Så dukket den omsider opp: Etter å ha nådd målet sitt – og vel så det – i januar, har første nummer av PEOW Studios nye “sjangerbaserte” antologi Ex.Mag funnet sin vei hjem til de som var forutseende nok til å bla opp for de tre planlagte utgavene for fem måneder siden. Sist PEOW utga en science fiction-antologi var i 2013, og siden den gang har det lille svenske foretaket etablert seg som et av Europas toneangivende alternativtegneserieforlag. Dette kommer tydelig til uttrykk i Ex.Mag: Full Metal Dreamland, hvis innhold spenner fra Mushbuhs Illustrator-naivistiske uttrykk til Connor Willumsens oppfinnsomme og virtuose cartooning, og som hele veien oppleves gjennomført og umiskjennelig peowsk

PEOW-estetikken har felles berøringspunkter med britiske Landfill Editions og Decadence Comics, men uansett hvor avantgardistiske svenskene blir, har de alltid minst ett bein plantet i en ufiltrert entusiasme for sjangerunderholdning og populærkultur. Hvis enkelte av seriene PEOW utgir fremstår som esoteriske og vanskelig tilgjengelige er det fordi opphavspersonene tar for gitt at leserne er like langt inne i én spesifikk fandom eller subkultur som de selv er. Eller sagt på en annen måte: I denne første, cyberpunk-utgaven av Ex.Mag finner vi både tegneserier som kunne glidd rett inn i Mould Map og hele tre tegnere som har tegnet for Marvel

(Freddy Carrasco – Personal Companion

To av disse leverer bladets sterkeste fortellinger. Nevnte Willumsen – som står bak en av de best tegnede Punisher-tegneseriene som noensinne er utgitt – briljerer med den ekstremt kompakte My Grandma Was My Bounty, et av de mest imponerende antologibidragene undertegnede har vært borti på lang, lang tid. Giannis Milonogiannis – som i sin tid samarbeidet med Michel Fiffe om en spektakulært overflødig Ultimates-reboot – er representert med Polygon Bird, en fortelling om biologisk formering i singularitetens tidsalder som er såpass medrivende at det er vanskelig å akseptere at den tar slutt etter bare 25 sider. (Den tredje Marvel-tegneren er Tonci Zonjic – som for tiden tegner den overraskende gode Skulldigger and Skeleton Boy og som leverte sine mest visuelt oppfinnsomme sider i den undervurderte Image-miniserien Who is Jake Ellis? – som her bidrar med fire frittstående tablåer). 

Andre høydepunkter er Sophia Foster-Diminos On Show Now, en fortelling om antropomorfe mobiltelefoner og VR-dating-apper, som minner om den oppfinnsomme verdensbyggingen i Olivier Schrauwens Parallell Lives, og Jane Mais prosafortelling Cyber Story 3049 by Michael C. Sistnevnte er en satire over cyberpunksjangerens mest forslitte klisjeer, som stiller spørsmålet som hjemsøker denne utgivelsen – nemlig hvorvidt cyberpunk i dag er en rent nostalgisk sjanger på samme måte som 50-tallets futurisme var det på 90-tallet. Hvis jeg skulle gjette, ville jeg tippe at Milonogiannis, Zonjic, Jonathan Djob Nkondo og Freddy Carrasco ville sagt nei, mens Willumsen, Foster-Dimino, Mushbuh, Mai, Wren McDonald og Kelly K ville hevde at den ikke trenger å være det, så lenge den tar utgangspunkt i dagens virkelighet, snarere enn fremtiden slik William Gibson forestilte seg den på 80-tallet.

(Jonathan Djob Nkondo – Between the Sun and the Tides)

Uavhengig av hvor man måtte stå i den debatten, er Ex.Mag #1 en sjeldent helstøpt tegneserieantologi. Den største overraskelsen er at kvaliteten på fortellingene er såpass høy som den er (det er slett ingen selvfølge at denne typen antologier byr på underholdende og tilfredsstillende historier). Den største skuffelsen er at det ikke er mer Polygon Bird. Jeg vet ikke hvordan man går frem for å få tak i et eksemplar hvis man ikke støttet Kickstarter-kampanjen, men jeg vet at PEOW finansierte ytterligere to utgaver. Det første av disse bærer tittelen Cross My Heart og er viet paranormale romanser, mens det tredje og siste nummeret som er planlagt tar for seg “dark fantasy” under tittelen Crumbling Kingdom. Jeg vet ikke hvordan man får tak i dem heller.

Utover dette er Ex.Mags fremtid uklar, selv om redaktørene Patrick Crotty og Wren McDonald har ymtet frempå om en rollerblading-spesial. Om man ikke skulle lykkes i å lete opp noe Ex.Mag kan man kanskje trøste seg med at første bind i Drawn and Quarterlys serie med Yoshiharu Tsuge-utgivelser – The Swamp – nå er ute, og det i et opplag som gjør det realistisk å få tak i den til utsalgspris. Boken er sågar tema for den seneste episoden av verdens nest beste tegneseriepodkast Comic Books Are Burning in Hell, som takket være pandemien igjen slipper episoder på regelmessig basis. På den ene siden – på den andre siden.

Frilansskribent og kritiker som skriver jevnlig i Morgenbladet. Programsjef i Oslo Comics Expo.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.