Venter serieløft i Frankfurt 2019

I 2019 blir Norge hovedland på verdens største bokmesse. Da forventes det også et løft for norske tegneserier.

Forrige uke var det igjen tid for verdens største bokmesse i Frankfurt. Messa er et must for alle forlag med respekt for seg selv. Her kjøpes og selges bokrettigheter, forfattere promoteres og forlagsfolk fra alle land mingler frenetisk fra morgen til kveld.

I år var det Frankrike som var hovedland og tegneserier utgjorde en stor del av det 2000 kvadratmeter store messeområdet. Kjente franske serieskapere som Dominique Goblet og Guy Delisle fikk utstilt flere av sidene sine.

Dominique Goblet var en av mange serieskapere som ble behørig presentert på den franske hovedstanden. Foto: Erle Marie Sørheim

Etter at det i fjor ble klart at Norge skal bli hovedland i 2019, har den norske bransjen fått enda sterkere fokus på messa enn tidligere. NORLA (Norsk organisasjon for litteratur i utlandet) har oppnevnt en egen prosjektkomité for 2019, ledet av islendingen Halldór Gudmundsson, og staten støtter satsningen med 30 millioner kroner. Dermed blir Frankfurt 2019 Norges største kultursatsning i utlandet noensinne.

Bare én norsk tegneserie fra Norla

Allerede i år kunne man merke ekstra virak rundt Norges stand. Både ambassadøren Petter Ølberg og statssekretær Laila Bokhari tok seg turen, det samme gjorde forfattere som Åsne Seierstad, Hanne Ørstavik og Maja Lunde.

Ensom majestet: Ungdomsskolen var den eneste norske tegneserien som NORLA presenterte i Frankfurt i år.

På de sorte stand-veggene sto boktitlene tett i tett, Tom Egelands nyeste krim ble heftig promotert ved siden av Jan Kjærstads nye roman Berge. Også barneboktitlene florerte. Men hvor var tegneseriene? Blant bøkene NORLA presenterte fantes det kun én tegneserie, Anders Kvammens Ungdomsskolen. Står serier i fare for å bli ignorert når Norge skal presentere seg som bokland?

Forlagene ikke til stede

NORLAs tegneserieansvarlige, Dina Roll-Hansen, kan heldigvis avkrefte det noe nedslående inntrykket standen deres ga:

– Vi i NORLA mener absolutt at tegneserier er viktig, og det er en del av det litterære feltet i Norge som vi prøver å inkludere i vårt arbeid på de måter det er naturlig. Når tegneserier ikke var tydeligere på den norske standen i Frankfurt i år, skyldes det at de typiske tegneserieforlagene ikke var til stede.

Bildebøkerne var derimot godt representert på messa.

Roll-Hansen påpeker at rene tegneseriefestivaler som Angoulême nok er viktigere for de norske tegneserieforlagene, men håper dette vil endre seg.

– Det ville vært supert om de norske tegneserieforlagene ville bli med på den nordiske fellesstanden til neste år, sier hun.

Cappelen Damm satser

De som derimot viste fram flere tegneserier på sin stand var Cappelen Damm. De er det allmennforlaget med klart størst tegneseriesatsing.

I hylla deres kunne man se Inga Sætres Fallteknikk, Tegneserienes historie av Øyvind Holen og Tore Strand Olsen, samt Flu Hartbergs myldrebøker. Og tegneseriesatsingen er noe forlaget fortsetter med for fullt fram mot 2019, forteller informasjonsansvarlig i Cappelen Damm Agency, Anette Garpestad.

– Jeg har hatt flere møter med tegneserieforlag under messa, blant annet sveitsiske Edition Moderne og tyske Avant Verlag. Og vi har flere spennende prosjekter på gang. Jeg kan for eksempel nevne Marta Breen og Jenny Jordahl nye bok  Kvinner i kamp som kommer til våren. Den boka skal ta for seg seg internasjonal feministisk historie, på disse to sin etter hvert så særpregede måte, sier Garpestad.

Angoulême viktigere

Blant de rene tegneserieforlagene kan forlegger i No Comprendo Press, Espen Holtestaul, bekrefter Roll-Hansens inntrykk av at Frankfurt ikke har vært viktigst for dem:

– Vi har vært litt av og på på Frankfurt-messen og valgte å ikke dra i år. Vi treffer de fleste tegneserieforleggerne i Angoulême om noen få måneder, inkludert de tyske vi ville møtt i Frankfurt. Angoulême er den aller viktigste festivalen for oss.

Men selv om de ikke var med i år er Holtestaul godt fornøyd med NORLAs innsats for tegneserier.

– NORLA har gjort mye for å fremme interessen for våre bøker de siste årene. De har støttet utenlandsbesøk for flere av tegnerne våre, og oversettelser av alle bøkene våre, sier han.

Ellers på festivalen hadde tegneserier en naturlig plass, her illustrert av Obelix. Foto: Erle Marie Sørheim

I tillegg trekker Holtestaul fram satsningen på Anders Kvammen:

Ungdomsskolen er med i «Nye stemmer»-programmet til NORLA, og de har hatt med mange av våre titler tidligere, også på andre messer. De må jo konsentrere seg om nyhetene for alle genrene, sier Holtestaul.

At Kvammen fikk innpass i dette programmet er en stor mulighet for serieskaperen, siden dette innebærer en satsing fra NORLAs side:

– Vi har laget en prøveoversettelse til engelsk av Ungdomsskolen, og håper det skal bidra til at den blir oversatt. Oversettelse til russisk er allerede på vei, sier Roll-Hansen.

Personlige kontakter avgjør

Årsaken til at de norske tegneseriene ikke er så tydelig til stede i Frankfurt mener Roll-Hansen også har med hvordan serieforlagene selger og kjøper rettigheter:

– Tegneserier reiser på andre måter enn annen litteratur. Det er i større grad tegneserieskapernes personlige kontakter som gjør utslaget. NORLAs nettverk er også mer rettet mot barnebokmarkedet enn mot tegneseriemarkedet, men vi tar gjerne imot tips til utenlandske tegneserieforlag vi burde møte på internasjonale messer, sier Roll-Hansen.

Litt fjelltopper må naturligvis med på Norges logo. Foto: Erle Marie Sørheim

At norske tegneserier har stort potensial i utlandet er hun også overbevist om:

– Mitt inntrykk er at tegneserier fra Norge stadig blir mer kjent ute i verden, og dette må vi bygge ut videre. Ved Frankfurt 2019 må selvsagt tegneserier være med, og vi må finne en god måte å inkludere dem på i programmet rundt bokmessen, sier hun.

Når det i 2019 er Norges tur til å fylle den enorme hovedstanden, vil vi nok ikke kunne matche Frankrikes tegneseriesatsing. Men at Frankfurt 2019 også blir et løft for norske tegneserier bør vi nå kunne forvente.