Lars Fiske vinner Årets tegneserie 2017

– For tegning som medium er boken en ren maktdemonstrasjon, sa Siri Dokken da hun delte ut prisen under Oslo Comics Expo.

Prisen for Årets tegneserie 2017 gikk til Lars Fiske for Grosz, den ordløse biografien om den tyske kunstneren George Grosz. Prisen er på 30 000 kroner.

Årets tegneserie 2017, Lars Fiske, Grosz
Lars Fiskes Grosz vinner prisen Årets tegneserie 2017. Illustrasjon fra boken Grosz.

Prisen ble opprettet i 2016 av Serieteket (Deichmanske bibliotek Grünerløkka), Tronsmo bokhandel og Grafill (norsk organisasjon for visuell kommunikasjon. Den deles ut under tegneseriefestivalen Oslo Comics Expo i juni, og ble i år delt ut for andre gang.

Prisen ble delt ut 9. juni på Deichmanske bibliotek på Grünerløkka i Oslo av avistegner Siri Dokken. Hva hun sa kan du enten lese under, eller se i opptak fra Empirix’ livesending av utdelingen på Facebook.

“Lars har selv omtalt dette prosjektet som et dogme-prosjekt, men jeg mener at Lars har vært en dogmetegner lenge. Der vi andre tegnere ofte kjører fra grøft til grøft, har Lars tatt resolutte stilvalg og stått for dem.

“Man kunne tenke at en tegner med et så distinkt uttrykk før eller siden måtte møte veggene i det rommet han har dratt opp, men nei: Hans stringente uttrykk har vist seg å være forbløffende tøyelig, og med dette prosjektet har han gjort noe som strengt tatt burde vært umulig. Samtidig som han er like gjenkjennelig i streken beveger han seg uanstrengt i Grosz’ univers, og vender blikket Grosz brukte til å beskrive sin samtid, mot Grosz’ egen historie.

“Tegnerisk er det en helt vanvittig prestasjon. Det er gjort med respekt, men samtidig så respektløst at det funker – det er ren tegnerisk dødsforakt. Lars Fiske bruker heller ikke tid på å redegjøre for begivenhetene rundt Grosz samtid. Noen sitater forankrer kapitlene, men det er tegningene som bærer alt, hele veien. For tegning som medium er det en ren maktdemonstrasjon.

“Den som vil vite mer om historien eller om kunstneren får nok til å søke videre, og den som måtte lete etter paralleller til tiden vi befinner oss i, vil også finne plenty. Å hente opp nettopp Grosz nå, kjennes dessverre aktuelt.

“Resultatet er — som i Grosz-sitatet som Lars selv framhever: Uromantisk, nøkternt, lite drømmeaktig. Men, samtidig er det, hos Lars, også bevegende, dramatisk og kjærlighetsfullt.”