I 2014 ga tegneserieforlaget Überpress ut Kristoffer Lindseths tegneserie Den dødelige NattskyggeKort tid etter dette startet arbeidet med oppfølgeren Den nye Nattskygge, en utgivelse som i 2018 fikk 40.000 kroner i produksjonsstøtte fra Kulturrådet. 

Den nye Nattskygge ble forsinket flere ganger. Det skal ha vært en uoversiktlig produksjon, og alle avtaler var muntlige. Men da tegneserien endelig kom i salg i august 2020, oppstod det uenighet mellom Lindseth og forlaget. Det endte med at utgivelsen ble trukket fra markedet.

– Veldig trist

Are Edvardsen i forlaget Überpress sier at forlaget har gått bort fra muntlige kontrakter.
(Foto: Petter Lønningen)

– Jeg synes det er veldig trist at det gikk slik som dette, sier Are Edvardsen, redaktør i Überpress.

Han forteller at det var kommunikasjonsproblemer knyttet til produksjonen, noe som gjorde det vanskelig å holde deadliner.

Etter hvert ble produksjonen lagt midlertidig på is, men startet opp igjen etter tildelingen fra Kulturrådet. Edvardsen forteller at han i august 2019 imidlertid skjønte at utgivelsen aldri ville bli noe av.

– Jeg la personlig ned veldig mye arbeidstimer i dette. Slik sett er dette bare et stort økonomisk sluk.

Edvardsen sier at han ferdigstilte Den nye nattskygge basert på det arbeidet de to hadde lagt ned sammen til da. Han anslår at han selv sto for rundt 60-70 prosent av det kreative arbeidet med utgivelsen. Utgivelsen, som nå er trukket fra markedet, ble likevel gitt ut med bare Lindseths navn på forsiden.

Empirix har vært i kontakt med serieskaper Lindseth, som ikke ønsker å kommentere saken.

Slutt på muntlige kontrakter

På spørsmål om han burde håndtert situasjonen annerledes, svarer Edvardsen følgende:

– Jeg ville definitivt satt strek for prosjektet tidligere. Det var hele tiden min intensjon om å fullføre prosjektet i tråd med det vi hadde avtalt, og jeg synes det er forferdelig trist at denne saken har tatt denne vendingen. Jeg har vært tilgjengelig hele veien, og presentert løsninger som ville gavnet både meg og Kristoffer.

– Lærdommen er å aldri ha muntlige kontrakter. Det er det fullstendig slutt på nå. Nå har jeg innført felles gjennomlesning og signering av kontrakt med alle de jeg samarbeider med, slik at de også kan spørre meg om det de lurer på, eller om det er ting de vil ha forandret, opplyser Edvardsen.

Grafill ansetter ekstra rettighets-advokat

Daglig leder i Grafill, Lene Renneflott, forteller at interesseorganisasjonen har ansatt en ekstra advokat for å hjelpe medlemmer med kontraktspørsmål.
(Foto: Grafill)

Lene Renneflott er daglig leder i Grafill, interesseorganisasjonen for alle som arbeider eller utdanner seg innen design og illustrasjon. Hun presiserer at hun ikke kan uttale seg om enkeltsaker, men vil på generelt grunnlag si at det er viktig å ha formaliserte samarbeid. Det er nemlig svært vanlig med manglende kontrakter og usikkerhet rundt rettigheter.

– Vi får så mange henvendelser om denne problematikken at vi nå ansetter en ekstra advokat for å kunne hjelpe alle som spør oss om råd. Dette er definitivt de spørsmålene flest medlemmer kontakter oss om, forteller hun.

Foruten generell rådgivning, stipender og rabatter, har Grafills medlemmer tilgang på to timers gratis rådgivning av en jurist per sak. Det er et svært populært tilbud; i 2019 var det 166 utøvere som benyttet seg av dette tilbudet. Temaet var som regel opphavsrett, avtalebrudd og -inngåelser.

– Fremdeles en ung bransje

– Tegneseriebransjen er fremdeles en ung bransje i Norge. Det er ikke uvanlig at prosjekter strander, eller at avtaler gjøres muntlig. Det er et lite miljø der venner jobber sammen, og idealismen er en mye sterkere drivkraft enn det økonomiske. Og jo bedre folk kjenner hverandre, jo viktigere er det å ha det formelle på stell, sier Renneflott.

I dag kan alle benytte Grafills digitale oppdragsbekreftelse når man inngår slike avtaler. Renneflott forteller at de satser på å lansere et enda mer avansert verktøy på nett i løpet av 2021. 

 – Det er få mennesker som velger å jobbe kreativt fordi de er så glade i papirarbeid og business. Noe av alt det fine med tegneseriebransjen er idealismen, skaperviljen, nerven og vennskapene, der det profesjonelle og det private renner over i hverandre. Men derfor er det også så viktig at man får avtaler ned på papiret, slik at man har noe å støtte seg til hvis det skulle skjære seg, sier Renneflott.

[Red anm: Lene Renneflott og Petter Lønningen sitter begge i styret for Foreningen tegneseriekultur, som er utgiver av Empirix].

EN KOMMENTAR

  1. Vent, så det som skjedde er at forlegger Edvardsen, uten serieskaperens samtykke, tegna (og skrev?) ferdig heftet og bare publiserte det? Virker som at artikkelen bevisst lar være å gå i dybden på akkurat den biten, til tross for at det potensielt er snakk om en skandaløs og totalt uakseptabel praksis fra Edvardsens side. Fullt mulig jeg leser saken feil, men om tolkningen min stemmer forstår jeg GODT at det oppstod «uenighet mellom Lindseth og forlaget» og at utgivelsen ble trukket. Går det an å oppdatere/følge opp saken med klarere informasjon?

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.