ÜberApokalypse er den åttende tegneserieantologien fra det bergenske forlaget ÜberPress. Hver utgave har hvert sitt tema, og denne gang utforsker samlingen dommedag. I løpet av ti historier blir leseren servert like mange forskjellige tolkninger av temaet.

Når femten forskjellige mennesker blir bedt om å leke assosiasjonsleken, er det ingen tvil[infobox]  om at svarene skiller seg fra hverandre, i likhet med tidligere Über-antologier. De forskjellige historiene tar for seg alt fra bilrace på smuldrende kloder til etablering av apokalypsens nye ryttere, og på veien er ÜberApokalypse også innom føre-var-planer og mellomamerikanske kalendere.

Bidragsyterne består av både veletablerte og blodferske serieskapere. Gard Helset og Tor Aasen er gjengangere både i ÜberPress og hos nettserier.no, og Jenny Jordahl har nå tatt steget fra illustrasjonsblogg til «ekte tegneserie», for å nevne noen.

Mad Max med aper og romvesener. Illus.: Pål Andersen
Mad Max med aper og romvesener. Illus.: Pål Andersen

Endivetiden nær

Blant enkelthistoriene som skiller seg spesielt ut, finner vi Lemoncholy av Victoria Lindquist og Alexander Slotten. Det skal opplyses om at artikkelforfatter kjenner Slotten. Allikevel er historien nødvendig å nevne, da leseren garantert vil bite seg merke i den. Lemoncholy er en fattet, trist og allikevel koselig samtale mellom en robot og en gammel mann i en verden ødelagt av genmodifisert natur. Slottens tegninger er spesielt iøynefallende i ÜberApokalypse, både ved seriens fargebruk og sin mangel på konturer. Lindquists dialog er nedtonet og rolig, og flyter sømløst sammen med illustrasjonene.

Hermenegildo den vantro er også en historie som utmerker seg. På en vakker og leken måte presenterer Lars Nygård, Pål Roska og Are Edvardsen en halv-anakronistisk karikatur av oppstyret rundt maya-kalenderens dommedagsprofeti. Gjennom beskjeden fargebruk og rene streker møter leseren vitenskapsmannen Hermenegildo og hans ikke helt frivillige bidrag til jordens opprettholdelse.

Det er lett å kjenne seg igjen i den unike fortellingen Fyttikatten av Erlend Sandøy. Den er et skrekkeksempel for alle prokrastinatorer, og oppfordrer til å få ræva i gir, for du skal bli dømt for dine handlinger etter ditt siste pust. Historien er svært visuell i sin beskrivelse av den onde spiralen som oppleves av prokrastinatorer, og er svært leken med både form og farge. Allikevel er Fyttikatten litt for overflatisk i sine fremstillinger, og det er tydelig at historien blir fortalt for å leke med tegninger, ikke fortelling.

Hermenegildo den Vantro. Illus.: Pål Roska
Hermenegildo den Vantro. Illus.: Pål Roska

Fattet etter katastrofen

Særegent for ÜberApokalypse er at flere av historiene mangler en aktiv handling. Disse er basert på observasjoner og samtaler, og hjelper til med å etablere både sine respektive verdener og antologiens helhetlige stemning. Leseren sitter igjen med en følelse av håpløshet som rød tråd for samlingens nihilistiske eks-verden.

ÜberApokalypse er en godt gjennomført samling med små anekdoter fra og om verdens undergang. Gjennom action og apati blir leseren tatt med til en velredigert samling av gode og gjennomgående pene skildringer av endetiden. På sedvanlig Über-vis er ingen av historiefortellerne redd for å flette inn vitser, og vi får se at endetid ikke bare betyr død og fortvilelse. Redaktør Are Edvardsen har gjort en god jobb med å hanke inn både ringrever og debutanter, og samlingen er med dette et sterkt bidrag til det stadig voksende tegneserie-Norge.

Vil du lese flere av våre Über-antologianmeldelser? Sjekk ut disse!
Om Über-Western
Om Über-Sci-Fi

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.