«De siste 48 timene har vi mottatt twittermeldinger og eposter, og vi har lest bloggposter som sier at det er feil av oss å gi ut denne boken […]. Vi har spurt oss selv om vi ville ha kjøpt inn denne boken om vi visste det vi vet nå, og det ville vi ikke. En forfatter fortjener full støtte fra utgiveren sin. Vi kan ikke lenger gi denne støtten. Derfor har vi besluttet at D+Q ikke vil publisere Sadbøi.»
Dette skriver det kanadiske forlaget Drawn & Quarterly (D+Q) i en bloggpost med tittelen «An apology» (en unnskyldning) fredag 2. juni. Dermed ble det klart at forlaget, som gir ut internasjonalt kjente serieskapere som Seth, Chris Ware, Sarah Glidden, Chester Brown og Guy Delisle, likevel ikke vil gi ut Berliacs debut Sadbøi på engelsk. Snuoperasjonen kom ikke mange dager etter at Berliacs norske forlag Jippi annonserte at D+Q skulle gi ut boken.
– Lite nyanser i diskusjonen
Argentinske Berliac hadde tidligere base i Bergen, og bor nå i Berlin. Serieskaperens norske forlegger, Erik Falk i Jippi forlag, fikk vite om kanselleringen av utgivelsen gjennom sosiale medier. Han mener at slik situasjonen har utspilt seg har det vært lite rom for en rolig og nyansert argumentasjon.
– Det har vært krevende å få full oversikt i denne saken. Kommentarene og diskusjonene pågår på en rekke språk og i flere kanaler samtidig. Sett fra vår side av dammen ser dette uansett veldig rart ut. En ferdig bok er én ting, og uttalelser på nett er noe helt annet, sier Falk.
[infobox]
Forleggeren sier at det i diskusjoner om å skille mellom liv og verk er vanlig å trekke inn Knut Hamsun og hans nazi-sympatier. I denne saken mener han det finnes mer nærliggende eksempler:
– Chester Brown er en av D+Qs frontfigurer, og en av de beste serieskaperne i verden i dag. Likevel vil jeg tro at hverken forlag eller lesere støtter ham i alle hans synspunkter om for eksempel prostitusjon, sier Falk.
Chester Brown er kjent for blant annet den selvbiografiske tegneserieromanen Paying For It som i all hovedsak handler om – og forsvarer – sexkjøp.
– Ugrei gjennomføring
– Berliac tøyer grenser både i liv og verk. Det gjør ham til en mer interessant serieskaper enn de aller fleste, og Sadbøi berører temaer som sjelden behandles i tegneserier. Prosessen han har blitt utsatt for her har utvilsomt vært tøff, og spesielt oppleves det ille at flere i den nordamerikanske tegneseriebransjen har uttalt seg kraftfullt, sier Falk.
Han mener det er spesielt negativt at forlaget har kansellert utgivelsen uten noen dialog med serieskaperen.
– Jeg synes både avgjørelsen til D+Q og gjennomføringen av den er veldig ugrei, sier Falk.
Reagerte på tone og aggresjon
Ifølge D+Q er grunnen til kanselleringen et essay om kulturell appropriasjon og transpersoner som Berliac skrev i 2015 – inkludert debatten i etterkant.
«Vi er ikke enige i essayet, forsvaret for det, ei heller tonen og aggresjonen Berliac viste i denne og påfølgende debatter», heter det i innlegget til D+Q, som er signert utgiver Peggy Burns.
Berliac selv har skrevet en oppsummering på Facebook, hvor han beklager det som skjedde: «Årevis etter at jeg flyttet fra den misogynistiske og transfobiske kulturen som fortsatt lever i hjemlandet mitt, har jeg fortsatt en hel del lekser å lære om hvordan jeg skal behandle undertrykte mennesker som jeg paradoksalt nok ser på som mine egne lagkamerater».
Serieskaperen sier til Empirix at han ikke føler seg i posisjon til å bedømme om han har blitt urettferdig behandlet av D+Q, og bedyrer at han ikke vet mer om årsakene bak kanselleringen enn det som kommer frem i D+Qs blogginnlegg.
– Kan du forstå avgjørelsen til D+Q?
– Jeg forstår ikke avgjørelsen til det D+Q som jeg hadde i tankene da jeg sendte inn boken, men jeg forstår avgjørelsen til det virkelige D+Q som kansellerte den, sier en tydelig desillusjonert Berliac.
– Ville ikke påvirket norsk utgivelse
Erik Falk tviler på om Jippi ville ha latt seg styre på lignende vis om de hadde vært oppmerksomme på blogginnlegget fra 2015.
– Jeg har fulgt Berliac på blogg og i sosiale medier siden han ble med i Forresten for første gang i 2013. Han har et periodevis høyt aktivitetsnivå med en personlig form for humor og ironi, sier Falk, som sier at han ikke kan huske situasjonen fra 2015.
– Jeg kan vanskelig se for meg hva slags type kommentarer fra to år tilbake som skulle kunne ha påvirket en beslutning om utgivelse for vår del. Sadbøi står som en usedvanlig sterk og relevant utgivelse. Mye av det Berliac anklages for på sosiale medier passer dessuten dårlig med det jeg oppfatter at han står for, sier Falk.
Berliac blir intervjuet på scenen under Oslo Comics Expo lørdag 10. juni klokken 16.15.
Det har ikke lykkes Empirix å få uttalelser fra Drawn & Quarterly, men vi vil oppdatere artikkelen med et eventuelt svar.