Fremad og aldri glemme

11 viktige øyeblikk fra norsk tegneseriehistorie

En frilynt, forfriskende og faktabasert ny tegneserie om tegneserier – helt subjektivt!

Empirix’ egne Erle Marie Sørheim og Kristoffer Kjølberg leverer her et overfladisk dypdykk i norsk tegneseriehistorie. Øyeblikk som har vært med på å bestemme hvordan Den Norske Tegneserien er blitt definert, blir her presentert i fulle farger og nærmest fotografisk kvalitet! Dette er det nærmeste du kommer faktisk å ha “vært der”. Tegneserien er tidligere publisert i Bokvennen nr. 4, 2014, et Bokvennen som er viet fullt og helt til tegneserier, forbilledlig. Gjennom 2015 vil det dukke opp en rekke Fremad og aldri glemme-serer på siden vår, så det er bare å glede/grue seg!

Hvilke øyeblikk ville du hatt med? Fyr løs i kommentarfeltet.

fremad-2

fremad-3

fremad-4

fremad-5

fremad-6

fremad-7

fremad-8

fremad-9

fremad-10

fremad-11

fremad-12

Tekst: Erle Marie Sørheim
Illustrasjoner: Kristoffer Kjølberg

Noter:

  • Rute 5: Nielsen, Christopher: «Bitter & skalla, feit, førr og fly forbanna». http://www.christophernielsen.no/hjertet.html
  • Rute 8: «Klassikerprisen til Jason». Jason i intervju med Erle Marie Sørheim, oktober 2014. http://www.grafill.no/feature/jason/
  • Rute 9: Red. anm’s uttalelser er basert på Sørheims inngående kjennskap til Lillestrøm-regionen.
  • Rute 10: Fiske, Lars og Kverneland, Steffen: «Olaf G». No Comprendo Press, 2004.
  • Rute 11: «Med verden for sine hender». Kaltenborn i intervju med Erle Marie Sørheim. K, januar 2014.
  • Haakon W. Isachsen

    Serien/artikkelen er morsom, men jeg synes Sørheim og Kjølbergs “viktige øyeblikk” er preget av en viss historieløshet. Hvor er f.eks. Jan Lunde og Jens R. Nilssen? Ble det ikke laget norske tegneserier mellom Gulbranssons emigrering til Tyskland i 1902 og Christopher Nielsens debut i 1980? Og var eventuelt ingen av serieskaperne eller utgivelsene i denne perioden viktige? Forøvrig er jo teksten om Dag Kolstad og Pyton direkte feil! Kolstad og Gevion norsk forlag startet Pyton fordi de ikke fikk med seg Norsk Mad da de brøt ut fra Semic. Og siden Sørheim og Kjøberg bruker tittelen “Fremad og aldri glemme” kunne de kanskje gjøre oppmerksom på hvor de har tatt den fra (dvs. enda en “uviktig” utgivelse i norsk tegneseriehistorie). Selv om artikkelen/serien er et subjektivt (som serieskaperne varsler at det er) punktnedslag synes jeg dette vitner om historieløshet. Det gir inntrykk av at de to ikke har lest noe særlig av eller bryr seg om norske serieutgivelser før år 2000, men baserer seg på i “kulturelt korrekte” seriekretser populære gjenutgivelser og nyutgivelser. Selv som et humoristisk innslag fremstår artikkelen/serien snever.

    • Erle Marie Sørheim

      Takk for innspill, Haakon. Dette er jo overhodet ikke ment som noe utfyllende dokument over norsk tegneseriehistorie, og vi er fullt klar over serieskaperne du nevner over. Det ble så absolutt laget tegneserier mellom 1902 og 1980!
      Vi har tenkt til å lage andre som tar for seg tidligere ting også, uten å røpe for mye om ting som ikke er skapt ennå.
      Fremad og aldri glemme-tittelen syntes vi var et ærbødig og morsomt bukk til en tegneserie om historie som de som ville ta referansen ville sette pris på.
      For øvrig er det veldig mye moro å ta fra i denne perioden og dette miljøet. En “70-talls spessial” er nok høyst sannsynlig.

      • Haakon W. Isachsen

        Jeg ser frem til ytterligere “viktige øyeblikk”! Blir det i tilfelle fra andre serieskapere (tegnere)?

        • Erle Marie Sørheim

          Nei, Kristoffer blir tegneren også fremover, vi har utviklet ideen sammen så noe annet ville vært litt feil i denne sammenheng.