Fram til siste dag av mitt andre besøk i California, var jeg av den formening at Los Angeles var en oppsiktsvekkende dårlig tegneserieby.

I motsetning til byer det er naturlig å sammenligne den med, mangler LA både en stor butikk som har «alt» av mainstreamtegneserier – a la Forbidden Planets flaggskipbutikk i London eller Midtown Comics’ filial ved Times Square i New York – og en internasjonalt anerkjent nisjebutikk, som Desert Island i Brooklyn, Taco Che i Tokyo eller salige gamle Un regard moderne i Paris. Selv ikke en moderne, allment tiltalende tegneserier-er-ikke-subkultur-tegneserier-er-for-alle-butikk à la Gosh! i London, Floating World i Portland og vår egen Tronsmo kan Los Angeles – med sine fire millioner innbyggere – stille opp med.

Da jeg ved en tilfeldighet snublet over bokhandelen Skylight Books og deres ypperlig kuraterte tegneseriekrok, gikk det imidlertid opp for meg at Los Angeles’ tegneserietilbud ikke egentlig er dårlig, men at det er like fragmentert, desentralisert og uoversiktlig som byen selv. Og ettersom denne fragmenteringen, desentraliseringen og uoversiktligheten også er karakteristisk for det moderne tegneserielandskapet, er Los Angeles et ypperlig utgangspunkt for å ta dette landskapet nærmere i øyensyn. Denne teksten er dermed både en (ufullstendig) guide til tegneseriehandling i LA og omegn (inkludert linker til Yelp-anmeldelsene, for maksimal forbrukerveiledning) og et forsøk på å definere et sett med kategorier – og underkategorier – av tegneseriebutikker anno 2018.

Jeg reiser sjelden utenlands uten en liste over tegneserier jeg er på jakt etter. I dag er naturligvis det meste tilgjengelig på internett, men høye forsendelseskostnader gjør det ofte uaktuelt å kjøpe småhefter på postordre, og dermed er man henvist til å bruke hvert ledige sekund i utlendighet på å tråle lokale tegneseriebutikker i et forsøk på å tette hullene i samlinga. Man kan si mye om amerikanske tegneseriebutikker, men i motsetning til norske butikker tar de i det minste inn amerikanske månedshefter for løssalg, og mange av dem tar til og med vare på disse månedsheftene i måneder og år etter de er utgitt.

Lista for Los Angeles bestod av følgende utgivelser:

Grant Morrisons Klaus-spesial Crisis in X-Masville, Ethan Rillys Pope Hats #5, (nye) Love and Rockets #1-4, de numrene av Josh Bayers All Time Comics jeg manglet (som viste seg å være Atlas #1, Crime Destroyer #2, Blind Justice #1-2), alle tilgjengelige numre av Fantagraphics nye antologi NOW (#1-2) og Olivier Schrauwens Sunday. Og med unntak av sistnevnte samt første og tredje nummer av Love and Rockets, greide jeg å oppdrive dem alle, takket være følgende butikker som alle spiller forskjellige roller i Los Angeles’ tegneserieøkosystem:

Meltdown Comics

Meltdown Comics er Los Angeles’ mest kjente tegneseriebutikk, men den er mer kjent som stand up-arena og hovedsete for Nerdist-imperiet enn for tegneseriene sine. Meltdown fører en blanding av amerikanske mainstreamserier (Marvel, DC, Image osv.), fordelt på månedshefter og samlebøker, samt alternativserier i Fantagraphics- og Drawn & Quarterly-sjiktet og en liten seksjon med fanziner og lokale smallprintutgivelser. Utvalget minner om Forbidden Planet i New York, bare langt tynnere i alle avdelinger.

Klassifisering: Meltdown er en klassisk amerikansk tegneseriebutikk, men en som fokuserer mer på den moderne ideen om å være nerd enn den legger til rette for å dyrke frem tradisjonelle tegneserienerder. Eller sagt på en annen måte: Det som måtte finnes av klam stemning skyldes eimen av stand up-drømmer, podcast-visjoner og Hollywood-nettverking snarere enn flekkete t-skjorter og mugne stabler av Ravage 2099.

