Det har nærmest blitt en juletradisjon: De tre siste årene på denne tiden har Oslo sporveier gitt ut en historisk tegneserie. Årets tittel er Sporveisbussen i Oslo – 90 år på hjul, og er et resultat av et samarbeid mellom serieskaperne Kristian Krohg-Sørensen og Kristoffer Kjølberg.

Krohg-Sørensen har utmerket seg med en rekke historiske tegneserier, og i høst er han aktuell med tegneserien Den russiske revolusjonen. Han har også laget de to forrige tegneseriene til Oslo sporveier.

Oslo sporveier, Kristian Krogh-Sørensen, Kristoffer Kjølberg
Det nye albumet har blitt til i en intens arbeidsprosess: Det gikk litt over en måned fra det første kapitlet ble påbegynt til alt var sendt til trykk.

Denne gangen er altså sporveis-tegneserien et samarbeidsprosjekt. Mens Krohg-Sørensen har laget de historiske tegneseriene og artiklene, har Kjølberg tatt seg av fargelegging, grafisk design og de fleste vignettene. Han har også laget historien «Jul på Linje 18».

Kjølberg er kjent som et sentralt medlem i tegneseriekollektivet Dongery, og er aktuell i år med boken En som het.

I anledning utgivelsen spurte vi de to hva som er det beste og det verste med å samarbeide med hverandre:

Kristoffer Kjølberg: 

– Blant de mange positive tingene ved å jobbe med Kristian, vil jeg trekke frem det høye nivået han legger seg på, som er veldig inspirerende. Og selv om vi har mange sammenfallende interesseområder synes jeg vi komplementerer hverandre godt med vår forskjellige bakgrunn og tilnærming til tegneserier. Dessuten er det veldig praktisk å jobbe sammen med en som har arbeidsplassen sin én meter unna min.

– Det aller verste ved å jobbe med Kristian, og som har forårsaket mye problemer, er at det er så vanskelig å huske hvordan man staver etternavnet hans. Kommer H-en før eller etter G-en? Hvor mange bindestreker? Og så blir han litt snurt hvis (når) man skriver feil.

Kristian Krohg-Sørensen:

– Det beste med å jobbe med Kristoffer er at vi deler interessen for Oslo-historie, rare detaljer og anektdoter. I tillegg har Kristoffer forståelse for fargebruk, komposisjon og estetikk som jeg kan se langt etter, og en beundringsverdig underfundig humor.

– Det verste er at han jobber digitalt og derfor ikke etterlater seg noen originaler.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.