18. februar ble det klart at antologien Forresten legges ned, grunnet sviktende lesertall og manglende innkjøp fra Kulturrådet.


Mer om saken:


«Forresten har vært ekstremt viktig i å dyrke frem nye talenter. Ved å publisere nykommere på papir har antologien lansert minst tre generasjoner av norske serieskapere», sa kritiker Aksel Kielland til Empirix.no i går.

Vi har spurt en rekke norske serieskapere om hva Forresten har betydd for dem. Her er noen av svarene:

[Tegningen øverst i denne artikkelen er av Ronny Haugeland]

Jason:

Jeg hadde neppe vært serietegner i dag uten miljøet rundt Jippi. Forresten spilte en viktig rolle før utgivelsene av soloheftene som Finnfinnfinn. Det er veldig synd at Forresten legges ned. Det gir en mulighet for unge serietegnere å prøve ut forskjellige ting, og tjene noen kroner i tillegg.

25 år er jo noe å være stolt over, og Erik og Per Jørgen fortjener all heder. Men jeg håper samtidig at dette skaper litt rabalder, så Kulturrådet vil gjennomtenke sine beslutninger og viktigheten av Forresten, og at utgivelsene vil fortsette.

Anja Dahle Øverbye:

Jeg ble faktisk kjempelei meg når jeg hørte det. Forresten har vært veldig viktig for meg, og jeg har vel bidratt i fem nummer, siden jeg debuterte. Det var der jeg først testa ut tegneserieformatet, med et par enkle historier på et par sider. Jeg lagde forsiden på Forresten 30, noe jeg er veldig glad for at jeg fikk gjøre. Miljøet blir litt fattigere nå, uten denne platformen.

Jeg tenker også at dette er et veldig tydelig bilde på at det er Kulturrådet som bestemmer hva som kommer ut av alternative serier her i Norge, og ikke redaktørene. Når man er økonomisk avhengig av kulturrådstøtte for å gi ut bøker, så holder det ikke at redaktører og forlag er gira. Man må gjennom nåløyet til Kulturrådet også.

Jeg er evig takknemlig for all støtte man får gjennom Kulturrådet, både som serieskaper og redaktør, men noen ganger kjenner jeg på at det er synd at ikke en redaksjonell kvalitetssikring og pepp er nok for å få gi ut noe. Men sånn blir det i Norge med et så lite marked, småforlagene tjener rett og slett ikke nok på salg til å gi ut noe uten produksjonsstøtte og/eller innkjøp. At Forresten blir borte er dessverre en konsekvens av dette. 


Les Empirix-anmeldelsene av noen av de siste nummerne:


Inga Sætre

Jeg hørte at de skulle legge ned, og det er skikkelig kjedelig! Jeg håper Forresten (og det Jippi har vært med å gjøre for «tegneserie-Norge») er noe som ikke egentlig er borte, men som fortsetter i andre former og andre antologier.

Forresten var en superviktig inspirasjon for meg som tegneseriespire. Jeg håper Per og Erik skjønner at de har satt i gang noe som vil vokse videre. Selv om det er synd at Forresten ikke fortsetter, er det mye på grunn av det de har gjort at det er blitt så mange om beinet nå!

Steffen Kverneland:

Veldig trist å høre at Forresten må kaste inn håndkledet, og svært overraskende at de ikke har fått støtte fra Kulturrådet flere år på rad. Man lurer jo hvorfor. Forresten har vært en institusjon i norsk tegneseriebransje siden 90-tallet og svært viktig for rekrutteringen av nye talenter til norsk tegneseriebransje. Forresten har også gitt rom for mer etablerte serieskapere til å eksperimentere og lage litt annerledes ting enn evighetsprosjektene som det å lage en hel tegneseriebok alene er. Forresten vil etterlate seg et hull i norsk tegneserieverden som vil bli svært vanskelig å fylle.

Martin Ernstsen:

Det føltes stort å få noe på trykk for første gang. Mine første bidrag til Forresten er av pinlig kvalitet, men redaktørene så heldigvis et potensiale og gav meg plass. Det inspirerte meg ikke bare til å lage flere og stadig lengre bidrag (og bombardere innboksen til Erik Falk med tegneserier av varierende kvalitet), det var også en inngang til et veldig inkluderende tegneseriemiljø. Og det fikk meg på tanken å ta det neste skrittet, å lage et eget tegneseriehefte for Jippi forlag.

Forresten har vært et sted der nye talenter får plass til å utvikle seg, og der de mer etablerte får eksperimentere. Det er et stort tap når antologien nå legger ned, for jeg tror verdien av den er undervurdert – det er lang vei fra skrivebordskuffen til bokprosjektet, og vi trenger en plattform i mellom. Jeg er veldig takknemlig for at antologien har holdt det gående i alle disse årene, og for at den fantes da jeg selv var en ung og søkende kunststudent.

