Fra 1. oktober slutter Dagbladet med tegneserier i ukedagene. Tegneseriene vil være forbeholdt lørdagsavisen.

– Dagbladet har betydd veldig mye for Pondus, og norske stripeserier generelt. Da serien etter hvert fikk fast plass i avisen og hyggelig betalt, betydde det at jeg fullt og helt kunne leve av å tegne Pondus. At det nå er slutt er bare trist. Både for norske serietegnere og Dagbladet selv, sier Frode Øverli. 

Frode Øverlis Pondus er en av de største norske stripesuksessene gjennom tidene. Serien fikk sin start i Dagbladet i 1997, og er en av mange som har kan takke Dagbladet for mye av sin eksistens i dag.

Blir ikke lest på nett

Kulturredaktør i Dagbladet Sigrid Hvidsten sier det er økonomiske hensyn som ligger bak avgjørelsen.

– Dagbladet bruker veldig mange penger på tegneserier. Det er veldig papiravis-spesifikt, og samtidig som papiravisa er i sitt livs høst, ser vi at tegneseriene ikke blir så godt lest på nett som vi kunne ønske, sier hun.

Hvidsten sier at stripeformatet er tilpasset papiravisen, og at det er vanskelig å få det til å fungere på nett.

– Men vi legger ikke ned kjærligheten vår for tegneserier. Lørdagsseksjonen kan være en arena hvor vi kan teste ut nye ting og eksperimentere litt. Vi har ikke noen direkte planer om det akkurat nå, men forrige gang vi hadde en tegneseriekonkurranse fikk vi nesten bare inn stripeserier. Neste gang vil vi kanskje ha en konkurranse om tegneserier tilpasset nett, sier hun.

Det er ennå ikke helt klart hvordan den nye tegneserieseksjonen på lørdager vil se ut i Dagbladet. 

– I en verden som stort sett domineres av nettaviser, må man tenke litt på hvordan man skal gi ut tegneseriene sine digitalt. Noen er kjempegode på dette, men generelt har det norske tegneseriemiljøet en del å gå på her, sier Hvidsten.

– Har forandret norske stripeserier

– Dagbladet har betydd utrolig mye for norske tegneserier, bekrefter tegneserieagent og forlegger Håkon Strand. 

I tillegg til å ha vært agent og utgiver for Pondus og andre striper som har lang historie i Dagbladet, har Strand vært involvert i Dagbladets tegneseriekonkurranse og i å etablere tradisjonen med å ha en gjesteserie i avisen. Tidligere i år sørget han for at Børge Lunds Lunch og Frode Øverlis Pondus flyttet fra Dagbladet til VG.

– Dagbladet har brakt norske tegneserier ut til den brede delen av Norges befolkning, forandret stripeseriene fra et amerikansk importdomene til en stolt norsk serietradisjon. Etter mine begreper har norske stripeserier overgått det amerikanerne og resten av verden har fått til i samme sjanger de siste 20 årene, sier Strand.

Uten den viktige hjelpen fra Dagbladet ville hverken Pondus, Nemi, Fagprat, Intet nytt fra hjemmefronten eller Dunce blitt daglige seriestriper, mener Strand

Mener serier står i fare

– Dagbladet har gitt det norske tegneseriemiljøet mye selvtillit og stimulanse, og noen titalls millioner kroner i honorarer. Husk at Dagbladet også har en tradisjon for mange års publisering av helsider som Kvernelands amputerte klassikere, Flu Hartbergs Moderator, Dongerys helsider, sier Strand. 

Han er redd for at flere av seriene som går i Dagbladet i dag står i fare for å stoppe opp uten honorarene Dagbladet betaler og publisiteten det gir seriene. 

– Jeg tror alle som mister plassen sin i Dagbladet nå kommer til å merkes av det. At de viktigste rekrutteringsinstitusjonene for norske serier som Dagbladets seriekonkurranse og gjesteseriene deres forsvinner, kommer også til å merkes over tid – uten tvil, sier han.

Strand berømmer avisen for å ha stått rakrygget gjennom kontroverser rundt tegneserier som har vært kontroversielle.

– Gitt den betydning Dagbladet har og har hatt for norske serier, mener jeg at en institusjon som Kulturrådet burde vurdere om det er noe de kan gjøre for å bidra til Dagbladet endrer sin beslutning, og ta en eventuell henvendelse fra Dagbladet seriøst hvis de skulle søke om støtte, sier han.

Ifølge Sigrid Hvidsten i Dagbladet har avisen så langt ikke vurdert å søke en slik støtte.

Gjorde Dunce til dagsstripe

Serieskaper Jens K. Styve bekrefter at Dagbladet har hatt avgjørende betydning for at Dunce ble en daglig stripe. Serien startet med å vinne Dagbladets tegneseriekonkurranse i 2016, og har vært trykket i avisen på nær fast basis de siste to og et halvt årene.

– Serien har vokst mye på denne tiden, og at Dagbladet har betalt anstendig hele veien har gjort det mulig, sier Styve.

Han mener det er en viktig institusjon for norske tegneserier som nå forsvinner, og selv om han håper det er en nøye overveid avgjørelse fra Dagbladets side, håper han også at de vil ombestemme seg.

– Jeg trenger en «hovedavis» som betaler anstendig for de nye, upubliserte stripene. Nå må jeg drømme om å få en plass i VG eller Aftenposten. Uten det, så spøker det for Dunce, sier Styve.

Serieskaperen prøver ut andre kanaler for å tjene penger på serien. Blant annet er han på folkefinansieringsplatformen Patreon hvor støttespillere abonnerer på serien for en selvvalgt sum.

– Per i dag er støtten på Patreon rett under 40 prosent av Dagbladet-lønna, men etter at nyheten om tegneseriekuttet kom ut så øker det på. Jeg kommer til å investe tid i å levere bra på Patreon fremover, sier Styve.

Jens K. Styve skriver om «oppsigelsen» i Dagbladet i stripeserien Dunce – som trykkes i Dagbladet.

Stripe i svingdøren

Kenneth Larsen lager stripeserien Bestis som nylig fikk plass i Dagbladet. Han har også en side på Patreon, og tror serieskapere i større grad må benytte seg av slike platformer i tiden fremover. 

– Utfordringen er å få folk til å bidra, men lykkes vi kan det etterhvert gi oss en mer stødig fot å stå på. Selvfølgelig er det en stor knekk for økonomien å miste plassen i Dagbladet, sier han.

Bestis-skaperen deltok først i Dagbladets tegneseriekonkurranse som 14-åring i 1997, og selv om han ikke kom videre den gangen forble det en årelang drøm å få plass på avisens tegneseriesider.

– Gjennom Dagbladet fikk jeg mulighet til å nå ut med Bestis til et nytt og større publikum. Derfor er det ekstra trist at avisa kutter daglige striper bare noen måneder etter at drømmen gikk i oppfyllelse, sier han.

Ansvarlig redaktør for Empirix. Har skrevet om tegneserier for Bergens Tidende, Barnebokkritikk, Morgenbladet, Periskop, Dagbladet, Numer. Har en BA i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.