Du klarer ikke å sette Fia Mia i bås.

Tegneserien var på mange måter veldig typisk for det som ble sluppet på Jippi forlag på midten av 1990-tallet: Korte, ofte humoristiske historier i svart-hvitt som fant sted i en litt karikert virkelighet. Samtidig var Fia Mia en av de få norske kvinnelige serieheltinnene på en tid da mannlige serieskapere stort sett lagde serier om menn.

En av de første Fia Mia-historiene, hentet fra Fia Mia-boken (Jippi, 2011).

– Før jeg tegnet Fia Mia for første gang hadde jeg bare lagd tegneserier om unge menn som meg selv. Jeg ble oppfordra av en venninne om å lage en historie om en jente også. Da var Fia Mia skapt, sier Borvik.

Tegneserien så dagens lys i 1993, og Borvik tegnet flere ensiders historier uten dialog før han fant formen med historien Slakteriet. Serien ble trykket i en av de første Forresten-antologiene til forlaget Jippi.

– Det var først da jeg fant formen. Slakteriet var noe lenger, og med et mer hverdagsrealistisk tema og miljø, som jeg stort sett har drevet med etter det, sier han.

Utdrag av en dobbeltside fra historien Slakteriet, fra Fia Mia-boken (Jippi, 2011)

Fia Mia blir voksen

Ikke lenge etter Slakteriet fikk Fia Mia et eget blad – eller kanskje det er rettere å kalle det en albumserie – på Jippi. I alt fire nummer ble gitt ut, og serien ble oppsummert i en samlebok i 2011. 

– Omtrent på den tiden jeg tegnet det fjerde nummeret av Fia Mia begynte jeg å studere arkeologi. Jeg jobba som arkeolog i nærmere 20 år. Egentlig hadde jeg tenkt å avslutte serien med samleboken, men etter boka kom lysten til å lage tegneserier tilbake, sier Borvik.

Fra historien Fra mørket, som slippes på Jippi i 2020.

Nå jobber han med en Fia Mia-historie på rundt femti sider som har tittelen Fra mørket. I morens begravelse treffer Fia Mia slektninger hun ikke hadde truffet på mange år, og hun blir minnet på forferdelige hendelser fra barndommen som hun hadde fortrengt. Hva disse hendelsene var blir avslørt gradvis for både Fia Mia og leseren.

Fia Mia har altså blitt voksen, men Borvik sier hun vil være gjenkjennelig for dem som kjente henne på 90-tallet. 

– Da jeg startet opp igjen hadde jeg glemt mye om hvordan man tegner en tegneserie, som valg av papir, tusj og tegneredskaper. Oppsiden var at jeg ikke lenger hadde faste formler for hvordan ting skulle gjøres, og stod mer fritt. Blant annet fant jeg raskt ut at jeg likte bedre å tegne med pensel fremfor pennesplitt, som jeg alltid hadde brukt før, sier han.

Den nye serien er tegnet med blyant og tusjet med pensel, mens noe redigering blir gjort digitalt.

Fra skissebordet til Rune Borvik.

Inspirasjon fra punkmiljøet

Fia Mia, med sine lange dreadlocks, piercede ører, store øyne og lange nese ble raskt en posterjente for punkemiljøet.

– Da jeg lagde serien bodde jeg på Grünerløkka og noen scener i Fia Mia er lagt dit. Jeg var vel aldri en del av punk-scenen, men jeg brukte å henge på utestedene og gå på konsertene, både de legale og de illegale, sier Borvik.

I punkemiljøet fant han inspirasjon både til klærne og håret til Fia Mia, og noen av stedene han hang på fant veien inn på seriesidene.

Fra historien Fra mørket, som kommer på Jippi i 2020.

På 1990-tallet var Borvik en sentral del av uttrykket til Jippi. I dag deltar han lite i tegneseriemiljøet, sier han.

– Jeg har kontakt med de jeg kjente på 90-tallet, og leser selvfølgelig det de gir ut. Men ellers følger jeg lite med, og det er veldig tilfeldig hva jeg får lest, sier han. 

Fia Mia: Fra mørket slippes på Jippi forlag nærmere sommeren. Tentativ utgivelsesdato er i skrivende stund mai.


Foto av Rune Borvik: Morten Andersen

Ansvarlig redaktør for Empirix. Har skrevet om tegneserier for Bergens Tidende, Barnebokkritikk, Morgenbladet, Periskop, Dagbladet, Numer. Har en BA i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.