Anders Kvammen:

I 2005 anmeldte jeg Forresten nr. 20 i studentavisen Universitas. Jeg følte meg på feil hylle karrieremessig og så med lengten på de flinke folka som hadde laget tegneserier. Å bli tegneserietegner var den største drømmen, og det var med ærefrykt jeg våget å mene og uttale meg noe om denne fantastiske antologien.

Etter mange års gutteromsskribling fikk jeg til slutt sjansen til å være ‘profesjonell tegneserietegner’ igjennom blant annet Forresten. Det var en milepæl! Jeg har i de siste 6 nummer hatt serier på trykk i Forresten. For meg har det fungert litt som en tegneserieskole hvor jeg hvert år har laget noe som utfordrer meg selv littegrann. 

Etter 25 år er det nå over grunnet manglende finansiering – det er skikkelig trist og det er veldig dumt at nye tegneserietegnere i startfasen ikke får oppleve den plattformen som har vært så viktig for mange av oss serietegnere her i landet, ikke minst er det trist for leserne som mister godt lesestoff og den gode oversikten over hva som produseres.

Det har for meg alltid vært et av årets høydepunkt og finne noe å tegne til Forresten. Da jeg så den triste beskjeden, tenkte jeg at NEI, dette går ikke. Det er ikke akkurat hverdagskost med tegneserieutgivelser – Forresten kunne man liksom stille klokka til, jeg tok det for gitt. Jeg håper fortsatt det kan reddes. Erik har i hvert fall gjort en formidabel jobb og jeg takker og bukker for muligheten til å vise frem tingene mine i Forresten, det har hjulpet meg utrolig mye i min tegneseriekarriere.

Ida Neverdahl:

Jeg har alltid hatt et hemmelig ønske om å lage forsiden til Forresten, og i år fikk jeg endelig sjansen. Det er merkelig at denne knallgule utgaven ble den aller siste i en rekke av 33. Det er sørgelige greier, ettersom Forresten alltid har vært en solid tegneserieutgivelse, som samler gøyale, merkelige, eksperimentelle og finurlige serier fra vidt forskjellige serieskapere rundtom.

Jeg har bidratt til en del utgaver siden jeg ramlet inn i tegneserieverdenen, og syntes det var kjekt å følge med på utgivelsene. Mye fordi jeg bor i Bergen og bare har ca to tegneserievenner her, og alltid undrer meg hvem andre der ute som driver med det samme som meg. Forresten har vært en viktig arena for å vise frem det som lages av tegneserier i Norge, både fra gamle travere som undertegnende og ferske tegneserieskapere i full gallopp! Vi har mistet en gøyal boltrearena, men det var veldig fint mens det varte.



Ronny Haugeland:

Jeg kan ikke klage. Jeg fikk teste grenser og utforske stiler både i Forresten 1 og i Forresten 33 og nesten hvert eneste Forresten mellom dem. Det blir tomt uten, men jeg fikk meg min boltreplass og lærte alt jeg kan.

Så er det bestemt. Interessen for å fostre nye talenter utenfor det kommersielle er fraværende. Ingen ny Ronny Haugeland, Jens K. Styve, Jason eller Martin Ernstsen, takk. Fremtidens talenter skal gi seg til kjenne via Dassboka og dark web.

Karstein Volle:

Forresten og forgjengeren Kraftig Kost har vært en viktig inkubator for norsk seriekultur siden åttitallet. Innsatsen Per, Erik og de andre har lagt ned er enestående. Jeg er overrasket over at Kulturrådet nullet Forresten. Selv om det er mange om beinet, er det få som har hatt en så sentral rolle i norsk seriekultur som Forresten. Jeg lurer litt på hva de har tenkt.

Det er mangel på boltreplasser for noveller og kortprosa i norsk seriekultur. Det er enten striper eller romaner. Det er helt uholdbart. Jeg og Knut prøvde for noen år siden å jobbe i dette formatet og få det ut til magasiner, men det ble til slutt umulig og vi lagde en bok i stedet.
Mulighetene online er selvfølgelig der, men tegneserier er faktisk best på papir. Portable, vakre, øyevennlige, gir bæreren et sexy image ovenfor det motsatte kjønn, 100% biologisk nedbrytbare og trenger hverken wifi eller batterier.

Personlig har Forresten betydd mye, da det var der Fakta fra Verden først ble trykket. Forresten har vært en ventil for å gjøre kortere ting og boltreplass for stileksperiment og lyninspirasjon. Bladet var et pliktkjøp for å se hva som fantes på den norske seriescenen.

Jeg håper det står noen klar til å ta over, fordi norske tegneserier er mye fattigere uten en antologi som Forresten.

Ansvarlig redaktør for Empirix. Har skrevet om tegneserier for Bergens Tidende, Barnebokkritikk, Morgenbladet, Periskop, Dagbladet, Numer. Har en BA i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.