Nylig mottok jeg et hefte med tegninger og malerier av Tatsuro Kiuchi i posten. Heftet var den femtende utgave av serien Frontier som kurateres av Ryan Sands og utgis av forlaget Youth in Decline. Hver utgave av Frontier er viet en ny kunstner, og består av hva den utvalgte måtte ønske, være det seg tegneserier, illustrasjoner eller skisser. Jeg har abonnert på Frontiersiden oppstarten i 2013, etter å ha oppdaget Youth in Decline via pornoantologien Thickness, som fremstod som noe i nærheten av en åpenbaring da den kom ut i 2011.

Frontier Aksel Kielland

Så sterkt inntrykk gjorde Thickness’ håndplukkede bidragsytere og utvidede pornografibegrep, at jeg siden den gang har sendt Sands pengene mine hver gang han har kunngjort nye årsabonnementer på Frontier. Dette på tross av at jeg sjelden har hørt om mer enn halvparten av tegnerne som får boltre seg i de kvartalsmessige utgavene. Og tilliten har vært vel plassert: Det var i Frontier jeg oppdaget Uno Moralez, Sascha Hommer og Anna Deflorian, det var her Jillian Tamaki og Eleanor Davis debuterte noen av sine beste korthistorier, og så vidt meg bekjent er Frontier#2 fortsatt den største og beste Hellen Jo-samlingen som er tilgjengelig på papir.

Frontiers modell innebærer uunngåelig at kvaliteten svinger, og personlig blir jeg en smule skuffet hver gang jeg åpner et nytt nummer og oppdager at det ikke er en eneste tegneserie der. Kiuchi-nummeret er ikke blant mine favoritter, men i en tid da denne delen av tegneseriefeltet er såpass fragmentert og uoversiktelig at det å holde seg oppdatert er en heltidsjobb, er det behagelig å kunne outsource jobben med å oppdage nye tegneserieskapere på denne måten.

Frontier Aksel Kielland

På det meste – jeg tror det må ha vært i 2016 – var jeg oppe i tre slike forundringspakke-lignende abonnementstjenester samtidig: Foruten Frontier dukket det med ujevne mellomrom opp nye utgivelser fra Space Face Books som en del av deres opprett-en-konto-hos-oss-så-sender-vi-deg-alt-vi-gir-ut-ordning, samtidig som PEOWs svært vellykkede Kickstarter-kampanje resulterte i et jevnt driv av bokpakker. Før det igjen var jeg en entusiastisk tilhenger av Charles The End of the F***ing WorldForsman og Oily Comics’ månedlige konvolutt med kopimaskinhefter i A6-størrelse.

På et tidspunkt så det nesten ut til at dette var den nye måten å finansiere og distribuere denne typen tegneserier på: At man i fraværet av noen enhetlig “scene” og felles distribusjonssystem (både på overordnet plan og i detaljhandel-leddet) måtte sette sin lit til en liten, idealistisk kjerne av lesere som var så investert i den vestlige tegneseriekunstens overlevelse og utvikling at de bokstavelig talt var villige til å kjøpe hva som helst så lenge det var gitt ut på et forlag de likte. Selv Fantagraphics så seg på et tidspunkt nødt til å ty til Kickstarter for å sikre vårlista.

Frontier Aksel Kielland

De siste årene later imidlertid begeistringen for denne modellen å ha dalt en smule. Zainab Akhtars ShortBox er fortsatt i full sving, og 2dcloud opererer fortsatt med et “sesong”-system som de i alle fall delvis finansierer via Kickstarter – skjønt, med tanke på hvor lenge det er siden jeg forhåndsbestilte den nye Jaakko Pallasvuo-boka deres, kan man spørre seg hvor effektivt det er. Uten at jeg baserer meg på noe mer enn noen raske lesninger av overskrifter på amerikanske underholdningsnettsteder, synes denne utviklingen å speile den man har sett innenfor den større forundringspakkeindustrien, som på et tidspunkt så ut til å bli for plastleker og stygge t-skjorter det Netflix er for canadisk lavbudsjetts-sci-fi.

Min tillit til Frontier forblir dog urokkelig. For dersom man har penger til overs og finner et forlag eller en redaktør man stoler på er imidlertid dette en uovertruffen måte å få nye tegneserieimpulser på: Som å lese en anbefalingsspalte av en kritiker, bare at du allerede har betalt for utgivelsen som anbefales og står med den i hendene, og kan gjøre deg opp din egen mening, og derfor ikke har bruk for kritikken – i alle fall ikke forbrukerveiledningsaspektet ved den – i det hele tatt.

Kritiker til leie. Anmelder og spaltist i Morgenbladet.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.