Anmeldelse

Bilde av en brennende Tesla
Fanny Vaager, Annika Linn Verdal Homme
Aschehoug, 2023

Bilde av en brennende Tesla ble først gitt ut av Brageteateret som en fiksjonspodkast for ungdom i 2021. Blant annet har rapperen Musti bidratt i universet med låta En brennende Tesla, som ble utgitt i 2020. Nå er Fanny Vaagers fortelling kledd i ny drakt; som en tegneserieroman, akkompagnert av streken til musiker, illustratør og grafisk designer Annika Linn Verdal Homme.

Bilde av en brennende Tesla anmeldelse

“Kvinnelig” rapgruppe 

Vennene Ivy, Asha og Farzana utgjør rapgruppen YMGM. De har blitt populære med sangen Soft Power, som er kåret til månedens urørt på P3. Jentene fremstår som uredde, tøffe og med en hel del attitude, spesielt når de blir invitert inn i radiostudioer for å snakke om musikken sin. De blir kritiske når de blir spurt om hva de tenker om at Kanye West dater en eller annen modell, og hva de føler rundt det å være kvinne i en mannsdominert sjanger. For hvorfor er det interessant for musikken? Det er en frisk innvending fra Vaagers side å portrettere unge jenter som ikke er redd for å fremstå mindre sympatiske. 

Da YMGM får forespørsel om å samarbeide med reklamebyrået FreshCom for å trekke et ungt publikum (og redde omdømmet) til Equinor-ekvivalenten NorÖil, må gruppen forholde seg til et etisk dilemma. De trenger penger, samtidig som de er sterkt kritiske til å støtte opp under klimaverstingen NorÖil. Ikke minst på grunn av sistnevntes kontroversielle prosjekt Tactical Future, som innebærer å bremse det grønne skiftet, pumpe opp mer olje, og få full kontroll over all norsk skog.

De inngår likevel en avtale som virker gunstig for YMGM. Samtidig som at de slipper singelen Brennende Tesla poster de et bilde av en brennende bil på NorÖils instagramkonto. For hvorfor ikke bare si ja til en avtale, og så å lure inn egne motiv i markedsføringen?

Jentenes liv skal snart ta en ny og dramatisk vending. Asha begynner å bli hemmelighetsfull og rar. Det dukker opp videoer og bilder på sosiale medier av voldelige hendelser inspirert av rapgruppas bilder og musikk. Og en veldig stor og ekkel baby blir født.

Det hele resulterer i en avslutning som kan minne om en feberdrøm. Det surrealistiske klimakset og epilogen har mørke undertoner som fremkaller en dystopisk følelse som samtidig kjennes altfor kjent ut.

Bilde av en brennende Tesla anmeldelse

Punkete estetikk 

Det er interessant at fiksjonspodkasten har blitt gitt ut som en tegneserieroman, to år etter utgivelsen. Podkasten er uten tvil god nok i seg selv, men historien blir både revitalisert og tilgjengeliggjort i det nye formatet – som også vitner om Vaagers store ambisjoner for prosjektet.

Visuelt er boka en fryd å ta fatt i. Annika Linn Verdal Homme er bokas visuelle hjerne, og hun tar flere interessante estetiske valg. Hun løfter Vaagers fortelling ved å la publikum tre inn i en mystisk, fargerik og spennende verden. Her spenner sidene fra tradisjonelle tegneserieruter til kollasjer, gjentakende bilder av enkeltstående akvareller, og internett-layout. Det er også veldig fine brudd inkorporert i sidetallene, som gir leseren litt pusterom fra den intense fortellingen vi blir invitert inn i. 

Det er punkete og rått, og vitner om kreativt mot og overskudd. Verdal Homme gir også liv til Vaagers karakterer på mesterlig vis, der jentenes attitude skinner gjennom streken. Illustratøren får også godt fram den surrealistiske følelsen leseren sitter igjen med mot slutten, i form av intensivering av karakterene og atmosfæren rundt dem. 

Bilde av en brennende Tesla anmeldelse

Aldri stol på de med penger og makt

Økonomi er vel enhver kunstners største stressmoment. Det kan være fristende å ty til å selge ut gjennom markedsføringskampanjer for å opprettholde livsstilen sin – om man er heldig eller interessant nok til å bli valgt som postergirl av pengesterke aktører. Men hvor langt kan man strekke seg for å tappe penger av sleske reklamebyråer, når man må innrette seg etter miljøfiendtlige aktørers krav og premisser? 

Moralen i historien er tvetydig, og avslutningen står åpen for tolkning. Å jobbe med venner kan få uante konsekvenser. Det samme kan det å involverer seg med reklamefolk uten mye peiling på kultur. Det er også et klasseperspektiv i historien: Ikke alle har råd til å takke nei til penger, selv om det strider mot egne prinsipper. De som har definisjonsmakten for hva som er etisk riktig å gjøre, trenger kanskje ikke samtidig å være bekymret for sin egen personlige økonomi.

De karikerte fremstillingene av de sleske reklamebyrå-folka er gøy, og sparker oppover. Det er også en karmapreget moral over rapgruppas skjebne: Aldri ta penger fra (eller samarbeid med) aktører man selv ikke vil assosiere seg med. Dette er likevel en litt enkel konklusjon for både leseren og Vaager, og det er kanskje derfor det hele avsluttes i en surrealistisk sekvens.

Poenget til Vaager og Verdal Homme er å invitere folk inn i en verden av etiske dilemmaer og lovløse tilstander. Og den verdenen er spennende, men også ekkel og mørk.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.