I min jobb som freelance-illustratør har jeg en konstant frykt for at teknologien skal løpe fra meg. At jeg våkner opp gammel, i en verden hvor alle har segway-ufoer og laserprojiserte tegnebrett. Og at jeg, i det de flyr forbi, skal kaste min trofaste trykkblyant etter dem og ubønnhørlig rive ut de siste restene av håret mitt.

På grunn av denne fullstendig rasjonelle frykten, så har jeg satt meg inn i en god del grafisk programvare gjennom tidene. Jobber jeg analogt, så drar jeg nytte av å kunne bearbeide og fargelegge tegningene mine digitalt. Jobber jeg digitalt så finnes det mange kraftige verktøy som forbedrer arbeidsflyten min.

Jeg kjenner til tegnere som har funnet «sin stil» ganske tidlig. Dette er ofte forenlig med en tanke om at man ikke har mer å lære, og er hevet over enhver kritikk. Man føler seg som en god årgang sveitserost, hvor man tenker de gapende kunnskapshullene utgjør en slags rustikk sjarm, mens potensielle arbeidsgivere ser en ost med mindre ost enn volumet skulle tilsi.

På samme måte er det lett å stagnere i én type tegneverktøy, når det finnes så mange alternativer som også er bra. De fleste av disse kan lastes ned som prøveversjon (Normalt 30 dager) og noen av dem er til og med gratis. Men man bør ha et omfattende verktøybelte og oversikt over de ulike elementene, litt som Batman. Derfor har jeg gjennomgått en rekke ulike programmer her, så dere slipper lettere unna.

Kriterier:

I min gjennomgang av de ulike programmene har jeg sett det fra en tegners perspektiv. En av tingene jeg har vektlagt i vurderingen, er programmenes motor for «brushes». Man skal tross alt tegne, og å ha gode tegneverktøyer er avgjørende. Det finnes mange gode tegneprogrammer som kommer med dårlige og uinspirerte «Brush presets». Jeg har derfor vurdert graden av frihet og funksjonalitet i Brush-motoren fremfor hva programmene standard kommer utrustet med. Hva som teknisk sett er mulig, gitt en inngående kunnskap om Brush-settings i hvert program.

Mengden grafiske verktøy blir også vektlagt da det har mye å si for arbeidsflyten, samt om programmet står på egne bein eller bør kombineres med annen programvare for å ferdigstille det man produserer.

Jeg har lagt til videoer til de ulike programmene. Her viser jeg litt arbeidsflyt og funksjoner, mens jeg droner på med min monotone stemme.

Her er en rekke programmer som kan være verdt en nærmere titt.

Adobe Photoshop – Mac, Windows (Kr 93,75 per mnd for Photoshop, noe høyere pris for flere programmer)

Photoshop har lenge vært industristandard innen grafisk arbeid, med god grunn. Enten man hovedsaklig jobber digitalt eller analogt, så er det vanlig å bruke Photoshop for å bearbeide resultatene før publikasjon. De nyeste versjonene er også svært stabile og kræsjer nesten aldri. Hvis man får jobb i en grafisk bedrift er man så og si garantert å måtte bruke Adobe sin grafiske pakke, selv om det proprietære formatet Psd (Photoshop document) nå kan åpnes i nesten alle bildebehandlingsprogram. Dette gjør det mye lettere å kombinere Photoshop med andre programmer.

Mulighetene i Photoshop er mange og programmet er sterkt innen nesten alle felt. Som et tegneverktøy har det kraftige og lett definerbare brush tools, men jeg savner mange av de maleriske egenskapene til noen av de andre programmene. Standard-børster er uten bearbeiding ikke kjempegode, men det er lett å konstruere sine egne. Sammen med en klokkeklar grafisk pakke til å backe det opp velger mange å jobbe utelukkende i Photoshop. Bruker man hele Adobe-pakken har man også InDesign som komplimenterer det som publiseringsverktøy til både digitale formater og trykksaker. Det har også gode muligheter for å jobbe «nondestruktivt» (Forklares i videoen)

Photoshop er programmet å matche i denne testen, og jevnt over, helhetlig så er Photoshop (Og til en viss grad GIMP) et mer komplett program enn de andre. Dette forsterkes videre hvis man bruker det sammen med resten av Adobe-pakken. Photoshop taper litt på at Brushes-motoren, selv om den er intuitiv, ikke er like kraftig som noen av de andre programmene. Det er også relativt dyrt å abonnere på det og i mange tilfeller kan man gjøre en like god jobb med et enklere program.

