Tegneseriefestivalen Oslo Comics Expo ble i år arrangert for tiende gang på Deichmanske bibliotek på Grünerløkka. Det er en kompakt festival med én scene og et stort markedstelt, noe som gjør at man som publikummer har muligheten til å få med seg det aller meste.

OCX, Oslo Comics Expo, Anne på landet
FESTIVALOMRÅDE: OCX er en kompakt festival, hvor alt foregår på Deichmanske bibliotek på Grünerløkka og i markedsteltet utenfor. En buss som solgte mat var et kjærkomment tillegg til festivalen i 2016.

Mer OCX:

– Tegneserier mangler arbeiderklassestemmer

Kanadiske Kate Beaton var årets headliner på festivalen.

I nettserien Hark! A Vagrant bruker hun ofte historiske personer som utgangspunkt. Napoleon har blant annet blitt en slags maskot for serien, og Beaton sier hun synes det er morsomt å leke seg med store personligheter av den typen. Likevel er det viktig for henne å også ta opp alvorligere tema. Mens vignetten om borgerretighetsforkjemperen Ida B. Wells fikk svært god mottakelse, kom det reaksjoner da hun lagde en serie om den innfødte kanadiske olympiske løperen Tom Longboat.

– Om du tar utgangspunkt i seriøse tema for å lage tegneserier, kommer ikke alle til å like det. Det er vanskelig å overbevise mennesker som ikke leser tegneserier om at det er et veldig nyansert medium, sa Kate Beaton til intervjuer Ingrid Flognfeldt Brubaker.

Kate Beaton, Oslo Comics Expo
HOVEDGJESTEN: Kanadiske Kate Beaton ble intervjuet av Empirix-redaktør Ingrid Flognfeldt Brubaker.

Beaton jobber for tiden med en selvbiografisk tegneserieroman basert på tiden hun arbeidet i et firma som drev med oljesand i Canada.

– Mange tegneserier i dag er laget ut fra et velstående perspektiv. Mediet mangler stemmer fra arbeiderklassen. Vi er priviligerte som kan si at man ikke burde jobbe i oljeindustrien, men noen mennesker er nødt til det, sier Beaton.

I fremtiden kunne hun tenke seg å bruke historiske personer i en lengre undervisningstegneserie for barn, men det er ikke noe hun arbeider med akkurat nå.

Kilen festivalutstilling fra Finland

Årets festivalutstilling var en ti-års jubileumsutstilling fra finske Kutikuti, en utstilling som debuterte under Helsinki Comics Festival i 2015.

Oslo Comics Expo, Kutikuti
FESTIVALUTSTILLING: Finske Kutikuti stilte ut en bråte ulike serier inne på Deichmanske bibliotek under OCX.

– Vi har en åpen invitasjon på nettsiden vår om å bli med i Kutikuti. Så langt har vi fått to henvendelser. Begge har blitt med. Så prosenten som lykkes er nokså høy, sier Tommi Musturi.

Kutikuti er det finske ordet for å kile noen, litt som det norske «kilekil» eller «dikkedikk». Med utgangspunkt i den finske kunstskolen startet Kutikuti som et tettknyttet kollektiv på seks personer. Etter hvert leide de et lokale og begynte å lage et gratis, reklamefinansiert blad for å vise frem tegneseriene sine.

– Etter hvert endret kollektivet seg, folk fikk seg ordentlige jobber og familie. Vi måtte slutte eller satse, og vi bestemte oss for å satse. Vi prøver å samle alle samtidstegneserier i Finland, sier Musturi.

Tommi Musturi og Heikki Rönkkö  medgir at det å lage serier på finsk virker begrensende for publikumstallet, men språket er så viktig for seriene at de ikke ønsker å bytte til engelsk.

– Når slutter dette å være tegneserier og gå over til å være kunst, spør intervjuer Aksel Kielland på scenen.

– Det er ikke mitt problem, sier Musturi med et smil.

Oslo Comics Expo, Tim Ng Tvedt
IKKE SKJORTELØS: T-skjorter var en del av temaet i årets grafiske profil på OCX. Serieskaper og designer Tim Ng Tvedt sørger for at de henger rett.

Kunnskapsrike intervjuere

Med tretten sceneintervjuer planlagt i løpet av halvannen dag med festival, flyter noen samtaler naturlig nok bedre enn andre. Et av årets beste grep var å la serieskapere lede noen av programpostene. Flu Hartberg, som i sin tid stod bak den selvbiografiske tegneserien English Conversation, lagt til skoledagene på Østlandet, intervjuet Anders N. Kvammen som nylig berørte samme tema i sin Ungdomsskolen.

