Angoulême (Empirix): Tegneseriefestivalen i Angoulême er den viktigste i Europa. Verken Coronavirus eller demonstrasjonene mot presidenten la noen demper på årets festival, som avsluttes søndag 2. februar.

Blant årets internasjonale gjester er Joe Sacco, Charles Burns, Seth og Robert Kirkman fra den amerikanske sfæren, britiske Posy Simmonds samt japanske Yukito Kishiro og Inio Asano. Fra vertslandet står blant andre Pierre Christin, Catherine Meurisse og Joann Sfar på plakaten. 

På gjestelisten er også en håndfull norske serieskapere. De nordiske landene har over flere år samarbeidet om en salgstand, og det er også blitt en tradisjon med et nordisk program på torsdagen som åpner festivalen.

Et av innslagene er ifølge programmet livetegning med Bendik Kaltenborn og Espen Friberg, men Kaltenborn kunne ikke reise på grunn av influensa og Anders Kvammen stepper inn. Friberg og Kvammen fyller om hverandre ett ark til bristepunktet med snedige detaljer, og ønsker god bedring til Kaltenborn og Martin Ernstsen, som også måtte avlyse reisen. 

Livetegning med Anders Kvammen og Espen Friberg.

Les Empirix’ tidligere tegneseriereportasjer fra Angoulême:


Livetegning med Anders Kvammen og Espen Friberg.

Togtur kan bli serie

Friberg forteller at dette er først gang han har tegnet på direkten foran publikum, når jeg møter ham ved scenen etter seansen. 

– Det var veldig gøy, jeg gjør det gjerne igjen, sier han entusiastisk.  

Friberg har reist fra Oslo med tog sammen med Nulteliv-makker Fredrik Larsen. Det er deres første besøk i Angoulême. 

– Vi har ide om å lage hele turen til en tegneserie, men da må det skje noe spennende, sier Larsen.

– Alt her er jo nytt for oss, så jeg vil prøve å se noe av byen. Håpet er også å møte interessante folk som vi kan vise frem seriene våre til, sier Friberg.

– Får vi noe oversatt, hadde det vært fantastisk, istemmer Larsen. 

Mannsterk delegasjon

Anders Kvammen forteller at No Comprendo-forlegger Espen Holtestaul har utdrag av den nye boken hans, Jobb, med i kofferten og skal prøve å gjøre avtaler om oversettelser. 

– Espen tar seg av promoteringen, men jeg har med en bunke visittkort hvis noen er interessert. Jeg er her mest for å ha det hyggelig og bli inspirert, sier Kvammen. 

Sykdomsforfallene til tross, er det en mannsterk norsk delegasjon ved årets festival, uten en eneste kvinnelig serieskaper på det offisielle norske programmet. Sigbjørn Lilleeng beskriver Angoulême som overveldende:

– Det er så mye som skjer og så mange serier som ser bra ut. Det er veldig inspirerende. Jeg har egentlig bare lyst til å dra hjem og jobbe. Jeg er veldig glad i Battle Angel Alita, så den utstillingen er det jeg ser mest frem til av alt. 

Fra den norske standen på Angoulême.

Oss og dem

Karstein Volle har vært i Angoulême flere ganger siden første besøk i 2009, og mener utstillingene er utrolige.

– I fjor var det Richard Corben, og i år er det Wally Wood. Selv om man ikke leser så mye Iskalde Grøssnå, så betyr det mye å se sånne originaler. Dette var del av barndommen, og man skal tilfredsstille sitt indre barn, sier Volle, og fortsetter:

– Finnene har vært flinke til å få ut ting på fransk i snart 20 år. Det er kult å se hvordan flere norske nå begynner å komme på fransk. Likevel er drømmen om å bli stor i Frankrike kanskje langt unna. Jeg har kommet til at det er sunt å innse at det man driver med er ganske marginalt.

Det hindrer ikke Volle i å gjøre en jobb med innsalg på festivalen. Han arbeider med en tegneseriejournalistisk bok, på engelsk kalt The Better Ones, og har med seg et solid utdrag sider han vil vise til forleggere. 