 

 

GIMP – GNU/Linux, Mac, Windows (Gratis)

GIMP(Gnu image manipulation program) er et gratis alternativ til Photoshop, drevet av frivillige og utviklet sammen med et aktivt nettsamfunn i god gammeldags Linux-ånd. Varianter av programmet finnes til de fleste operativsystem, og kan også lastes ned i et portabelt USB-format, som kan være praktisk. Mange vil nok synes at brukergrensesnittet til GIMP har en noe brattere læringskurve enn Photoshop, selv om det finnes en gratisversjon av GIMP som heter GIMPshop som etterligner Photoshop sitt grensesnitt. Er man en fattig kunstner så er det tross alt gratis, og man kan lagre til filformatene som blir brukt i industrien.

Brukergrensesnittet ser litt bakvendt ut og føles litt tungt i starten i forhold til en del andre alternativer. Under dette ligger derimot et kraftig generelt grafisk program som jevnt over kan gjøre mye av det samme som Photoshop. Brushes-verktøyene er kraftige, men ikke like intuitive som Photoshop sine. Brush dynamics editor er kul og oversiktlig og man kan lagre animerte brushes. Som Photoshop har GIMP gode muligheter for å jobbe nondestruktivt.

GIMP sine standard-brushes er, om mulig, enda dårligere enn Photoshop sine. Dette krever at man setter seg inn i programmet sine brush-settings og håndtering for å få et verktøysett som er nyttig. I motsetning til Photoshop er ikke dette en spesielt intuitiv prosess.

 

Mangastudio 5 – Mac, Windows (Kr 415) Mangastudio EX (Kr 1747)

Mangastudio er hovedsaklig et tegneprogram, men har en del kjekke funksjoner for produksjon av tegneserier. Det markedsfører seg mot de som vil skape manga, noe det finnes et stort marked for. Mange vil nok tro at mangastudio derfor er spesialisert mot dette. Det har en del funksjoner som er praktisk for mangategning, men de fleste av disse funksjonene er nyttige uavhengig av tegnestil. Verktøyene som spesielt utmerker seg er layoutverktøy for oppbygging av tegneserieruter og snakkebobler, samt perspektivverktøy og støtte for 3d og referansefigurer som kan poseres i 3d. Mangastudio EX legger til publiseringsverktøy som flere sider og support for flere typer print, men ikke nevneverdige verktøy ut over det.

Det jeg stusser mest på er hvordan nedlasting av trial-versjon krever registrering, og at denne 30 -dagers versjonen ikke har med vesentlige deler av funksjonene de reklamerer for. Det andre er en merkelig 10-punkts liste på siden deres hvor de forteller om fordeler det har over Photoshop. Mye i listen er feil og andre ting er merkelige og trivielle. (Dekonstruerer dette i video nr 2)

Alt i alt er Mangastudio 5 et kraftig tegneverktøy med gode layoutverktøy for tegneserietegning. Jobber man hovedsaklig med dette bør man definitivt ta en nærmere titt. I tillegg har det en relativt snill pris, med tanke på hva man får rett ut av boksen.

Under er også min «Rant» om Mangastudio sin merkelige liste.

