– Raptus er isolert fra tegneseriemiljøet

Den bergenske tegneseriefestivalen Raptus når ikke ut til serieleserne, hevder blant annet Are Edvardsen i Überpress. Festivalsjefen avviser kritikken.

Tegneseriefestivalen Raptus ble arrangert for 22. gang helgen 9.-12. november. Festivalen hadde som vanlig en rekke norske og internasjonale navn på gjestelisten.

Men ikke alle er fornøyde med hvordan Raptus, som kaller seg Norges største tegneseriefestival, forvalter tegneseriemediet.

Are Edvardsen leder det bergenske forlaget Überpress, som lanserte to nye utgivelser på årets festival. Han mener Raptus ikke lever opp til potensialet sitt.

– Selve fundamentet til en god festival er der, men akkurat nå er Raptus fullstendig isolert fra tegneseriemiljøene i Oslo og Bergen. Det er styret sitt ansvar å strekke ut en hånd og være samlende, men jeg tror ikke det skjer, sier Edvardsen.

Überpress-redaktøren trekker også frem selve lokalene som et element ved festivalen som ikke fungerer. Etter å tidligere ha vært arrangert i Grieghallen, studenthuset Det akademiske kvarter, Grand Hotel Terminus og Litteraturhuset i Bergen, er festivalen nå tilbake på konferansehotellet Scandic.

– Jeg synes det er et mysterium at Raptus igjen vil arrangere festival der, etter at hotellet har vist seg å være totalt uegnet til festivalen. Spesielt standområdet var dårlig og i en annen del av bygget enn resten av festivalen, sier Edvardsen.

– Festivalen når ikke ut

Forlagssjef Alexander Leborg i Minuskel supplerer kritikken fra Edvardsen:

– Festivalen har ikke evne til å nå ut til store grupper av tegneserieinteresserte. I en stor by som Bergen tror jeg publikumspotensialet er større, også for tegneserieromaner og mer voksne ting, sier Leborg

Minuskel gir i høst ut tegneserier som Fremtidens araber av Riad Sattouf og en nyoversettelse av Art Spiegelmans Maus. De valgte å ikke delta på Raptus i år.

– Det virker på meg som om festivalen i liten grad når igjennom til mediene. Jeg har opplevd å dra tilbake etter en festivalhelg med følelsen av ikke å ha nådd ut til noen nye lesere. Og når heller ikke pressen får med seg hva som skjer, føles det litt bortkastet, sier Leborg.

Portrett av Alexander Leborg på Oslo Comics Expo 2016.
Forlagssjef Alexander Leborg i Minuskel forlag. Foto: Walter Wehus

Han legger til at han liker festivalen, og at Minuskel-tegnerne som har blitt invitert opp gjennom årene har hatt gode opplevelser der. Likevel skulle han ønske at festivalen var et mer naturlig sted for forlaget å lansere årets høstbøker.

– Vi selger lite bøker i standen, og det kommer ikke mange på arrangementene der vi er med. Kanskje det sier noe om festivalens profil, sier Leborg.

– Cosplay stjeler oppmerksomhet

Serieskaper Bård Lilleøien er en av de mest kjente bidragsyterne på Nettserier.no, og har blant annet laget fantasy-stripeserien Dadaph Seraph. Han deltok på festivalen for første gang som sekstenåring i 1999, og har vært på til sammen 18 Raptus-festivaler.

– De tidlige årene var til stor inspirasjon for meg som ung serieskaper, og det var gøy å møte forbilder i miljøet. Men festivalen har krympet veldig, og jeg føler at publikum har skiftet i takt med dette, sier han.

Serieskaper Bård Lilleøien. Foto: Privat

Lilleøien mener det har blitt færre store internasjonale gjester, mindre fokus på unge tegnetalenter og mindre tegneserier generelt. Han peker på at cosplayerne, som kler seg ut som figurer fra film, spill og tegneserier, er med å trekke oppmerksomheten bort fra tegneserier.

– Det er absolutt plass til slikt, men det sier litt når journalister fra NRK møter opp, intervjuer cosplayerne, og drar igjen. Hva skjedde med tegneseriene? spør Lilleøien.

Selv om han er klar på at han ønsker at festivalen skal lykkes, kommer han ikke til å delta i år.

– Jeg ville ikke oppnådd den promoteringen jeg ønsker ved å ta turen til Bergen. Turen er rett og slett ikke verdt det salgsmessig med mindre jeg kan slå på stortrommen med en veldig stor lansering, sier han.

Avviser kritikken

Raptus’ festivalsjef Øyvind Naterstad kjenner seg ikke igjen i kritikken, men sier at han gjerne tar en debatt om festivalen.

– At vi er fullstendig isolert fra tegneseriemiljøet er en påstand med liten rot i virkeligheten. Vi har hatt mange gode samarbeid, for eksempel i flere år med utstillinger på Bergen bibliotek, med den danske festivalen Art-Bubble, med utstillingen Picture Politics i år, og flere andre. Flere av de lokale forlagene i Bergen, inkludert Überpress, kommer til festivalen med helt eller nesten nytt materiale, sier Naterstad.

Festivalsjefen mener det ikke kan være oppgaven til én enkelt festival å være samlende overfor tegneseriemiljøet. Han peker på at Raptus er drevet av frivillige, og at ingen i organisasjonen får betaling for arbeidet de legger ned.

– Om Raptus skulle være den store drivmotoren i det norske tegneseriemiljøet, slik Edvardsen ser ut til å ønske, stiller vi gjerne opp. Men da trenger vi økonomisk støtte slik at vi kan ha en fast, betalt stillingsprosent til å jobbe med dette, sier Naterstad.

Portrett av Øyvind Naterstad i Bergen
Festivalsjef på Raptus, Øyvind Naterstad. Foto: Walter Wehus

Fornøyd med programmet

Naterstad mener festivalen får god mediedekning.

– Så langt i 2017 har vi vært i flere radiokanaler og blitt nevnt i tegneserieblad. Det har også vert artikler på trykk i flere ulike aviser. Forventer man at tegneserier skal få nasjonal mediedekning i TV hvert år?

Naterstad mener også at festivalens satsing på Cosplay ikke går ut over oppmerksomheten om tegneseriene. Han viser til at på årets festival er kun 3 av rundt 50 programposter forbeholdt cosplay.

– Festivalen har mindre publikum enn de beste årene, men tegneserier har nå mer konkurranse enn for 15-20 år siden. Vi mener gjestene på festivalen har god spredning, med både store internasjonale navn og nye tegnere, så vel som kurs for skolene i bergensområdet, sier han.

Han legger til at festivalen alltid er på utkikk etter lokaler som passer bedre, og at alle stedene festivalen har blitt arrangert har hatt sine positive og negative sider.