Lars Fiske Mitt liv som tegning


Anmeldelse

Mitt liv som tegning
Lars Fiske
No Comprendo Press, 2020

Det er med blandede følelser at jeg åpner Lars Fiskes selvbiografiske verk Mitt liv som tegning. På den ene siden har Fiske utvilsomt en av det norske seriemiljøets mest utmerkede og stilsikre streker. På den andre siden er det et eller annet med menn i 50-årene som forteller sin livshistorie som rent instinktivt føles litt passé.

I møte med Fiskes verk – som med utgangspunkt i kunstnerens egne skissebøker forteller om Fiskes liv og kunstneriske utvikling fra 1987 og frem til 2009 – er det vanskelig å ikke assosiere i retning av den mye omtalte virkelighetslitteraturen, en sjanger dominert av Fiskes generasjon – jamfør Karl Ove Knausgård, Stig Sæterbakken, Geir Gulliksen og Tomas Espedal.

Det finnes selvsagt også kvinner som beveger seg i denne sjangeren Vigdis Hjorth, Linda Boström Knausgård og Linn Ullmann – for å nevne noen. Felles for de hittil oppramsete forfatterne er at de er født rundt 1960-tallet, og at de mer eller mindre uttalt skriver med utgangspunkt i seg selv. De er også noen av vår tids mest omtalte og kritikerroste forfattere.

Folk som midtveis i livet skildrer sitt eget liv – gjerne med nostalgiske tilbakeblikk til ungdommen – fenger oss og det selger, men hvorfor? 

Lars Fiske Mitt liv som tegning

Kunstnerisk utvikling og levd liv flettes sammen

Tilbake til kjernen av denne teksten, nettopp Fiskes selvbiografiske verk, er det på mange måter vel så mye en skildring av Fiskes kunstneriske utvikling som av hans liv. Noe som for så vidt også kan leses ut av tittelen – boka heter ikke «mitt liv, tegnet». 

Året er 1987, og vi møter Fiske som 20-åring. Han har nettopp dimma fra militæret og flytta hjem til foreldrene sine. De første sidene fungerer som en overordnet introduksjon: fra hans «kunstneriske oppvåkning», da han som 12-åring innså at han ville bli tegneserieskaper, og fram til han – tilbake i 1987 – kjøper sin første skissebok.

Denne skisseboken setter i gang selve hovedfortellingen, hvor det veksles mellom at Fiske i sin karakteristiske stil skildrer livets utvikling: han flytter til Stockholm, begynner på Konstfack, får kjæreste, frilansoppdrag, barn og debuterer med sitt første seriealbum, og utdrag fra skissebøkene.

Skissebøkene viser tidvis Fiskes egne skisser, men nesten like ofte (særlig i begynnelsen av boka) andres drodling. Gjennom fortellingen følger vi på mange måter både Fiske og skissebøkene, eller streken hans, som går fra å være en udefinert «kollektiv fylledagbok», til å bli en oppslukende syssel, hvor Fiske selv skisserer både små og større hendelser fra eget liv.

Lars Fiske Mitt liv som tegning

Narrativ i strekens skygge

Selv om Mitt liv som tegning skildrer mange av de viktigste hendelsene i Fiskes liv over de litt over tjue årene han skisserer i skissebøkene, er det  hans kunstneriske utvikling står i sentrum. Vi følger ham og streken hans fra han som ungdom kopierer sine forbilder, til han i en slags eureka-aktig tilstand oppdager sitt eget uttrykk i trettiårene. 

Litt satt på spissen kan man kanskje til og med hevde at det selvbiografiske narrativet befinner seg i skyggen av Fiskes strek. Dette gjelder til og med skildringen av når Fiske møter sin store kjærlighet Anna Fiske, som er vel så mye kunstnerisk sparringspartner som kjæreste i boken.  

Det er en fryd for enhver estetiker å bevege seg fra side til side gjennom boka. Hver enkelt rute er spekket av små detaljer, samtidig som helheten oppleves som minimalistisk og strukturert. Det er alt annet enn kaotisk. Streken er rett og selvsikker.

Rutene og skissene spiller hverandre sterke gjennom bokens første halvdel, fram til det som kan skildres som bokens vendepunkt: utgivelsen av Fiskes debutalbum Matje-debutanten (1997). Deretter opphører stripene, og årene etter fram til 2009 skildres kun gjennom et utvalg skisser fra de tolv resterende årene. 

Lars Fiske Mitt liv som tegning

Der modernisme møter tegneserie

Arven etter modernistiske kunstretninger er utvilsomt til stede i Fiskes uttrykk. Dette synes både av de geometriske elementene i hver enkelt tegning, og av koloritten. Alle tegningene er monokrome, men settes sammen slik at hver side får et distinkt uttrykk, en egen palett. Noen ganger i mer eller mindre samme farge, andre ganger med tydelige kontraster. 

De hvite sidene fra skisseboka bryter opp mellom de fargerike rutene, hvilket får meg til å tenke på den norske modernisten Irma Salo Jægers virke: hun jobber i all hovedsak med fargerike malerier – men lager innimellom collage i sort-hvitt for å «rense øynene». Utdragene fra skissebøkene skaper pustehull i boken, og bygger opp under både strek og koloritt i rutene.  

Slektskapet til modernistiske stilretninger understreker også kunstneren selv i en sekvens hvor han beskriver sin andre kunstneriske oppvåkning: «Jeg fusjonerte dynamikken i den «løse stilen» med konstruktivismen i «den klare linjen». Denne setningen oppsummerer også på mange måter Fiskes uttrykk, som nettopp befinner seg i grenseland mellom modernistiske stilretninger fra forrige århundre og tegneseriemediet – fusjonen er komplett!

En kunstnerisk selvbiografi

At Fiske kjenner sin kunsthistorie råder det ingen tvil om – han har tross alt tidligere presentert avantgardekunstnerne George Grosz og Kurt Scwitters sine liv i tegning. Og nå presenterer han sitt eget – noe som i lys av nettopp denne tidligere beskjeftigelsen med kunstnerbiografier, kunne blitt lest som et skamløst forsøk på selvkanonisering.

Fiske unngår imidlertid denne fallgruven. Undertegnedes fordom, eller kanskje til og med aversjon, mot å lese nok et virkelighetslitterært verk, evner han også å motbevise – kanskje først og fremst fordi Mitt liv som tegning ikke er veldig typisk selvbiografisk.

Boken handler ikke om mannen Lars Fiske, men om serieskaperen. Det er ikke en bok om en mann i midtlivskrise som ser tilbake på et levd liv. Det er en bok om en kunstner og hvordan han fant sitt uttrykk. 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.