Fredag 8. juni 2018 ble prisen for Årets tegneserie delt ut for tredje gang. Vinneren var Kristoffer Kjølberg for boken En som het, arenaen var Deichmanske hovedbibliotek, åssted for årets Oslo Comics Expo (OCX).

En som het består av tegneserier, illustrasjoner og trykk som Kjølberg har laget i perioden 2007 til 2017. Boka er gitt ut av No Comprendo Press.

Fra OCX til Empirix

Kristoffer Kjølberg er tegneserieskaper, illustratør og grafisk designer. Han er utdannet art director fra Westerdals og har bachelor-grad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøgskolen i Oslo.

I 1997 startet Kjølberg tegneseriekollektivet Dongery sammen med Bendik Kaltenborn. Gjennom Dongery har Kjølberg gitt ut Blusen, Duncan Gets Around, Gogo og Lisboa Comics. Han har også gitt ut tegneserien There Is an Upstairs? og bidratt til flere norske og utenlandske tegneseriemagasiner og antologier.

Få med David Skaufjords store Dongery-intervju med Kristoffer Kjølberg og resten av Dongery.

Kjølberg var med på å sette i gang tegneseriefestivalen OCX og var også med å starte tegneserietidsskriftet Empirix. Han gjør fortsatt illustrasjonsarbeid for Empirix, senest årets annonse i OCX-programmet.

Om prisen

Prisen Årets tegneserie består av et Lars Fiske-trykk, 30 000 kroner og en koffert full av monopolpenger. Prisen deles ut av Deichman Serieteket, Grafill og Tronsmo bokhandel.

Dette er tredje gang prisen deles ut. I 2016 vant Anja Dahle Øverbye for boka Hundedagar, og i 2017 vant Lars Fiske for boka Grosz.

Her er hele talen til Lars Fiske:

Årets vinner beveger seg stilmessig på tegneseriens grunnfjell, et ikonografisk destillat, tar tegneseriemediet ned til sine røtter, et minste felles multiplum, det enkleste enkle. 

Dette høres kanskje ikke ut som skryt men alle som arbeider innenfor faget vet hvor vanskelig det er å komme akkurat dit. Hvordan våger kunsteren?  

Dette er en kunstner som nekter å innordne seg, en fandenivoldsk skrekk for det overfladiske og kommersielle, men som også kan bevege seg i den normale verden.

Kunstneren har et plastisk og et veldig variert strekuttrykk. Kunstneren benytter seg både av visuell brutalisme og delikat minimalisme, komposisjonsmessig variasjon og et bredt fortellerteknisk spekter.

Vi får servert en vrengt godtepose av en bok.

Innholdsmessig føler man en befriende og umiddelbar trang til å le, men noe er alltid fryktelig galt. Slik verden er på vranga og man sitter igjen med en følelse av stå i en hengemyr.  

Slik som et Kafkaaktig garnnøste av et veikart, et kart som er troverdig men marerittaktig feil og som tar deg til en alternativ verden plasser som Hysj og Gassbind rett utenfor Dovre. 

Vi møter et par som tilbringer ferien i kaffekoppen til en usedvanlig sinna mann, en annen får møsterpsykose etter å ha spist en stor porsjon spaghetti, det er i det hele tatt en gjennomgående mønsterstorm som binder boka sammen, storm i en apehjerne slik kunstneren selv uttrykker det i strek og tekst.

Årets vinnerbok har ligget på toppen av ryktebørsen i flere år, når kommer den, kommer den, kommer den ikke, vil kunstneren egentlig gi ut boka?

Jeg snakker selvfølgelig om EN SOM HETER KRISTOFFER KJØLBERG

Kristoffer Kjølberg er en gjennomført særegen forteller, en sann original og en kompromissløs tegneseriekunstner og det er en stor ære å kunne overrekke han prisen for Årets Tegneserie 2018.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her