Kjøpt: Blind Justice #1, Love and Rockets #4, Klaus: Crisis in X-Masville

Los Angeles tegneserier

Secret Headquarters

Secret Headquarters i Silver Lake fokuserer på månedshefter fra små og store forlag, og alternativtegneserier i alle former, og er sannsynligvis Los Angeles’ beste tegneseriebutikk. Utvalget minner om det man finner hos Floating World (Portland), og i likhet med Meltdown er den største innvendingen at de ikke har mer tegneserier. Hadde Secret Headquarters vært større, hadde den vært en butikk det gikk gjetord om.

Klassifisering: Secret Headquarters er typisk for nabolaget den ligger i – hvilket, avhengig av hvordan man ser det, vil si at den enten er en hipsterbutikk, en forfriskende ren og smakfullt innredet tegneseriesjappe man ikke skammer seg for å ta med ikke-tegneserielesende venner inn i, eller begge deler. Dersom Marvel, DC og hele the direct market skulle gå dukken, vil Secret Headquarters fortsatt kunne holde det gående ved å selge smallprint-tegneserier, illustrasjonsbøker og originaltegninger til lokalbefolkningen.

Kjøpt: Blind Justice #2, NOW #1, Love and Rockets #2, Pope Hats #5

los ángeles tegneserier

Golden Apple Comics

Den nest mest berømte av Los Angeles’ tegneseriebutikker er en stor skuffelse dersom du ønsker noe annet enn gamle X-Men-tegneserier og ukas utgivelser fra Marvel, DC og Dark Horse. Dersom du derimot ønsker å se se solbrune californiere med oppkneppede skjorter trave opp og ned langs hyllene mens de roper til meglerne sine på telefonen, er dette stedet for deg. Siden Los Angeles fortsatt til en viss grad kan hevdes å være the entertainment capital of the world, eksisterer det en oppfatning om at tegneserier er noe man kan tjene store penger på ved å forflytte historiene og figurene til mer lukrative medier, og ingen steder er denne oppfatningen sterkere enn hos Golden Apple. Utvalget er mainstream til et punkt hvor Fantagraphics fremstår som eksotisk, og som i de fleste andre av Los Angeles’ tegneseriebutikker er utvalget overraskende lite.

Klassifisering: Golden Apple er en erkeamerikansk tegneseriebutikk som henvender seg til folk som mener tegneserier er synonymt med Marvel, DC og til nøds Image, samt den lille, men viktige gruppen med mennesker som ser dollartegn der andre ser ubehjelpelig tegnede sjangerparafraser fra BOOM! og Lion Forge.

Kjøpt: Atlas #1

House of Secrets

House of Secrets ligger teknisk sett ikke i Los Angeles, men i Burbank i San Fernando Valley (AKA “the Valley”), hvor man også finner en haug med andre tegneseriebutikker jeg ikke rakk innom. The Valley er et underlig lappeteppe av små ørkenbyer med en fascinerende arkitektur og en nærmest urovekkende avslappet atmosfære, og House of Secrets er noe i nærheten av den perfekte nabolagsbutikken.

Klassifisering: House of Secrets er en klassisk amerikansk tegneseriebutikk gjort riktig, med hovedfokus på månedshefter fra Marvel og DC, samt et imponerende utvalg av utgivelser fra Fantagraphics og likesinnede forlag – og et imponerende kuratert utvalg av gamle hefter (selv fikk jeg med meg to Jack Kirby-utgaver av 70-tallsserien 1st Issue Special). Hadde den ligget i byen, hadde den formodentlig vært Hollywoods foretrukne tegneseriebutikk.

Kjøpt: Crime Destroyer #2,

Skylight Books

I tegneserien Hvordan kan Los Angeles knuse hjertet mitt hevder Øystein Runde at A Shop Called Quest er Los Angeles’ svar på Tronsmo. Selv greide jeg aldri å lokalisere A Shop Called Quest (jeg prøvde), og postulerer derfor heller at det nærmeste Los Angeles kommer Tronsmo er Skylight Books i Los Feliz. Butikken består av to filialer som ligger vegg i vegg, hvorav den største fortrinnsvis selger prosa, mens den minste er viet kunstbøker, magasiner og tegneserier. Tegneserieutvalget er lite, men upåklagelig kuratert (Breakdown Press, Koyama, lokale fanziner mm.), og hadde det vært større ville Skylight vært en butikk i verdensklasse.

Klassifisering: Skylight tilhører underkategorien “bokhandel med tegneserieavdeling”, men i likhet med McNally Jackson i New York er den lille tegneserieavdelingen såpass bra at den er bedre enn mange rene tegneserieforretninger. Utvalget er utpreget smakfullt, på den måten som appellerer til et litteraturpublikum som nødig tar turen innom for eksempel Golden Apple.

