Det stormer rundt det Disney-eide Marvel Comics. I sommer, omtrent da Superbloggen gikk inn i feriemodus, gikk Iceman-forfatter Sina Grace offentlig ut mot tegneserieforlaget Marvel. Han mener at de ikke støttet ham da deler av tegneseriemiljøet trakasserte ham på internett.

I et lengre blogginnlegg hevder han at Marvel kun tilbød seg å lære ham hvordan han skulle takle hetsen. I stedet gikk forlaget langt i å begrense hvordan han fikk promotere serien: alle intervjuer måtte forhåndsklareres, noe andre frilansere vanligvis slipper. Grace skriver videre at det toppet seg da han skapte drag queen-mutanten Shade (senere Darkveil) for Marvel, og redaktørene bestemte at figurens seksualitet ikke skulle påpekes eksplisitt. Det endte med at Grace forlot Marvel – bare for å se at hans Iceman og Darkveil ble en del av den nye storsatsingen Marauders, ført i pennen av mannen som i sin tid ansatte Grace.

Iceman er en av Marvels eldste superhelter, men i 2015 kom figuren ut av skapet som homofil for første gang. I 2017 fikk helten sitt eget magasin hvor Grace utforsket temaer som seksualitet, identitet, kjønnsroller og forhold – i tillegg til å la Iceman gruse noen av Marvels største superskurker. Serien hadde sine svakheter, men alt i alt var den et forfriskende pust som samtidig fremhevet de hverdagslige situasjonene som gjør at mange bryr seg om superhelter.

Selvfølgelig ble det bråk da Iceman kom ut av skapet. Comicsgate (en kampanje ledet av høyreradikale internettaktivister for å stoppe det de mente var «påtvunget mangfold» i tegneserier) raste som verst, og Sina Grace ble utsatt for en flodbølge av netthat, trakassering og trusler. De mente at frilanseren Grace hadde ødelagt Iceman, selv om det var Marvel selv som hadde lagt føringene for historiene hans.

Det er ikke noe nytt at tegneserieskapere (eller folk flest, for den saks skyld) får gjennomgå på Twitter, YouTube eller i andre sosiale medier, men i løpet av de siste årene har deler av fankulturen blitt enda mer radikalisert. Samtidig som DC og Marvel har åpnet døren på gløtt for virkelighetstro mangfold har den giftige delen av subkulturen blitt stadig mer effektive og brutale i sine digitale hatkampanjer, noe stadig flere serieskapere og forfattere har fått erfare. Det skal sies at netthatet kommer fra både ytre høyre og ytre venstre som er misfornøyde med hvordan superheltene «deres» fremstilles, men særlig yngre minoritets- og LHBT+-forfattere rammes ekstra hardt av disse hatkampanjene, både fordi de ofte tilhører minoriteter og fordi de også selv er blitt symboler på det nye mangfoldet i tegneseriebladene.

Iceman kommer ut av skapet.

De store tegneserieforlagene har få fast ansatte serieskapere: de baserer store deler av driften sin på frilansere. Frilansere får som regel kontrakt på et visst antall magasinutgivelser, men med forbehold om at magasinet kan legges ned før det. Dette skjer ganske ofte; det er de færreste nye magasiner som varer i mer enn ett år. Noen ganger legges de ned fordi salget er for dårlig, andre ganger fordi den pågående føljetongen ikke passer med forlagets fremtidige planer for den aktuelle tegneseriefiguren. Når en serie legges ned før tiden, står frilanseren på bar bakke, og blir ofte fortalt at dersom han eller hun ikke lager noe oppstyr, vil de få nye prosjekter i fremtiden. Akkurat slik Grace nå forteller i sitt innlegg.

Samtidig er det ofte opp til frilanserne selv å skape blest om sine prosjekter: både Marvel og DC ber frilanserne om å bruke sine egne kontoer i sosiale medier til å promotere seriene sine. Det hører med til jobben, men hva skjer når frilanserne blir hetset av fansen? Ifølge Grace blir det helt stille.

Dette er ikke første gang Marvel får tyn for å ikke stille opp for frilanserne sine. Da skribent Chelsea Cain i 2016 og 2017 ble truet og hetset i sosiale medier på grunn av sitt arbeid med superheltserien Mockingbird, klarte forlaget heller ikke å trå til, selv om truslene haglet inn hver eneste dag. I et lengre intervju med Daily Beast fortalte hun hvordan forlaget toet sine hender og overlot henne til seg selv.

Shade er Marvels første drag queen-superhelt. Fra Iceman.

Både Marvel og DC har fått et oppsving i løpet av de siste årene, særlig fordi de har satset på mer realistisk mangfold i filmer, TV- og tegneserier. Under Comic-Con 2019 avslørte Marvel at de i fremtiden vil ha enda mer mangfold i sine film- og serieuniversene sine. Men å stille opp for serieskaperne som har laget og utformet tegneseriefigurene de nå tjener rått på, det klarer de ikke.

Tegneserieforlagene må skjerpe seg. Det er på tide at de tar ansvar når frilanserne deres hetses på internett for historier og karakterutvikling som forlagene selv har bestilt.

Petter Lønningen
Statsviter, journalist og skribent med forkjærlighet for pønkrock, superhelter, B-filmer og TV-spill.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.