Anmeldelse

Dragens Øye 3 – Fanget
Cha Sandmæl
Egmont, 2023

Nå har vi fulgt askealven Kha i tre volum på jakten etter hens stjålne magi. Sammen med dragen Ranja, prøver de to å unnslippe sine hevngjerrige slektninger mens de prøver å bryte hverandres forbannelser.

Dragens øye er en av mange fantasytegneserier rettet mot barn og ungdom som utgis i Norge om dagen. Serien faller under det relativt nye begrepet nordic manga, sammen med mange andre Egmont-utgivelser.

Både Nordlys og Ragnarok har mer eksplisitte nordiske innflytelser enn Dragens øye, men også Sandmæl har gravd i den norske kulturarven for å finne inspirasjon. Spesifikt det norske folkeeventyret «Østenfor sol og vestenfor måne»; hovedpersonene leter nettopp der etter en gullkrans som kan oppfylle ønsker. Også forbannelsen til Ranja, hvor hun blir tvunget til å være drage om dagen og får være menneske på natten, føles inspirert av isbjørnforbannelsen til prinsen i eventyret.

Dragens Øye 3 - Fanget anmeldelse

Familie, på godt og vondt

Serien er en del av en veldig tydelig trend i tegneserier, men siden første volum føler jeg den tydelig utmerker seg som noe mer enn bare en del av nordic manga- bølgen.

Forholdene mellom hovedpersonene er på vei i en veldig spennende retning. Det er romanse i bøkene, men mest plass og komplekse relasjoner er gitt til familieforhold. Søskenbarn og søsken forråder og jakter på hverandre, og jeg håper på enda mer skildring av disse komplekse forholdene. Det romantiske forholdet mellom hovedpersonene Kha og Ranja er sukkersøtt, basert på tillit og respekt for hverandre, og det ulmer sakte i bakgrunnen gjennom hele serien.

Dragens Øye 3 - Fanget anmeldelse

Fantasy på nytt

Cha Sandmæl har både illustrert og skrevet Dragens Øye. Utgivelsen føles personlig viktig for hen. På slutten av hver bok er det inkludert skisser, «fan art», Kha og Ranja i alternative universer og til og med en trinn for trinn instruks for hvordan man selv kan tegne Kha.

Sandmæl har tidligere fortalt NBU (Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere), at mangfold er noe hen er opptatt av som forfatter. Ved å skrive fantasy på sin egen måte, prøver Sandmæl å bryte opp en sjanger som tradisjonelt har vært «hvit, heteronormativ og mannsdominert», som hen sier.

Dragens Øye 3 - Fanget anmeldelse

Drager og alver i disharmoni

Dette ser vi i verdenen Sandmæl har skapt i Dragens Øye. Karakterer kan bruke kjønnsnøytrale pronomen uten at dette trenger å problematiseres i historien på samme måte som det dessverre ofte blir gjort i vår egen umagiske verden.

Drager har vært viktige i serien siden første bind, men i Fanget ser vi tydelig hvordan drager som folkegruppe blir undertrykket av alvene. Drager kan hamskifte, og de «gjemmer» seg ved å gå blant alvene i alveformer, og har sine egne hemmelige institusjoner. Dette utforskes på en spennende måte i karakteren Ranja. Hun var en dragedreper som nå er forbannet til å være en drage, og har begynt å se at drager og alver kanskje ikke er så ulike. Man kan kalle denne fremgangsmåten for Zootropolis-strategien: Drager blir en allegori for en undertrykket folkegruppe. Sandmæl har laget en verden hvor diskriminering kan utforskes, uten at det trenger å bli for «nære».

Serien er godt i gang, men det føles ikke som om historien er det enda. Jeg håper vi får se de spennende familierelasjonene enda mer utforsket. Kha er en typisk hovedkarakter i en fantasyfortelling – optimistisk og modig – men forhåpentligvis får vi sett hen ved et bristepunkt snart. I tredje bind har Kha og Ranjas eventyr blitt på død og liv. Nå gleder jeg meg til å finne ut hvordan de to skal overleve dette sammen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.