Grafill arrangerer hvert år konkurransen Årets vakreste Bøker. Formålet er å hedre utøverne i den visuelle delen av bokbransjen, og inspirere forlag, forfattere, grafisk designere og illustratører til å lage kvalitetsbøker i alle sjangre.
I konkurransen er det en egen klasse for tegneserier, og serieskapere gjør seg også gjeldende i andre klasser. Her er årets tegneserievinnere, med utdrag fra juryens begrunnelse og Empirix-anmeldernes egne kritikker.
1Gull: Kjøt av Tord Torpe og Mette Karlsvik.
Juryen sier: Bildene er detaljerte og stemningsfulle i en begrenset palett med ulmende farger. Vi er i grenseland mellom det vakre og det ubehagelige.
Vi sier: Med sitt eksperimentelle uttrykk kan Kjøt fort fremstå som forvirrende, men straks mytologien rundt Nøkken blir vekket til live oppstår det magi i fortellingen. Fortolkningsmulighetene vokser og det som ved første øyekast fremsto som rotete og unødvendige detaljer gir plutselig mening.
2Gull: En frivillig død av Steffen Kverneland
Juryen sier: Vi kommer tett på både forfatter og fortelling ved at han inkluderer oss i en arbeidsprosess der han tvinger seg selv til å huske.
Vi sier: Det malte portrettet av Kvernelands far på forsiden av En frivillig død er mørkt og utvisket, men inni boken får leseren anledning til å se hele personen. På baksiden av boken har forfatteren inkludert det originale fotografiet som viser en stolt og smilende sjømann. Odd Kverneland forsøkte å tilintetgjøre sitt eget liv. Steffen Kverneland har foreviget ham i bokform.
3Sølv: Bergen av Anja Dahle Øverbye
Juryen sier: Bildene i boken er poetiske og stemningsfulle, utsnittene er filmatiske med fine detaljer og vi kommer tett på bokens hovedperson.
Vi sier: Bergens store triumf er at den gir depresjon et språk. Gjennom trange utsnitt, flytende streker, gjentakende paneler og ikke minst uvanlige vinkler klarer boken å formidle noe helt grunnleggende sant og oppriktig om temaet, noe som aldri kunne vært fanget på samme måte med verbalspråkets nådeløse, analytiske egenskaper.
4Diplom: Det finnes en død etter livet av Inga H. Sætre
Juryen sier: De løse, utilgjorte tegningene gir denne boken en letthet som kler den og gir plass til bokens tematikk, store og små spørsmål tilknyttet livet.
Vi sier: Dersom man leser Det finnes en død etter livet uten å se på teksten er det to gjennomgangsmotiver som står sentralt: vennskap og natur. Begge deler innbyr til refleksjon og ro. Like viktig er den levende og føyelige streken som med subtile endringer tilpasser seg og forsterker de underliggende og egentlige stemningene som formidles. Spennet går fra myke og rufsete blyanttegninger til enkle tusjtegninger, fargestifter og vannfarger.
5Diplom: Nulteliv 2 av Espen Friberg og Fredrik Larsen
Juryen sier: En herlig liten rakker blant all seriøsiteten! Om ikke akkurat vakker, så har den alle referanser i orden.
Vi sier: Både Mort Walkers Billy og Regg Smythes Andy Capp er blant seriene som parafraseres når Friberg og Larsen ironiserer over det velkjente serie-pocket formatet fra barndommens tegneserielesning. Pastisjen er komplett med et bokdesign hvor størrelse, layout og reproduksjon av farger i stor grad føyer seg etter den opprinnelige malen fra 1972.
6Årets best tilrettelagte bok: Nagel av Sigbjørn Lilleeng
Juryen sier: Fargepaletten er finstemt og lekker, og stilmessig har Lilleeng i streken klart å skape en egen stemme som lener seg både mot manga og klassisk science fiction. Tegneseriens tydelige spenningskurve drar leseren tett på historien, og gir en rik leseropplevelse som rommer både humor, skrekk, action, vennskap og samfunnskritikk.
Vi sier: Nagel er en unik tegneserie som bobler over av gode ideer og fortellerglede. Lilleeng har funnet en nær perfekt kombinasjon av spenning, action, skrekk, humor og samfunnskritikk som overrasker og underholder. Dette er en ungdomsserie som tar publikummet sitt på alvor.
7Gull, faktabok barn og ungdom: Kvinner i kamp av Jenny Jordahl og Marta Breen
Juryen sier: I denne boken blir historien om kvinnebevegelsens mange kamper godt tilgjengeliggjort gjennom et tydelig, kraftfullt tegneseriespråk som både kommuniserer og engasjerer.
Vi sier: Boken tar godt vare på leseren – Jordahl og Breen bryter gjerne opp fortellingene for å forklare innholdet i sentrale ord og begreper, og bruker flere ruter på å vise hvordan samfunnet tidligere var organisert av og for menn. Dermed fungerer Kvinner i kamp ypperlig for yngre lesere, men de fleste voksne vil også bli klokere på tematikken. Selv for en dedikert feminist med god kunnskap på feltet er det noe spennende med et verk som tar disse separate historiene og setter dem inn i en større sammenheng.