Polske Daria Bogdanovskas tegneseriedebut Lønnsslaver er like deler selvbiografi og tegneseriejournalistikk, med en historie som best kan beskrives som arbeiderlitteratur.

Handlingen befinner seg et sted mellom Kristian Lundbergs Yarden (Brutus Östlings bokförlag Symposion, 2009/Flamme Forlag, 2011), som handler om klasse-fall og løsarbeid i Malmö, og Lotta Elstads En såkalt drittjobb (Forlaget Manifest, 2008), hvor forfatteren jobbet undercover som ufaglært på et Thon-hotell. Lønnsslaver skildrer ulovlige arbeidsforhold i restaurantbransjen.

Utenlandsk tegneseriestudent

Lønnsslaver Daria BogdanskaLønnsslaver

Daria Bogdanska

Forlaget Manifest

2018

Historien starter idét fortelleren flytter til Sverige for å studere til serietegner på Serieskolan i Malmö. I påvente av svensk personnummer er Daria prisgitt det svarte arbeidsmarkedet for å tjene til livets opphold, og snart tvinges hun til å bruke all sin tid på å fly mellom studier og utmattende underbetalte jobber.

Ironisk nok har Daria opparbeidet seg flere svenske arbeidsforhold når Skatteverket avslår søknaden hennes om svensk personnummer, og begrunner avslaget med mangel på dokumentert jobb. Fra en syndikalistisk fagforening får hun vite at alle arbeidstakere har rett til en arbeidskontrakt, så lenge de kan bevise at de jobber for noen. Hovedpersonen bestemmer seg for å dokumentere de faktiske forholdene.

Wage Slaves Daria Bogdanska

Stilren debut

Som tittelen på boken antyder er det flere enn Daria som behandles som lønnsslaver. Gjennom personlige møter lar Bogdanska oss bli kjent med de andre som arbeider i restauranten, slik at de får fortalt sine egne historier. Dialogen i de ulike møtene er realistisk og flyter også godt i Ellen Engelstads norske oversettelse.

Håndverksmessig er Lønnsslaver en solid debut, med engasjerende tegninger og god flyt mellom rutene.

Serien er tegnet i en enkel, halvrealistisk stil, med ekspressive linjer og harde kontraster som gir sidene en egen glød. Kroppsspråk og ansiktsuttrykk er gjennomgående lette å lese.

Figurene er søte, med overdimensjonerte hoder som får alle til å se litt ut som barn. Dette gjør det enkelt å føle empati for de ulike skikkelsene som presenteres. Unntaket er arbeidsgiveren Senad som til tross for et lignende figurdesign har et nokså ubehagelig oppsyn. Karakteren er blant annet den eneste med synlig tanngard.

Wage Slaves Daria Bogdanska

90-talls referanser

Lønnsslaver ble først utgitt på det svenske forlaget Galago, og serien inneholder flere referanser til backkatalogen deres. Gunnar Lundkvists seriefigur Klas Katt figurerer eksempelvis som profilbilde til en av vennene til Daria, og illustrasjonene i innlegget fremstår som en hommage til Max Andersson. Når livet butter som verst mot slutten av boken oppsøker Daria og kjæresten biblioteket for å lese tegneseriene til Henrik Bromander.

Selve omslaget ser ut som en hyllest til Daniel Clowes Ghost World, slik serien ble fargelagt da den gikk i bladet Eightball (Fantagraphics Books, 1993-1997). I Sverige gikk Ghost World som fast føljetong i Galago.

Wage Slaves Daria Bogdanska

Viktig samtidsdokument

Daria Bogdanskas innsidebeskrivelse av det svarte arbeidsmarkedet i Malmö er nyttig for å forstå mekanismene som muliggjør skruppelløs utnyttelse avsårbare arbeidstakere. Måten hovedpersonen håndterer situasjonen på gir håp for forandring, særlig fordi prosessen skildres så grundig og tydelig.

Med enkle grep formidles viktige opplysninger om fagorganisering og rettigheter som faktisk også gjelder papirløse løsarbeidere. Dette gjør boken til et konstruktivt innspill i debatten om arbeideres rettigheter.

EN KOMMENTAR

  1. Leste originalen innen den oversatte utgivelsen ble tilgjengelig – likte tegneserien veldig godt! Med tanke på at Daria Bogdanska debuterer med denne tegneserien som fersk serieskaper, må jeg si hun gjør en knallbra debut! Jeg følger henne på Insta og venter i spenning på hva mer hun har i ermet : )

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her