De som har lest den norske webserien 4AM kjenner Mac Ask og Andreas Håndlykken som et morsomt og kreativt par med mange jern i ilden. For tiden jobber de med en grafisk roman som kombinerer flere sjangre. Vi har snakket nærmere med duoen.

– Ingen Visste er en tegneserie for ungdom og voksne, med elementer av science fiction, thriller og mystikk. Settingen er lagt til en by lik Oslo, med en fortelling som foregår parallelt i nåtid og på 1950-tallet, sier Mac.

Ingen visste mac og andreas håndlykken

Hovedpersonene i tegneserien, Ben og Ruby, blir hjemløse, og ender opp med å okkupere et gammelt, forlatt hus. Mystiske forfølgere er på jakt etter Ruby, og sammen prøver paret å finne ut hva som foregår. Hvorfor dukker Ruby opp på 70 år gamle fotografier? Hvorfor er mystiske etterforskere på jakt etter henne? Og hvorfor har hun hukommelsestap?

– Huset blir et knutepunkt for karakterene våre, der vi parallelt med nåtiden forteller en kjærlighetshistorie fra etterkrigstiden, og avslører hvordan den gamle mordgåten har ringvirkninger helt frem til i dag, sier Mac.

Hun har fått 50 000 kroner fra Norsk Illustrasjonsfond for å jobbe med Ingen visste, og prosjektet har i tillegg mottatt 120 000 kroner fra Kulturrådet. Til høsten gis den ferdige boken ut på Überpress forlag.

– Redaktør Are Edvardsen leser alle sidene etterhvert som de blir ferdige, og har gitt oss noen tilbakemeldinger på manus og skisser. Ihovedsakdreier det seg om presisering av dialog og layout, samt noen trykktekniske detaljer. Vi har stort sett hatt frie tøyler under arbeidet med serien, og både kreativt og kunstnerisk har vi fått kjøre vårt eget løp, sier Mac.

Ingen visste Mac og Andreas Håndlykken

Selvbiografisk alvor og lek

Tidligere har Mac og Andreas laget stripeserien 4AM med figurer og handling hentet fra sin egen hverdag. Også i den nye serien finnes det spor fra serieskapernes liv.

– Ingen visste har definitivt mange selvbiografiske elementer, men på en annen måte enn 4AM, som er mye mer tull, tøys og moro. I Ingen visste kan vi ta opp tema som psykisk helse på en mer personlig og realistisk måte. Figurene i 4AM er direkte basert på oss, mens i Ingen visste har vi lagt inn deler av oss selv i mange av figurene. 

Mac og Andreas starter tegneserieprosessen med å skrive manus sammen.

– Da lufter vi ideer for hverandre og spiller ball frem og tilbake til vi lander på noe vi begge liker. Så staker vi opp noen milepæler for hvor vi vil at historien skal gå, før vi jobber videre med å drive historien frem på en mest mulig interessant måte, sier Mac.

Når manuset er ferdig, begynner de to på skissemanuset. 

Ingen visste Mac og Andreas Håndlykken
Fra skisse til ferdig tegning.

– I denne prosessen er det grovskisser som gjelder, slik at vi får en oversikt over rutelayout og bobleplassering. Vi deler på skissejobben her, siden vi ofte har konkrete bilder i hodet for ulike scener. Mac setter så inn all teksten og lager bobler, slik at når skissemanuset er ferdig kan historien leses fra start til slutt. Det er også i skissestadiet vi kan skrive om scener som ikke funker like bra visuelt som det gjør i tekstform. Når vi er fornøyde med leseflyt og layout går vi videre til selve tegnejobben, sier Andreas.

– Mac ruter opp sidene, lager de endelige snakkeboblene, og skisser opp alt på nytt, klar for digitalt “blekk”. Etter en siste sjekk på leseflyt, layout, samspill med sidene før og etter, ansiktsuttrykk og kroppsspråk, tegner Mac de endelige linjene. Jeg fargelegger, og siden er ferdig, sier Andreas.

Duoen jobber utelukkende digitalt, med Photoshop og tegnebrett som hovedverktøy. Mac bruker tegnebrettet Wacom Cintiq og Andreas Wacom Intuos.

– Vi er barn av den digitale tidsalder. Det nærmeste vi har kommet å jobbe analogt var å fylle stuebordet med post-it lapper og whiteboard-tusjer da vi skulle visualisere alle tidslinjene og lage en oversikt over de enkelte karakterenes utvikling, sier Mac.

Ingen visste Mac og Andreas Håndlykken
Arbeidsstasjonene til Mac og Andreas Håndlykken.

Heftige inspirasjonskilder

Mens 4AM var inspirert av en absurd vri på hverdagslige situasjoner, kan Andreas fortelle at Ingen visste har en mer kompleks bakgrunn.

– Ingen visste er blant annet inspirert av psykiatriens historie i Norge, gærne konspirasjonsteorier, religiøse sekter og filosofi, kosmologi og metafysikk, uten å spoile for mye.

Av stilistiske forbilder trekker begge frem den norske illustratøren Kjell Aukrust, som i tillegg til Flåklypa-bøkene blant annet laget tegneserien n’Albert. Mac forteller at måten hun vokste opp med Disney-filmer har hatt stor innflytelse på stilen hennes.

– Fra jeg var veldig ung har mine største forbilder vært Steven E. Gordon og Barbara Canepa. Studio Ghibli, Mort Drucker, og Don Rosa var også til stor inspirasjon da jeg var yngre, sier hun.

Andreas på sin side kom inn omveien via illustrasjon og concept art før hanlandet på tegneserier, og henter mye av inspirasjonen sin herfra. 

– Illustratører som Phil Hale og Craig Mullins inspirerte meg stort da jeg begynte å male digitalt. Da jeg var yngre var jeg også stor fan av Janry, Albert Underzo og John Buscema – men i hvor stor grad de har påvirket meg stilistisk er usikkert, sier han.

Begge forteller at de prøver å holde seg oppdatert på norske tegneserier, og nevner både SabotørBerserk, Tavarsia og de siste antologiene fra Überpress som aktuelt lesestoff. De leser også web- og instagramserier som Penny Arcade,BestisBakketoppen barneskole og Optipess.

Ingen visste Mac og Andreas Håndlykken

Musikalske talenter

Noe som kanskje ikke er så kjent for dem som følger parets tegneserier, er at de har et bluesrock-band kalt Fashion Eskimo som spiller både egne låter og coverlåter.

– Fashion Eskimo oppsto da vi jobbet sammen på etteater rundt 2011. Vi sang og spilte mye sammen der, og ønsket å skrive våre egne låter. Etterhvert samlet vi en gjeng musikere til å fremføre disse låtene med oss live. Nå har vi ikke spilt live siden ca 2016, det er definitivt noe vi ønsker å plukke opp igjen, når vi får tid, sier Mac.

Men om de må velge, er de ikke i tvil om hva de ville valgt av tegneseriene eller musikken:

– De siste årene har tegning fått hovedfokus, og vi har fått jobbe med flere spennende prosjekter. Fordelen med tegning er at det innebærer mye mindre logistikk enn musikk. Når vi tegner har vi bare vår egen timeplan å følge, og vi slipper å avtale øvinger eller booke spillesteder. Men heldigvis slipper vi å velge noen av delene helt bort, sier Mac.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.