– Det er en bok om tribalisme. Utgangspunktet er forholdet mellom finner og finlandssvensker, men det strander fordi de i mine øyne er identiske. Så jeg drar temaet videre og bredere, blant annet gjennom intervjuer med flyktninger fra Afghanistan og forskere. Jeg vil undersøke det at vi er så redde hverandre, og hva det er som gjør det, forteller Volle, som også kan avsløre at han jobber med en oppfølger til Muffens, sammen med Knut Nærum, som skal utgis i år. 

Karstein Volle på Angoulême.

Revolusjonsdrama beste serie

Angoulême er blitt kalt tegneserienes Cannes, og i europeisk sammenheng finnes det ingen andre tegneseriepriser som henger høyere de som deles ut her. Prisen til beste serie ble på lørdagskveldens seremoni ved byens teater tildelt første bind av Révolution, med tittelen «Liberté», som utspiller seg i revolusjonsåret 1789.

De to relativt unge serieskaperne Grouazel Florent og Locard Younn har samarbeidet om både tekst og tegning, som serien berømmes for grundig research samt hvordan tegningene gjenskaper den historiske periodens stil og uttrykk. Mer kjent for Empirix’ lesere er vel Seth, som fikk juryens spesialpris for mursteinen Clyde Fans.

Festivalens Grand Prix ble tildelt Emmanuel Guibert (f. 1964), og æresprisen er dermed tilbake i Frankrike etter fjorårets kåring av Rumiko Takahashi og Richard Corben i 2018.

Mens de fleste andre prisene utpekes av en jury, er Grand Prix kåret i en avstemning blant nesten 2000 tegneserieskapere som er registrert til festivalen. Guibert står bak flere hovedverk de siste tiårene for både barn og voksne. Her hjemme er han kjent for dokumentarboken Fotografen fra Afghanistan, men har også laget svært gode La Guerre d’Alan fra andre verdenskrig samt to usedvanlig vakre bøker om den samme Alans barndom og famileliv. Sammen med Marc Boutavant lager han den fine barneserien Superhelten Arild, som også finnes på norsk

Protester på voksende marked

Det franske tegneseriemarkedet er i vekst, viser tall som ble presentert på festivalen. Ifølge rapporten fra GfK France Panel Livres utgjorde tegneserier i fjor 16 prosent av boksalget, en økning på 4 prosentpoeng siden 2010. Det totale salget av tegneserier i 2019 var 48 millioner eksemplarer, og det har vært en jevn økning de siste fem årene. Omsetningen var 555 millioner euro, altså omtrent 5,5 milliarder kroner.

Særlig manga og tegneserier for barn og unge har hatt vekst. Manga utgjør 39 prosent av salget, mens oversatte amerikanske sjangerserier (superhelter og skrekk) ikke utgjør mer enn 6 prosent.

Fra utstillingen Battle Angel Alita på Angoulême.

Fjorårets bestselger var som ventet det nye Asterix-albumet, med et opplag over 1,5 millioner. Andre storselgere var Blake og Mortimer, Ayroles og Guarnidos Les Indes Fourbes, Bilals Bug og barneserien Mortelle Adèle, samt mangaseriene Dragon Ball SuperOne Piece og Mitt helteakademia

Selv om markedet vokser, er mye av volumet konsentrert om et fåtalls titler. Under festivalen har det de siste årene vært mer søkelys på økonomiske utfordringer for serieskaperne. Mange deltok i en demonstrasjon for å protestere mot den prekære situasjonen serieskapere opplever, arrangert foran bysten av Hergé i byens gågate. 

Demonstrasjoner under Angoulême.

Større medieoppmerksomhet fikk likevel president Macrons besøk i Angoulême på åpningsdagen torsdag. Satiretegneren Jul ga ham en t-skjorte der festivalens emblematiske figur er tegnet med blod og plaster på det ene øyet og påskriften «LBD 2020», en protest mot politiets bruk av gummikuler på demonstranter (LBD er det franske begrepet for gummikuler, BD er tegneserier). 

Bildet av de to med t-skjorten holdt opp ble helgens snakkis i franske medier. Politiets fagforening raste mot presidenten, som har forsvart seg med å vise til tegnernes ytringsfrihet. Når kommer statsministeren til OCX eller Raptus?


Hovedfoto:Norske tegnere foran den norske standen på Angoulême: Sigbjørn Lilleeng (t.v.), Anders Kvammen, Fredrik Larsen og Espen Friberg.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.