Veletablerte utenlandske serier har millioner av følgere på Instagram, og norske serieskapere følger i kjølvannet. Mange har opplevd eksplosiv popularitet ved å oversette stripene til engelsk. I buketten av norske instagramserier finner vi kjenninger fra avis- og magasinverdenen — samt noen som primært har slått seg opp på nett.

DUNCE av Jens K. Styve

@Duncecomic

Jens K. Styves Dunce vant Dagbladets seriekonkurranse i 2016. Stripeserien, som omhandler en far og sønn som forsøker å takle livet over polarsirkelen, er en antitese til klassiske sluttpoengserier. Den har gått i en rekke norske aviser, i tillegg til å opptre fast i seriebladet Lunsj.

“Ganske nylig oppretta eg ein ny konto for å publisere Dunce-striper kronologisk på engelsk. Eg har dermed endt opp med ein konto for teiknarar (@jenskstyve, red. anm) og ein for lesarar, og eg merkar at det er ganske stor forskjell på dei to. Mange les striper/korte seriar på Instagram om dagen, og det er ein bra plass for å nå eit internasjonalt publikum.”

OPTIPESS av Kristian Nygård

@optipesscomic

Optipess er sammensatt av ordene optimist og pessimist. Serien er tungt ladet med populærkulturelle referanser, og lar tegningene ta seg av det meste av historiefortellingen. Serien gikk en periode i Kollektivet, men er nå en av de mest populære norske seriene på Instagram.

“Instagram har definitivt påvirka tankegangen min rundt stripene mine. Endringen med å kunne legge til flere bilder i en post er gull verdt, i alle fall på smarttelefon. Det har veldig raskt blitt det mest naturlige stedet for selvpromotering. Og dét selv om eksternt innhold fremdeles er ganske knotete å vise, med lenke i bio, osv.”

BESTIS av Kenneth Larsen

@bestie_thecomic

Bestis omhandler to dysfunksjonelle bestevenner, en gutt og en jente, som holder sammen til tross for flere illojale episoder. Serien er laget av trønderske Kenneth Larsen, som er bosatt i Sverige. Stripen går fast i Pondus.

“Instagram har virkelig blitt min go-to plattform for kontakt med lesere og kolleger. Responsen og engasjementet fra følgere gjør dette til en god plattform. Det er en stor kilde til motivasjon å se svart på hvitt at noen liker det jeg gjør. Jeg har byttet fra trøndersk til engelsk på instagram for å gjøre Bestis mer tilgjengelig. Jeg bruker stories-delen til å vise ekstramateriale relatert til serien, noe som gir en ekstra dimensjon til stripene.

Jeg får meg også en god latter i kommentarfeltet, som for eksempel i stripa over!”Kristi

Ida Eva Neverdahl

@jellyvamps

Ida Neverdahl har laget serier for Dagbladet og VG, samt bladene Pondus og Nemi. Hun har utgitt flere seriebøker, bl.a. med seriekollega Øystein Runde, og stripen hennes Gelé (eller Jelly Vampire) dukker blant annet opp i det amerikanske nettmagasinet VICE.

– “Jeg liker Instagram fordi det er en veldig enkel og bra tegneserieplattform, hvor det er lett å bli sett og få stor reach. Det jeg ikke liker med det, er at når man får større rekkevidde, så kommer det mange haters på lasset. Det er nytt for meg”.

Trond J. Stavås

@trondebass

Trond J. Stavås står bak serier som Floppy Fish, Gutta på Gulvet og Bakketoppen Barneskole, som dukker opp i alt fra tidsskrifter og regionale aviser, til egne hefter. Seriene lever også på Instagram, hvor han publiserer på norsk.

– “Instagram er min favoritt blant SoMe-plattformene. Tidslinjen og algoritmene fungerer bedre enn på Facebook, som nå består utelukkende av memes og folk som tagger hverandre i videoer. På Instagram er det følgerne man liker mest som dukker opp først på tidslinjen. Det var først da sveipefunksjonen ble introdusert at jeg fikk skikkelig sansen for Insta som publiseringsplattform. Det eneste jeg ikke liker, er at man ikke kan planlegge automatisk publisering, men MÅ legge ut manuelt.”

Norske Hemmeligheter av Cathrine Louise Finstad m.fl. 

@norskehemmeligheter

Et innlegg delt av @norskehemmeligheter

Norske Hemmeligheter er et kunstprosjekt av Cathrine Finstad, som også driver bloggen desillustrert.no. Prosjektet, som også har vært på trykk i Lunsj, består av illustrasjoner med tekst fra anonymiserte innsenderbidrag, med hemmeligheter fra hele landet.

“Instagram har vært en god plattform for publisering først og fremst grunnet tilgjengelighet. Telefonen har man alltid med seg! Når det gjelder formatet, hadde jeg flaks med at Instagram fra starten viste kvadratiske innlegg, samme format som enruterne i NORSKE HEMMELIGHETER. I tillegg kunne man tagge inn venner og kjente, som kjente seg igjen hemmelighetene. Engasjementet fra de som tagger og blir tagget, samt de som kommenterer innleggene, gjør prosjektet levende og beviser at det har livets rett!”

Signert David Skaufjord, som fra tid til annen publiserer egne Instaserier på @davidskaufjord, og synes det er en fantastisk plattform ettersom det redaksjonelle elementet uteblir, så det er kort vei mellom idé og publisering av tegneserier om blant annet Hitler.

Folkens, det er viktig å følge drømmene deres —>

Et innlegg delt av David Skaufjord (@davidskaufjord)

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.