Corel Painter 2015 – Mac, Windows (Kr 2792)

Et av mine største problemer i tidligere versjoner av Painter var hvordan det tidvis arresterte alle ressursene på min noe antikverte pc. Dette gjorde det svært utfordrende å tegne noe som helst, og fikk meg til å styre unna programvaren en lang stund. Jeg plukket forleden opp trial-versjonen av Painter 2015 for å teste det ut igjen (på samme system) og ble positivt overrasket over at de har gjort ytelsen såpass mye bedre. Painter ligner på mange måter på Photoshop, i og med at det har en god del av de samme grafiske bearbeidingsverktøyene. Disse er desverre fortsatt mye mer tungvindte i Painter, noe som gjør at jeg sjeldent benytter dem. Der Painter virkelig skinner er i de ulike malebørstene man har tilgang til og graden av kontroll man har over dem. Painter vil nok virke mer logisk for noen som har jobbet mye med analoge virkemidler, i og med at mange av børstene simulerer realistiske verktøy. Av programmene jeg har testet så har Painter klart den kraftigste og mest omfattende motoren for børster. Dette har gjort at en god del konseptkunstnere sverger til programmet over alternativene.

Selv om standard-børster er kraftige, og det er lett å bare tegne i vei, så krever det en del kunnskap å fullt ut mestre børsteinnstillingene. Mengden innstillinger for tegneverktøyene er svært mangfoldige, og dersom man mestrer dem så kan man definitivt lage sitt helt eget Batman-utility belt og ta over verden.

Corel Painter har en del kjekke rent kunstneriske verktøy som perspektivlinjal og gyldne snitt. I siste versjon har de lagt til partikkelbørster som kan lage genererte strøk basert på partikkelfysikk. Disse virker utrolig kraftige, gitt at man bruker dem smart og med moderasjon.

Artrage – OSX, Windows, iOS  (Kr 415)

Artrage er et program som simulerer realistiske maleverktøy, og som gjør det til et poeng at de ikke prøver å konkurrere med eller etterligne Painter. Mange av funksjonene er derimot like, og det blir mest logisk å sammenligne det med painter som program. Det man umiddelbart legger merke til er at Artrage har et utrolig pent og oversiktlig brukergrensesnitt. Det er veldig intuitivt og sannsynligvis det letteste programmet for de som bare vil sette seg ned og male i vei. Har/er man et familiemedlem som sjeldent setter sin fot i en PC eller ikke har tålmodighet til å lære noe nytt så er Artrage idèelt. Det blir som å slippe en barnehageklasse løs på en tegneduk med industri-size bøtter med primærfarget akrylmaling: umiddelbar tegnelykke.

Litt av grunnen til denne enkelheten er at, til tross for realistiske og kraftige brushes, så har ikke Artrage veldig mange funksjoner i forhold til de andre programmene. Man har heller ikke stor frihet innenfor de respektive verktøyene. Dette gjør det vanskeligere hvis man vil gjøre programmet til «sitt eget» og ha spesialiserte verktøy. At mange tegneverktøy ikke har pennetrykksmulighet på gjennomsiktighet og størrelse gjør definitivt at man må jobbe annerledes enn i mange av de øvrige programmene på listen. Artrage har definitivt en god del morsomme og kraftige funksjoner og som alle 30 dagers trials er den verdt å teste ut.  Den føles derimot mer som en eksperimentell male-app enn et fullstendig grafisk program og vil nok derfor funke sammen med annen programvare.

(Artrage finnes forsåvidt også som app til Android, Ipad og Iphone. Prisene er da også vesentlig snillere.)

Autodesk Sketchbook – Mac, Windows, iOS, Android (Kr 25/mnd eller kr 208/år)

Megastudio Autodesk, kjent for å ha skapt/kjøpt opp nesten all 3d-modelleringssoftware i verden har også slengt seg på tegneprogrammarkedet, med sin Sketchbook. Desverre har trialversjonen kun 16 av over 100 brushes tilgjengelig, men på lik linje med Artrage har også disse noe begrenset mulighet for egendefinering. Mitt inntrykk var derimot at de brushes jeg testet ut var veldig kraftige og rettet mot konsepttegning eller skissing. Programmet har støtte for perspektivlinjaler og tegning langs disse, i tillegg til en del kraftige og nyttige grafiske verktøy rettet spesielt mot tegning. For de som er glad i tusjpenner, så har Sketchbook fargekoder for Copic sin linje av tusjprodukter. Dette er nok mer en kul gimmick enn faktisk nyttig, men moro lell.

