Det uavhengige forlaget Jippi har siden 1997 gitt ut antologien Forresten, med bidrag fra ferske og etablerte serieskapere. Forlaget selv kaller antologien for sitt flaggskip, og siden overgangen til en årlig bokutgivelse i 2013 har antologien fungert som en årlig tilstandsrapport fra tegneserie-Norge.
«De sju årgangene etter formatendringen av den jevneste og høyeste kvaliteten i antologiens historie», skrev kritiker og Empirix-blogger Aksel Kielland da han anmeldte Forresten 33 for Empirix i slutten av 2019.
– Forresten har vært ekstremt viktig i å dyrke frem nye talenter. Ved å publisere nykommere på papir, og dermed legitimere dem som «ordentlige» tegneserieskapere, har antologien vært minst tre generasjoner av norske serieskaperes første skritt inn i offentligheten, sier Kielland til Empirix.no.
Nå viser det seg at Forresten 33 skulle bli den siste antologien i rekken.
Mer om saken:
- Serieskapere reagerer på nedleggelsen
- Hans Ivar Stordal: Innkjøpsordningen for tegneserier er sprengt
- Grafill tegneserier: Kulturmidlene til tegneserier må dobles!
Økonomi og distribusjon
På kvelden den 18. februar sendte Erik Falk ut en e-post til flere mottakere, og postet en versjon av samme e-post på Facebook.
I e-posten stod det blant annet:
«For andre år på rad vurderte [Kulturrådet] at Forresten ikke var bra nok. Der vi er nå synes vi ikke at vi kan fortsette utgivelsen uten innkjøp. Innkjøp har sikret økonomien i prosjektet, og gitt mulighet til å betale ut et noenlunde anstendig honorar for bidragene noe vi har ansett som en forutsetning for å holde på. Da vi ikke ble innkjøpt i fjor skrapte vi penger fra andre steder for å kunne utbetale noe mer enn et symbolsk beløp, men sideprisen ble allikevel under det halve av hva den var på de foregående numrene. Dette kan vi ikke gjøre denne gangen da det ikke er noe mer å skrape.
«I tillegg til økonomi handler innkjøp også om distribusjon. Alle som driver med kultur og underholdning i fysisk format sliter mer med å nå ut enn noen gang. Innkjøpsordningen har sikret god spredning til bibliotekene, og dermed mange lesere. Nå står bøkene i kasser og støver på lageret i stedet.
«Dette har ført til at vi ikke ser noen annen mulighet enn å legge ned Forresten. Vi synes selvsagt det er ekstremt trist, men har ingen annen konklusjon ut fra hva vi ønsker at Forresten skal være. Skulle det plutselig dukke opp noen titusen kroner fra himmelen eller en haug med entusiastiske kjøpere/lesere, kan det hende vi ser ting annerledes. Men det er nok ganske urealistisk, så da er det dessverre spikern i kista.
«Vi er veldig stolte over de 33 numrene. Det har vært veldig gøy, og mest av alt må vi takke for kjempemange gode bidrag gjennom årene.
«Om ikke annet kan vi i hvert fall si at vi ga oss på topp. Nummer 33 var et knallnummer, og sikkert det beste nummeret noen gang.»
Les Empirix-anmeldelsene av noen av de siste nummerne:
Usikker på crowdfunding
Til Empirix sier Falk at han ikke har noen enkel løsning på hva Kulturrådet kunne gjort annerledes.
– Dette er nok sammensatt. Men mer penger hadde i hvert fall hjulpet. Det er mange avslag i forhold til antall søknader. Og mange av avslagene hadde fortjent en bedre skjebne, sier han.
Falk sier også at vanskelighetene med å nå ut med et fysisk format er del av en generell utvikling som ikke bare handler om Jippi og Forresten.
– Det er færre bokhandlere med færre bøker. Med unntak av Tronsmo og Outland er de bokhandlerne som finnes i stor grad kjeder som det er vanskelig å komme inn i. Det er også et generelt større tilbud og tilgjengelighet av all type kultur og underholdning, hvor stadig mer konsumeres mer eller mindre gratis via skjerm. Folk kjøper færre bøker. Summen av alt dette er stadig lavere salg og interesse, sier han.
På spørsmål om en kampanje på Kickstarter kunne bidratt til å få inn pengene Forresten trenger for å fortsette, svarer han følgende:
– Vi var absolutt klare for noen år til, men ser ikke helt hvordan. Vi har ikke vurdert Kickstarter, og jeg er usikker på hvor godt crowdfunding passer i denne sammenhengen. Det vi trenger er distribusjon, solgte bøker og lesere.
Mengden av innsendte bidrag til Forresten viser at behovet for denne type utgivelse er stort, men det må finnes lesere, sier han.
– Må tilpasse seg ny virkelighet
Kritiker Aksel Kielland sier redaktørene Erik Falk, Per J. Olsen og de andre som har vært med å lage Forresten har lagt ned et uvurderlig arbeid som har hatt ringvirkninger langt utenfor antologiens leserskare.
– Samtidig er det ikke noen stor overraskelse at markedet for en slik årlig antologi er forsvinnende lite i et land og språkområde som Norge, ikke minst fordi de er vanskelige å markedsføre, sier Kielland.
Kritikeren sier han har savnet en tydeligere redaksjonell linje i Forresten siden den gikk over til et årlig bokformat. Han ser for seg at i den grad antologien blir erstattet, vil det være av sporadiske utgivelser av tematisk oppbygde antologier fra små forlag som vil være mer egnet til å fange medias og innkjøpsordningens oppmerksomhet.
– At mange i dag leser tegneserier på internett er uungåelig også en utfordring. For eksempel var den sjuende utgaven av 10-tallets viktigste engelskspråklige tegneserieantologi Mould Map en nettside istedetfor en fysisk utgivelse som de foregående. Om det er veien det bærer blir spørsmålet om finansiering enda mer presserende, sier Kielland.
Han skrev om nettsiden Mould Map for Empirix i mars 2019.
Kielland peker på at det lages mange gode tegneserieantologier på papir, men at de færreste av dem noensinne når 33 utgaver.
– Hverken Fidus, Raw!, Blab!, Mome eller Kramers Ergot nådde noensinne så langt, og de som gjør det, som Galago, har et tydeligere definert mål, miljø og nisjepublikum enn det Forresten har hatt de siste 15-20 årene, sier han.
Kielland sier det alltid er vemodig når viktige institusjoner forsvinner på denne måten, men at det først og fremst er en anledning til å se på det viktige arbeidet som er blitt gjort, og å tenke på fremtiden.
– Tegneserier har endret seg som kunstform, vare og vane, og det må lages antologier og inngangsporter som er bedre tilpasset denne nye virkeligheten, sier Kielland.
Rekordmange påmeldinger
Jone Erøy er kontaktperson i Kulturrådet for innkjøpsordningen av nye norske tegneserier. Han sier Kulturrådet ikke kommenterer enkeltsaker, men sier det var rekordmange påmeldinger til innkjøpsordningen i siste runde.
– Vurderingsutvalget måtte gjøre harde prioriteringer, noe som innebar at flere støtteverdige utgivelser ikke ble kjøpt inn, sier Erøy.
Kollega Espen Karelius Holtestaul i No Comprendo Press sier det er sørgelig at Forresten legges ned.
– Forresten har vært en institusjon i flere tiår. Det er veldig trist for våre venner i Jippi som har lagt ned så mye arbeid og entusiasme i Forresten, sier han til Empirix.