Osamu Tezukas omfattende tegneserieproduksjon spenner over mer enn 40 år. Og det er kanskje Astro Boy (Mighty Atom i Japan) som best representerer Tezukas arbeid.
Astro Boy er en tegneserie som raskt ble «større enn seg selv». Den har inspirert generasjoner av tegneserieforfattere, og den har vært temaet for den første manga som har blitt laget av en kunstig intelligens. Enkelte hevder at den til og med har hjulpet Japan å bli kvitt traumaet fra atombomben etter andre verdenskrig. Og ikke minst har hovedkarakteren Atom/Astro blitt et ikon i Japan.
Mer om alt dette senere. Men først: Litt om selve serien.
Sci-fi manga for barn
Osamu Tezuka (1928-1989) var en stor Disney-fan. Han var ikke den første japaneren som tegnet manga, men han er blant dem som har påvirket sjangeren mest, blant annet gjennom sine storøyde figurer og sin banebrytende narrative teknikk. Tezuka, som kalles «mangaens far», er kjent for seriene Black Jack, Jungle Emperor Kimba, Princess Knight og Phoenix (for ikke å nevne de veldig gode mangaseriene Buddha og Three Adolf).
Men det er serien Astro Boy (1952-1968) som har gjort Tezuka – og japansk manga (tegneserier) og anime (animasjon) – berømt i hele verden.
Historien utspiller seg i 21. århundre. Den begynner i 2003, når direktøren for vitenskapsdepartementet, Doktor Tenma, konstruerer en robot som ser nøyaktig ut som Tobio, sønnen han mistet i en trafikkulykke. Når det viser seg at Astro ikke ser ut til å utvikle seg som et ekte menneske, blir Tenma skuffet og kvitter seg med ham. Men det er bare begynnelsen på Astros eventyrer og hans kamp mot ondskap og urettferdighet.
Astro Boy er i utgangspunktet en manga for barn. Men serien har hatt en innflytelse som ikke er begrenset til sci-fi eller manga og anime. Astro Boy symboliserer hvordan Japan har håndtert atomkrigtraumaet, og den bidro til å endre synet på atomkraft fra noe destruktivt til noe nyttig som kan hjelpe folk «til å omfavne moderne teknologi og se på fremtiden med håp».
Pluto: En hyllest til Astro Boy
Kun en av de beste mangakaene (det japanske navnet på tegneserieskapere) kunne påta seg oppdraget å «gjenopplive» Astro Boy etter at serien ble avsluttet i 1989. Naoki Urasawa er kjent for to svært originale mangaserier, 20th Century Boys og Monster, som begge er vanskelige å ikke bli avhengig av. I anledning Astro/Atoms offisielle fødselsdato i serien, 7. april 2003, lanserte han tegneserien Pluto som en hyllest til Astro Boy.
Pluto er basert på Osamu Tezukas «The Greatest Robot On Earth»-historie (1964-1965). Sammen med medforfatter Takashi Nagasaki lagde Urasawa Pluto: Urasawa x Tezuka frem til serien ble avsluttet i 2009.
Pluto-serien er så vellykket, både når det gjelder de mer «voksne» tegningene og den narrative stilen, at den risikerer å stille Tezukas original i skyggen. Men de to tegneseriene sikter ikke mot samme publikum: Der Astro Boy stort sett var for barn, er Pluto ment for et eldre publikum.
Premissene er som følger: I et idealsamfunn der mennesker og roboter sameksisterer, har noen eller noe ødelagt den kraftige sveitsiske roboten Mont Blanc. Et annet sted i verden blir et viktig medlem av en robotrettighetsgruppe myrdet. De to hendelsene ser ut til å være urelaterte, bortsett fra at likenes hode har blitt «pyntet» med noe som ligner på horn. Interpol gir saken til robotdetektiven Gesicht. Han oppdager etter hvert at han også, som en av verdens syv mest utviklede roboter, er et mål. Spørsmålet er om gjerningsmannen er et menneske eller en robot.
I Pluto treffer man igjen de kjære og velkjente figurene fra Astro Boy, bl.a. Astros søster Uran, professor Tenma og Dr. Ochanomizu. Jeg verdsetter spesielt empatien for de ikke-menneskelige figurene i Pluto, og at Urasawa klarer å bevare menneskeligheten til Tezukas figurer fra det originale verket. Men du trenger ikke å ha lest Astro Boy for å lese Pluto-serien.
Pluto er en godt gjennomført og spennende krim/sci-fi-tegneserie som får oss til å reflektere over forholdet mellom mennesker og roboter, og over menneskehetens mørke sider. Serien førte også til at Urasawa ble tildelt Grand Prize ved den 9. Tezuka Osamu Cultural Prize.
Når virkeligheten overgår fiksjonen
Astro Boy og Tezukas livsverk fortsetter å inspirere. TEZUKA2020 er et samarbeid mellom mennesker og kunstig intelligens. Formålet var å lage en ny tegneserie med utgangspunkt i Osamu Tezukas tegnestil og yndlingstemaer – en manga som gjenspeiler Tezukas «ånd» slik den oppleves når man setter seg inn i hans omfattende livsverk.
Resultatet erPhaedo / Paidon, en sci-fi-fortelling om en hjemløs filosof og robotfuglen hans. Den kreative prosessen var enestående (og faktisk mer spennende enn sluttproduktet): Ved å analysere 65 av Tezukas verk (blant annet Astro Boy og Black Jack) genererte en kunstig intelligens både nye hovedkarakterer, karakterdesign og grunnleggende handlingsforløp, før profesjonelle tegneserieskapere la til elementer som klær og dialog for å fullføre arbeidet. Du kan lese mer om prosessen her, her og her.
En fransk Astro Boy
Japansk animason – anime – har vært svært populært i Frankrike siden slutten av 1970-tallet, og manga fra 90-tallet. Mens norske barn stort sett har blitt eksponert for amerikanske tegneserier og animasjonsserier, fikk franske barn fra 70-80-tallet med seg det beste av de franske og japanske tegneseriene og animasjonsseriene på TV.
Denne krysskulturelle arven er tydelig i dag. Barna har blitt anerkjente tegneserieforfattere, og nå kan de tillate seg lage sine versjoner av sine barndomshelter.
Den første sci-fi animasjonsserien jeg kan huske å ha sett som barn i Frankrike, erGoldorak (UFO Robo Grendizer på japansk). I fjor høst ble tolkningen til Denis Bajram (Universal War One) og Xavier Dorison (The Third Testament, Prophet, Long John Silver) utgitt.
En annen berømt japansk anime fra samme epoke, Albator (Captain Harlock på japansk), ble også gjenopplivet i Frankrike for et par år siden av Jérome Alquié (Captain Harlock hadde for øvrig allerede blitt «modernisert» i Japan med serien Captain Harlock: Dimensional Voyage).
For øyeblikket jobber flere andre franske tegneserieforfattere på reboot-prosjekter av klassiske mangaserier, blant annet Captain Harlock / Albator igjen (Zanfysts/Lanfeusts «far» Didier Tarquin og kona har fått oppdraget). Og det ser ut som om det også blir en reboot av Astroboy-serien.
Det er mye å glede seg til!