Nagel er en ambisiøs og løssluppen tegneserie rettet mot barn og unge i alderen 10–16 (eller der omkring), men mye action, grusomme monstre, en fascinerende verden og en spennende historie gjør at selv voksne anmeldere som undertegnede ikke kan vente på neste bind.

Sigbjørn Lilleeng er en av Norges mest spennende tegneserieskapere. Bergen kommunes debutantpris under Raptusfestivalen i 2006, samt Sproingprisen for beste norske tegneserie (Nebelgrad Blues 3) i 2008 satte ham fort på tegneseriekartet, men med illustrasjoner i Tor Erling Naas’ Apefjes-bøker og den regelrett mannevonde og smått geniale Mellom planeter har han markert seg som en var våre mest spennende tegneserieforfattere.

Anmeldelse

FNRZ Bok en: Nagel
Sigbjørn Lilleeng
Jippi forlag, 2018

Spennende eventyrblanding

Det finnes etter hvert en god del tegneserier for barn og unge, også norske utgivelser. Kvaliteten er jevnt over god, men de er alle sammen fryktelig trygge – både når det gjelder uttrykket og historiene de forsøker å formidle. De tar forsvinnende få sjanser: De aller fleste norske serietegnere synes fornøyde med å lage sine egne varianter av historier og figurer vi kjenner fra før. Resultatet er tegneserier som holder greit nivå, men som sjelden stikker seg ut i mengden.

Lilleeng er ikke en slik tegneserieskaper. Riktignok låner han elementer fra mange ulike sjangre, men resultatet har en helt unik smak. Dette er litt norrøn mytologi og norske folkeeventyr, en liten dæsj manga, en stor porsjon fransk-belgiske actionserier, en anelse Mad Max – men mest av alt FNRZ, en tegneserie som egentlig ikke ligner på stort annet enn seg selv.

Rebeller og skrømt

Nagel er det første bindet i FNRZ-serien og tar oss med til et skremmende tegneserieunivers hvor menneskehetens rovdrift på naturressursene har ført verden til avgrunnens rand. Menneskene holder til i store bysamfunn, hvor høye murer beskytter mot den farlige verdenen utenfor. Historien starter i byen Nordheim, hvor storpolitikk og tilfeldigheter fører tre ungdommer ut på en farlig reise.

Seriens hovedpersoner er alle sammen outsidere, men på forskjellig vis. Det oppfinnsomme mobbeofferet Nagel har få røtter og passer ikke inn noe sted, mens den rebelske Farah vet hva det vil si å være undertrykket. Sistemann i trekløveret, Brage, kommer fra bedre kår, men også han har tilsynelatende en del i bagasjen. Når Nagel forsvinner må Farah og Brage redde ham, men da må de dra utenfor murene. Og der venter skrømtene, noen mystiske skapninger som kriget mot menneskeheten for mange år siden. Og hva er egentlig det illevarslende «Prosjekt Fenris» som myndighetene er så bekymret for?

FNRZ Nagel Sigbjørn Lilleeng

Pønkete tegnestil

Lilleeng har en temmelig pønkete tegnestil. Uttrykket er spekket med referanser til både japansk manga og mer vestlig, skitten 80-talls science fiction, men han er tilsynelatende også sterkt inspirert av klassiske horrorserier. Eklektisk? Så absolutt, men Lilleeng har funnet det naturlige skjæringspunktet mellom de ulike stilene. Slik har Nagel fått et gjennomført og unikt uttrykk som lar Lilleeng bruke til tider svært ulike virkemidler, med svært godt resultat.

Et lite malapropos: Egentlig ville Lilleeng gi ut FNRZ som et eget tegneseriehefte i svart-hvitt. Det første opplaget av serien skulle egentlig slippes i anledning OCX i 2018, men rot fra trykkeriets side gjorde at forsendelsen kom fire dager for sent. Det er likevel noen få hefter i omløp, og alle som synes at FNRZ virker interessant bør så absolutt sjekke ut hefteversjonen – dette litt hvassere uttrykket kler Lilleengs strek enda bedre.

Gir ikke ved dørene

Det er mye ved Nagel som må leses mellom linjene. Figurene sier sjelden rett ut hvordan de føler seg, i stedet må man se deres handlinger og ord i lys av hverandre. Vi får heller ikke vite særlig mye om årsakene til at verden ligger i ruiner, eller hva de skumle skrømtene egentlig pønsker på – det er åpenbart at Lilleeng ikke vil avsløre for mye med en gang. Slikt er uvant kost når det kommer til ungdomsserier; som regel skal alt overforklares for å være sikker på at leseren henger med i svingene. Derfor er det forfriskende at Lilleeng tar en slik sjanse, selv om det kanskje vil koste ham noen lesere på veien.

Det er imidlertid ikke helt tydelig hvor Lilleeng vil med FNRZ-serien: Tegneserien hopper litt mye mellom ulike sjangre, og den har ennå til gode å forsvare det store persongalleriet. Nagel bærer rett og slett preg av å være første album i en serie, og bruker mye tid på å etablere figurene og omgivelsene deres. Derfor er albumet også stappfullt av spennende anslag til hvor historien videre vil gå – kanskje litt for mye av det gode.

Litt frustrerende er det også at Lilleeng tidvis kan ta litt for lett på detaljene i oversiktsbildene – det hangler særlig når det kommer til dimensjonene på bygninger og strukturer. Men dette er i bunn og grunn småplukk.

Nagel FNRZ Sigbjørn Lilleeng

Tar leserne på alvor

Nagel er en unik tegneserie som bobler over av gode ideer og fortellerglede. Lilleeng har funnet en nær perfekt kombinasjon av spenning, action, skrekk, humor og samfunnskritikk som overrasker og underholder.

Dette er en ungdomsserie som tar publikummet sitt på alvor. Det vil si at den ikke forsøker å behandle leserne som små voksne (eller veldig store barn) men som våger å være like utfordrende som underholdende og uhøytidelig.

FNRZ’ særegne stil gjør at den også kan ha et visst potensial på det utenlandske markedet – det spørs kanskje mest på hvordan Lilleeng og Jippi spiller kortene sine. På den andre siden håper jeg personlig at Lilleeng ikke får mer å gjøre i tiden fremover – det er allerede vanskelig nok å vente på neste kapittel i denne serien!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.