Svenske Thomas Olsson (1979) er mest kjent for sin stripeserie om antihelten Rogert, men de siste årene har han også markert seg i lengre format. I 2013 kom den selvbiografiske tegneserieromanen Församlingen, der han tar for seg sin oppvekst i et undertrykkende og ufritt frikirkemiljø (pun intended!) Boka fikk gode kritikker og viste en ny side av Olssons talent. Nå er han tilbake i det lange formatet med en bok som igjen imponerer med sin triste historie fortalt i en humoristisk strek. Men denne gangen skal vi tilbake i tid, og langt, langt nord.[infobox]

Skärmavbild 2016-02-09 kl. 15.46.31
STRENG: Sir John Franklin er ikke akkurat en hjertelig sjef.

19. mai 1845 forlater to skip London under ledelse av Sir John Franklin. Målet er å finne den sagnomsuste Nordvestpassasjen som vil forkorte reiseveien mellom Europa og Asia. Med ombord er den foreldreløse Thomas Evans, som bare er fjorten år. Dette skal bli hans livs reise, men ikke på den måten han tror. Den nervepirrende historien, kombinert med Olssons stilsikre strek gjør dette til en særdeles lesverdig serieroman. Tross alt det tragiske klarer Olsson å tegne inn komikk og spennende detaljer, og han har skapt et persongalleri man både blir glad i og redd for. Vi tok oss derfor en prat med Thomas Olsson for å høre om hvordan en slik historisk serieroman egentlig blir til.

Hvordan kom du over historien om Sir John Franklins ekspedisjon og hvorfor fikk du lyst til å lage en tegneserie om den?

Vinteren 2013 var jeg  på en utstilling i Louisiana i København som het «Arktis». I et av rommene var det et glassmonter med gjenstander fra Franklin-ekspedisjonen. Det var knapt med informasjon på dansk, men jeg forsto det slik at det handlet om kannibalisme, blyforgiftning og at 135 mennesker hadde dødd. Jeg dro hjem, begynte å undersøke videre, og ble veldig fascinert av mennenes skjebne. Og så tenkte jeg at dette kunne bli en annerledes, men spennende serieroman.

Skärmavbild 2016-02-02 kl. 11.02.55
HUMOR I TRAGEDIEN: Det mangler ikke på morsomme detaljer i Thomas Olssons tegninger.

Hvor lang tid brukte du på boka? Måtte det mye research til?

Det tok to år fra besøket på Louisiana til jeg hadde en ferdig bok. Jeg leste mange andre bøker som har blitt skrevet om ekspedisjonen. Men jeg la selv til fortellingen om gutten Thomas Evans. Først og fremst tok jeg rammehistorien fra boka North with Franklin: The
Lost Journals of James Fitzjames, som er en fiktiv dagbok fra det ene skipets kaptein.

Etterstrebet du å få fortellingen så historisk korrekt som mulig? Eller har du tatt deg mange friheter?

Man vet jo ikke akkurat hva som skjedde med mannskapet etter at de forlot Diskobukta på Grønland. Polarforskere har funnet etterlevninger og graver, så de har kunnet kartlegge hvor de har dratt. Men jeg har funnet på historien om hovedpersonen. Men hittil kan ingen påstå at min historie er usann, ettersom det ikke finnes noen motbevis.

Skärmavbild 2016-02-02 kl. 11.02.32
TO SKIP: Skipene som la ut på reisen het Terror (!) og Erebus.

Hvorfor valgte du å la den fjortenårige Thomas Evens være hovedpersonen og ikke en av de erfarne sjømennene? Og var Evans en virkelig person?

Thomas Evans var med på ekspedisjonen, og han var ca. fjorten år gammel, men mer enn det vet jeg ikke om ham. Jeg valgte å fortelle ut ifra den unge guttens perspektiv for å kunne forklare ting som skjer fra grunnen. Man forventer at voksne erfarne menn skal vite ting som leseren ikke vet, men nå kunne jeg forklare alt. I tillegg blir det en fin kontrast når en uskyldig gutt opplever alt dette forferdelige. Det kunne blitt litt grisete å tegne ut alt, men nå kunne jeg gi hovedpersonen andrehåndsinformasjon og det ble like ubehagelig uansett. Man vinner mye på å fortelle ut ifra en naiv, bekreftelsessøkende og usikker fjortenårings perspektiv. Han sympatiserer leserne med, noe de ikke ville gjort med Sir John Franklin! I tillegg henger det sammen med min forrige bok, Församlingen. Begge bøkene handler om hvordan maktsyke eldre menn ødelegger for andre.

Skärmavbild 2016-02-02 kl. 11.03.41
MYE DØD: Mannefallet blir etterhvert hverdagslig.

Boka er tegnet i en veldig stringent stil med bruk av blått som hovedfarge. Var det klart for deg helt fra starten hvordan boka skulle se ut, eller måtte du prøve og feile mye før du kom fram til riktig uttrykk?

Jeg bestemte meg tidlig for at boka skulle gå i blåtoner. Jeg hadde tegnet Församlingen i rosatoner, så det var en logisk fortsettelse. Karakterene måtte jeg skissere en del før de satt. Det finnes bilder av mannskapet som jeg gikk ut ifra og så forenklet jeg de en del slik at de ble «mine gubber».

Hvilke prosjekter skal du jobbe med fremover? Har Det er inte meningen att man ska vara her gitt deg lyst til å jobbe med flere historiske hendelser?

Jeg holder nå på med en kort serie som handler om strukturene i en religiøs sekt, som skal publiseres i en antologi i høst. Men etter det har jeg ikke bestemt meg for hva jeg skal ta fatt på. Kanskje kan det til og med bli en skjønnlitterær roman.

Skärmavbild 2016-02-02 kl. 11.09.50
KALDT: Forfatter Thomas Olsson i passende element. Foto: Gabriel Liljevall

Til slutt i boka får vi en hendig oversikt over det som skjedde etter ekspedisjonen. Som de fleste kanskje vet, var det ikke Sir Franklin, men vår egen Roald Amundsen som ble den første som klarte å dra igjennom Nordvestpassasjen, noe som skjedde i 1906. Men den mislykkede ekspedisjonen til Franklin har vært aktuell helt frem til vår tid: I 1981 la antropologiprofessoren Owen Beattie ut på samme reise som Franklin og fant flere levninger og graver, samt masse hermetikkbokser som kunne ha blyforgiftet mannskapet. Og sommeren 2014 fant man det ene skipet, Erebus, på elleve meters dyp ved øya Qikiqtaq, også kjent som King William’s Island, i nordlige Canada. Historien om Franklin-ekspedisjonen vil derfor ikke begraves med det første, og Olsson selv har ikke mistet interessen:

–Jeg er veldig spent på om de vil heve skipet de fant ved King William’s Island. Hvis de gjør det, vil vi kanskje kunne få svar på enda mer av hva mennene gjorde i tiden rett før de døde.

Frilansjournalist

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.