Alt i alt er brukergrensesnittet svært brukervennlig og programmet virker solid. Liker man prøveversjonen så koster det lite å teste en måneds abonnement, men såklart et minus å måtte betale for å teste ut alle funksjonene, når de fleste andre program gir full tilgang i sine prøveversjoner.

Sumopaint – Browserbasert/ Adobe AIR (Gratis via browser og nedlastbar for kr 33/mnd)

Sannsynligvis det enkleste for meg å anbefale og for dere å teste, siden man kan gå rett til nettsiden deres og bare trykke «Try Online» for å umiddelbart legge ned sine edle streker. Det er jevnt over et bra program, men til å være både gratis og browserbasert så er det helt topp. Det største savnet ligger i støtten for tegnebrett og trykksensitivitet, som ikke enda er implementert. Ellers så har det ingen funksjoner som står ut nevneverdig, bortsett fra allerede nevnt plattform og pris. Opererer som et litt lettvekts Photoshop/ Gimp

 

Prisene for Mangastudio, Artrage og Autodesk Sketchbook har blitt regnet om fra dollarpris anno 07.08.2015.

 

Videre forenklet

Forhåpentligvis har du nå et slags inntrykk av de ulike programmene, men hvor skal man begynne?

På programmenes nettsider har man flotte reklamer for hvilke fantastiske kreasjoner man kan lage med de ulike verktøyene. (Nevneverdig unntak fra dette er GIMP, som med nettsiden så vel som brukergrensesnittet krever en del visuell godvilje fra brukerene)

Det er viktig å huske at kun en liten del av en god tegning er programmet man bruker, og en veldig stor del er hvor godt man behersker form, farge og komposisjon. Er man flink med disse tingene kan man plukke opp MS Paint og briljere.

Cyborgjente tegnet i MS Paint: Ida Neverdahl
Cyborgjente tegnet i MS Paint: Ida Neverdahl

Her er en forenklet kategorisk oversikt.

  • Funksjonalitet
    • Store generelle grafiske program: Photoshop, GIMP
    • Små generelle grafiske program: Sumopaint
    • Store programmer som er designet for tegning: Mangastudio 5, Painter
    • Små programmer som er designet for tegning: Autodesk sketchbook, Artrage
  • Læringskurve
    • Lett: Artrage, Autodesk Sketchbook, Sumopaint
    • Middels: Mangastudio 5
    • Omfattende: Painter 2015, GIMP, Photoshop
  • Pris
    • Gratis: GIMP, Sumopaint
    • Lav: Autodesk Sketchbook, Mangastudio 5
    • Middels: Artrage (Lik pris som Mangastudio, men med langt færre og mer spesialiserte verktøy)
    • Høy: Photoshop, Painter 2015
  • Grad av kontroll over Brushes
    • Veldig høy: Painter
    • Høy: Gimp, Photoshop, Autodesk Sketchbook
    • Middels: Sumopaint
    • Lav: Artrage

Til tegneserie

Det er lett å anbefale Mangastudio 5 for de som skal jobbe med tegning og spesielt tegneserie. Det har gode standardverktøy, mulighet for brush-smudging, gode standard-presets og mye ekstramateriale. Det er et godt, solid verktøy til en svært overkommelig pris og har og noen av de beste layout-verktøyene for sitt bruk. Av programmene er det en gylden middelvei. Det virker derimot som man ikke får en veldig stor oppgradering i funksjoner med EX-versjonen og den er tross alt ganske mye dyrere.

Til konsepttegning

For de som vil lage maleriske bilder, eller konseptkunst/speedpaints, er Painter 2015 det mest komplette alternativet, holdt litt tilbake av noen av de grafiske verktøyene (Selection tools spesielt) Dette gjør det best i tandem med GIMP eller Photoshop.

Autodesk Sketchbook er et billigere alternativ med kraftige børster, men færre muligheter for å personalisere børstene. (Det er også abonnementspris, så blir dyrere enn Painter etter rundt 13 år)

 

Har dere andre erfaringer med disse programmene, eller erfaring med annen tegneprogramvare? Ikke nøl med å dele i kommentarfeltet under.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.