Our Work is Everywhere: an oral history of trans and queer resistance kan sees på som et forsøk på å samle og formidle kunnskap og erfaringer som eksisterer utenfor de mest etablerte institusjonene som kjernefamilien, utdanningsinstitusjoner og skolemedisinen.
Boken består av tekster og intervjuer med mennesker som på ulike måter er bidragsytere i skeivt sosialt arbeid. I denne sammenhengen har arbeid mange betydninger; det kan være organisasjonsarbeid, ubetalt omsorgsarbeid eller kunstnerisk virksomhet. Vi finner blant annet intervjuer med en akupunktør, en person som driver med kroppskunst og en som bruker en kombinasjon av astrologi og juridisk arbeid for å hjelpe personer med å bidra i lokalmiljøet.
Intervjuene er bearbeidet og illustrert av tegneserieskaper og illustratør Sarah Rosenblatt, som opererer under artistnavnet Syan Rose.
Instagram-vennlig anarkisme
Selv om menneskene som er intervjuet forteller om krevende livssituasjoner, så er boken egentlig en utforskning av ulike strategier for befrielse, mestring, og hvordan man bygger inkluderende samfunn og arenaer.
Stemmene i boken er kritiske til et vidt spekter av maktstrukturer. Det kan være hvordan sykemelding og arbeidsdager fungerer, hvordan kunstprosjekter finansieres, eller hvordan tilgang på sunn mat ikke er tilgjengelig for alle – og at dette i stor grad rammer dem som også blir rammet av andre typer urettferdighet.
Our Work is Everywhere er ikke en tegneserie i ordets strengeste forstand. I stedet er den konstruert av helsides illustrasjoner som noen ganger består av portretter og noen ganger av mer surrealistiske illustrasjoner. Både i layout og som prosjekt drar boken veksler på en undergrunnstradisjon som gir plass til det som ofte blir underspilt i majoritetskulturen. Alt er pakket inn i en instagram-vennlig pastellpalett, som naturligvis ikke er så ironisk som det kan virke; sosiale medier er en nøkkel til å spre innhold utenfor de største mediehusene.
Bredde over dybde
Our work is everywhere introduserer leseren for mange glimt av noe spennende, men den favner så bredt at den ofte ikke beveger seg forbi det overfladiske. Enkelthistoriene vekker interesse bare for å hoppe videre til neste intervju uten å gi leseren nok detaljer til å fordøye det man blir presentert for.
Det er nemlig ikke nødvendigvis åpenbart hvordan man bruker astrologi for å hjelpe folk til å bidra til lokalmiljøet sitt. Vi får heller ikke vite mer om hvilken styrke som ligger i allianser mellom skeive og overvektige. Dette er likevel spennende tanker som mange kan ha nytte av å engasjere seg med, uavhengig av om man er del av et skeivt miljø eller ikke.
Kjapt, trygt og billig
Flere av tekstene i denne boken er tankevekkende, og mange av illustrasjonene, særlig de mer surrealistiske, løfter tekstene og gir dem en mer poetisk dimensjon. Likevel er det noe med Our Work is Everywhere som minner om en del av disse tegneseriene som samler sammen store sveip av idéer eller personer, bare for å kunne presentere dem i en lettfordøyelig pakkeløsning. Når det kommer til tegneserier med skeiv tematikk så har det eksempelvis kommet ut bøker som A Quick and Easy Guide to Queer and Trans Identities og Queer; A Graphic history. I en artikkel på Empirix i vår kritiserte også Tomine Barstad Solvang en lignende tendens når det kommer til samlebiografier av historiske kvinner.
Denne typen tegneserier kan være nyttige og underholdende. Men det er likevel verdt å tenke over hvilke temaer som ofte blir kondensert til noe kjapt og enkelt. Det kan fort virke som at utgivelsene unnskylder at de bruker lesernes tid, i stedet for å stole på at leserne har lyst til å engasjere seg i de grunnleggende idéene. Det gjør hverken tegneseriemediet eller publikum noen tjenester å undervurdere lesernes interesse og kapasitet.