Kjøpt: NOW #2

Los Angeles tegneserier

Andre butikker det er verdt å merke seg:

Family

Family er en av de kunstbokhandlene som har et så snevert fokus og utvalg at man aldri skjønner hvordan går de går rundt (samtidig som man er dypt takknemlig for at de eksisterer). Tegneserieutvalget er bittelite og bestod denne gangen hovedsakelig av Matthew Thurber-utgivelser som var gjemt bort mellom fanziner, kunstbøker og andre ting man ikke skjønner at det kan være bærekraftig å trykke opp. Med tanke på at den er grunnlagt av blant andre Sammy Harkham, har butikken oppsiktsvekkende få tegneserier, men når man blant de få utgivelsene til salgs finner C.F.s kassalappserier, er det likevel åpenbart at noen vet hva de driver med.

Los Angeles tegneserier

The Last Bookstore

The Last Bookstore er en stor bokhandel i Downtown som selger nytt og brukt om hverandre. Tegneserieavdelingen er relativt liten, men salgshylla er full av interessante ting som man sjelden ser på salg i tegneseriebutikker (formodentlig en bieffekt av at bokhandlere bruker andre distributører enn tegneseriebutikker). Selv plukket jeg opp Nicolas Nadés Quelques miettes à géométrie variable (etter å først ha trodd det var en av de franske Yuichi Yokoyama-utgivelsene) og et kjempebillig eksemplar av en Austin English-tegneserie jeg aldri har hørt om før og knapt har sett på siden jeg kom hjem.

Book Castle’s Movie World

Book Castle’s Movie World i Burbank er en mellomting mellom en bruktbokhandel og en episode av Hoarders, hvilket uavhengig av tegneserieutvalg er fullstendig uimotståelig for en type mennesker undertegnede kanskje/kanskje ikke tilhører. Det som finnes av tegneserier – et par longboxes med et tilfeldig utvalg 80- og 90-tallshefter og noen hyllemetre med Berkeley Breathed-samlinger – er ikke spesielt interessant, men det var likevel ikke dårligere enn at jeg fant det siste nummeret av Andy Helfer og Kyle Bakers The Shadow som jeg manglet. Uheldigvis hadde jeg ikke notert hvilket nummer det var jeg var på utkikk etter, så jeg kjøpte et jeg allerede hadde istedenfor.

Ny impuls:

Ingen tegneseriehandletur er vellykket dersom man ikke ender oppdager noe nytt, og denne turens store oppdagelse var Tom Kemps Dull Sword I., som jeg fant på Secret Headquarters. Heftet er første del av det Kemp selv kaller “a special forces erotic thriller” lagt til en fremtid der kvinnene synes å ha forsvunnet, og hvor menn skaffer seg “barn” ved å kidnappe og “rehabilitere” fysisk ustabile vesener fra en annen planet eller dimensjon.

Dull Sword

I alle fall tror jeg det er det som skjer: Kemp er tilbakeholden med eksposisjonen, og leseren er henvist til å tolke de ordknappe rollefigurene og de delvis abstrakte tegningene som best hun kan. Serien slutter like brått som den starter, men i løpet av sine 44 sider rekker den å lansere flere tankevekkende ideer og -motiver enn noe annen sci-fi jeg har vært borti så langt i år.

Med tanke på at dette andreopplaget synes å være på 75 eksemplarer er sjansene gode for at jeg aldri kommer til å få med meg fortsettelsen – hvis den da i det hele tatt kommer ut, man vet jo aldri med slike prosjekter – men det er av underordnet betydning. Tom Kemp har laget en kul tegneserie, man trenger ikke mer enn det.

Dull Sword I. kan kjøpes her, dersom du er villig til å punge ut for portoen.

(Hovedbilde: The Last Bookstore, av Omar Bárcena)

Aksel Kielland
Kritiker til leie. Anmelder og spaltist i Morgenbladet.

EN KOMMENTAR

  1. Hei Aksel : )
    Veldig gøy å lese innlegget ditt – kult med en tegneserietrip til LA : )
    Av tegneseriene du plukket med deg, ble jeg nysgjerrig på «Pope hats» og «Now» – hvordan får jeg tak i disse?

    Mvh
    Désirée Fidan, bibliotekar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.