Radio Gaga tannfe i trøbbel

Radio Gaga – Tannfe i trøbbel
Øyvind Sagåsen
Egmont, 2018

«Denne boka er tilegnet alle sliterne,» står det på baksiden av boken «Radio Gaga – Tannfe i trøbbel». Tekstforfatteren sikter til figurene i serien – «Tobben sliter med sjalusi, Basse sliter med vekta …» og så videre – men kunne like gjerne ha ment Øyvind «Flis» Sagåsen.

Hvis man vet litt om hvor vanskelig det er å overleve som tegneserieskaper i Norge, er Sagåsen – samme hva man måtte mene om seriene hans – en fyr man ganske enkelt må respektere.

Radio Gaga tannfe i trøbbel

Til tross for at han aldri har hatt en hit av Pondus– eller Nemi-format, har Sagåsen holdt det gående som tegner og vitsemaker i snart 30 år. Etter at han, sammen med kompisen Kristian B. «Pervo Kris» Walters, startet Norsk Seriebyrå i 1989, har han levert tegneserier, vitsetegninger og underholdningsstoff til uke- og fagblader, hatt serier som Gregor Bang – Verdens tøffeste postmann på trykk i «Pyton»-bladet, og opplevd en viss suksess med avisserien Brannkorpset.

Hemmeligheten bak langlivetheten later, kort og godt, til å være en kombinasjon av høy arbeidsmoral, solid håndverk og jevnlige glimt av genuin inspirasjon. Øyvind Sagåsen er en sliter god som noen.

Ikke-komplett samling

Denne tredje samlingen med Radio Gaga, stripeserien som siden oppstarten i 2001 har bygget seg opp til å bli selve hovedverket i Sagåsens enorme bibliografi, inneholder et utvalg striper fra de to–tre siste årene. Eventuelle komplettister vil sikkert ergre seg over alt som er blitt utelatt. Estetikere vil kunne mene at denne softcoverutgivelsen ikke tar seg optimalt ut ved siden av de foregående bøkene i stive permer. Mer tilfeldige lesere, derimot, vil glede seg over at de får mye lesestoff for en relativt rimelig penge.

Radio Gaga tannfe i trøbbel

Bonusmaterialet er et to sider langt intervju med Sagåsen, noen smakebiter fra hans nye, nokså bløte ruteserie Flisespikkeri og et mindre antall blyanttegnede vignetter som ser ut til å være hentet fra skisseboken. Spesielt de siste hadde det vært fint å få se mer av.

Mens de ferdige stripene uttrykker vel så mye effektivitet som personlighet – og etter hvert er blitt nokså slappe i tusjingen – viser disse skissene en tiltalende løssluppen side ved tegneren Sagåsen.

Velkjente stereotypier

Radio Gaga pleide å være sentrert rundt livet på en lokalradiostasjon, men er med tiden blitt et nokså løst sammenhengende rammeverk for vitser som kan handle om stort sett hva som helst.

Som humorist har Sagåsen fra Odda mye til felles med bergensmafiaen Frode Øverli, Arild Midthun og Tormod Løkling. Alle har de en forkjærlighet for velkjente stereotypier og harmløse gærninger, alle har de en sikkert sunn skepsis til innbilske jålebukker og alternativttenkende tullebukker. Sekvensen med hipster-harselering i årets bok kunne Frode Øverli uten videre ha brukt i Pondus.

Radio Gaga tannfe i trøbbel

Radio Gaga har også noe annet til felles med Pondus. Mens begge serier i sine tidlige år hadde et hardt fokus på barbesøk og mer eller mindre ulekre damer, handler de nå langt oftere om barneoppdragelse, samlivsutfordringer og andre typiske voksenting. Dette er selvsagt en naturlig utvikling – serietegnere blir eldre, de også – men denne bokens striper om trassige unger og brutale skolehverdager lider dessverre under av at Tommy & Tigern allerede eksisterer.

Nest best

Disse sammenligningene illustrerer også det grunnleggende problemet med Øyvind Sagåsens «Radio Gaga». Den er ikke like personlig som Jens K Styves «Dunce». Den har ikke samme satiriske snert som Børge Lunds «Lunch». Den er ikke like grensesprengende som Mads Eriksens dypt savnede «M». Og, nei, den er heller ikke like morsom som «Pondus» pleide å være. «Radio Gaga» har – i likhet med Torbjørn Liens på mange måter beslektede «Kollektivet» – litt av alle disse kvalitetene, men ender opp som nest eller tredje best på punkt etter punkt.

Med sine lettfattelige tegninger, utmerkede komiske timing og ofte oppfinnsomme poenger, er «Radio Gaga» en på alle måter vellaget stripeserie. Men det ér en grunn til at du aldri hører noen si at den er deres absolutte favoritt.