Det fungerte også veldig godt da Kristian Krohg-Sørensen intervjuet danske Karoline Stjernfelt. Begge to har debutert i langformat med tegneserier om historiske personer: Krohg-Sørensen om smugleren Gulosten, Stjernfelt om den danske kongen Christian VII. Samtalen berørte alt fra å bruke historiske detaljer i klær og bygninger, til hvilke perspektiver en tegneserieroman kan gi som en skrevet biografi ikke kan:

– Det fine med tegneserier er at jeg kan tegne København på midten av 1700-tallet og vise hvordan det var i ett bilde. Om du vil gjøre det samme i en tekst, må du bruke mye tid på å beskrive det, og det er vanskelig å gjøre det særlig elegant. Det er det flotte med historiske tegneserier, sier Stjernfelt, som hadde med seg det første av tre bind, I morgen bliver bedre, til festivalen.

Oslo comics expo, ocx, kjartan fløgstad, alvaro nofuentes
FRA ROMAN TIL ESSAY: Kjartan Fløgstad og Àlvaro Nofuentes på scenen. Nofuentes har adaptert Fløgstads roman Grand Manila til et grafisk essay.

Intervjuerne på OCX er gjennomgående kunnskapsrike og godt forberedt, men noen samtaler ble gjennomført på en så blodfattig måte at det tappet all energi ut av rommet. Spesielt en av intervjuerne var så tilbakelent at en venn i publikum bemerket til meg at «dette er jo på grensen til frekk oppførsel».

Velkomne avbrekk

Med så mange tradisjonelle intervjuer på scenen, var det et velkomment avbrekk da Lars Fiske bygde om scenen til en bil for sin programpost. I førersetet sammen med Tronsmos Terje Thorsen fortalte han om tegneseriebiler som har inspirert ham, samtidig som han gikk gjennom familiehistorie og sin egen stilutvikling frem til utgivelsen Automobilfabrikken Fiske. Det hele ble supplert med videosekvenser og Kraftwerks Autobahn som lydspor.

ocx, Oslo Comics Expo, Lars Fiske
TUT TUT SIER FISKES BIL: Lars Fiske sørget for en annerledes programpost med sin spesialbygde finérbil på scenen.

Seriemord er også en tilbakevendende, men uforutsigbar post på programmet. Ledet av Flu Hartberg er dette tradisjonelt en løs samtale rundt ulike tema, som blir formet naturlig av serieskaperne som deltar. I år var det danske Halfdan Pisket og svenske Max Andersson som var gjestene. I den første halvtimen var fokuset utelukkende på Pisket, som fortalte medrivende om trilogien om faren: Desertør, Kakerlak og Dansker. Han fortalte at han brukte seks måneder på å intervjue faren om hvordan han flyktet fra Tyrkia til Danmark, og hvordan faren deretter ble innblandet i den kriminelle underverdenen.

Flu Hartberg er en veldig naturlig intervjuer som er flink til å gi intervjuobjektene plass. Samtalene blir raskt mer eksistensielle og dypere enn tidligere på dagen. Likevel var det ikke energien og samspillet godt nok til en hel time, og trass i lovende opptakter ble det aldri en virkelig god samtale mellom de to serieskaperne.

En mystisk kansellering

To serieskapere falt dessverre ut av årets program, av ulike årsaker. Tyske Anke Feuchtenberger måtte melde avbud samme uke som festivalen startet. Et mer mystisk tilfelle var spanske Joan Cornellà, som hadde stått for deler av festivalens grafiske profil i år, og som etter planen skulle intervjues på scenen fredag kveld.

ocx, Joan Cornellà, Oslo Comics Expo
NO SHOW: Joan Cornellà ville ikke intervjues på scenen, og var vanskelig å finne på festivalområdet.

Ikke lenge før intervjuet skulle starte måtte festivalen opplyse publikum om at Cornellà ikke ønsket å la seg intervjue på scenen, men at han ville bruke tiden på å møte publikum i markedsteltet. Der var han også fraværende store deler av festivalen. Det var en skuffende og uprofesjonell oppførsel fra en stor internasjonal serieskaper, og festivalen kunne ikke annet enn å skylde på språkbarrieren for å forklare hva som hadde skjedd.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.