Vi er nødt til å slutte med navlebeskuelsen

Det irriterer meg at debatten nok en gang svirrer rundt temaer i samme gropa som det har gjort i mange år nå.

Debatt

Hege M. Haugan
Kvasimenneske Comics

Jeg har jobbet med tegneserier i mange år, og slukt dem enda lenger. Tegneserier har, så lenge jeg kan huske, vært det eneste som kan beskrives som en lidenskap for meg. Tegneserier er et helt fantastisk variert og tilgjengelig medium. For å fortelle de mest høytflyvende eller nære historier trenger man kun noe å tegne på og noe å tegne med, og viljen til å prøve. 

Tegneserier bidrar til leseglede og leseferdigheter hos barn, og fortsetter å engasjere og utfordre mennesker i alle såkalte «walks of life». De siste årene har tegneserier hatt en voldsom økning i interesse, og i omsetning, på et internasjonalt nivå. 

Riktignok på en mye mindre skala her i Norge. 

Som en tegneserieskaper – men aller mest, som en tegneserieentusiast – som alltid har befunnet seg i periferien av det norske tegneseriemiljøet, men aldri helt fått innpass, er det vanskelig for meg å forholde meg nøytral når debatter som dette dukker opp. Det irriterer meg rett og slett at debatten nok en gang svirrer rundt temaer i samme gropa som det har gjort i mange år nå.

Nok en gang er det en blokk i den veletablerte tegneseriesfæren mot en annen, og vi mellom stolene får nøye oss med å se på at diskursen, nok en gang, beveger seg i en lite konstruktiv retning. 

Jeg synes tegneserieskaperne under Nordic Manga paraplyen virker noe hårsåre når de skriver et debattinnlegg om det de mener er en fullstendig avskrivning fra Empirix. Det fiktive samlebåndet som blir nevnt er nok nærmere sannheten enn de tror. De er alle på samme forlag, med samme redaktører under det samme salgsbegrepet, og jobber i sjangere som kan legges under paraplyen fabelprosa, som pumpes ut i en hastighet og volum som kan minne om Marvel-filmenes Univers.

Dette fører helt naturlig til definitive likheter og sammenligningsgrunnlag som er helt naturlig for en anmelder å ta opp. Det fører også til en lignende tilstand som kan minne om det som kalles «superhero fatigue», som det ville vært rart om anmeldere ikke bemerket seg. Generelt vil det nok også komme hardere kritikk fra tidsskrift som Empirix enn fra andre tidsskrifter som ikke er spesialisert på feltet. 

Det betyr ikke at kritikken fra de 18 skaperne er fullstendig ubegrunnet, og dette er noe Empirix, med Wehus i spissen, burde reflektere over og ta innover seg. For anmelderne på Empirix, kan være urettferdig harde til tider, og har en ekstrem tendens til å legge fram sine subjektive meninger som fakta. Jeg har også bitt meg merke i hvordan man ofte i anmeldelser gir skaperne kritikk for noe som absolutt skulle vært plukket opp av en redaktør når man utgis på et stort forlag.

Som den største – og mest veletablerte – plattformen for tegneseriefeltet i Norge, er det lite som føles aktuelt. Hvis man ser bort fra anmeldelser av nye norske tegneserier, og en halvårlig oversikt over hva de norske forlagene har sagt er på utgivelsesplanen, er det svært lite informasjon, anbefalinger, blogginnlegg eller lignende fra Empirix som har hånda på tegneseriepulsen, hverken i Norge eller i utlandet. Slagordet «Alt om tegneserier», mener jeg rett og slett de ikke har gjort seg fortjent til. 

For meg virker det som både Nordic Manga-skaperne og Empirix har nesa høyt i sky og ikke kan, eller vil, se hverandres, eller andres, perspektiv. En slags høypanna versus lavpanna kulturkrig er ikke det tegneseriemiljøet i Norge trenger. 

Faktum er at Norges tegneseriehistorie er «fattigere» enn andre land. Vi henger bak i utviklingen av et miljø og en kultur rundt tegneserier. Der andre land som Japan, USA og Frankrike/Belgia i før- og etterkrigstiden virkelig begynte å utvikle helt egne tegneserietradisjoner og uttrykk, belaget Norge seg aller mest på import.  Det betyr ikke at miljøet har vært fullstendig fraværende, og at det ikke har forbedret seg de siste årene, MEN dette er noe som er viktig å ha i bakhodet når vi beveger oss i et miljø som ikke bare er utrolig lite, men også, historisk sett, ganske nytt. 

Nordic Manga er blitt  et veletablert begrep, og det er fint at det er enda en kategori i de norske tegneserieutgivelsene, men hvor er det neste? Hvor er alle de norske tegneseriene for de som ikke er barn, men fortsatt liker å lese om drager, cyborger og monstre? Hvor er Norges svar på Sandman? Eller Norges Junji Ito eller Simon Hanselmann eller Chip Zdarsky eller Kate Beaton eller Alison Bechdel eller en rekke andre kjente internasjonale navn? Hvor er forlaget som tør å satse på det som ikke selger seg selv enda? Hvor er forlaget som ser verdien i det som ikke passer inn i de veletablerte båsene? Hvor er mangfoldet, med tegneserier fra andre perspektiver enn det erkenorske?

Hvis vi på ekte vil at de norske tegneseriene skal blomstre for alvor, er vi nødt til å se verdien i variasjon og mangfold. Vi er nødt til å slutte med de navlebeskuende tendensene i det norske tegneseriemiljøet, og løfte blikket utenfor våre egne landegrenser, å se hva vi kan lære av de mer etablerte tradisjonene. Hvis ikke er jeg redd for at det norske tegneseriemiljøet vil dø ut før det i det hele tatt får en real sjanse.

Liker du det du leser?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få nye artikler rett i innboksen.

Ingen spam. Meld deg av når som helst.

5 KOMMENTARER

  1. Takk for konstruktiv kommentar!

    De siste årene har hovedfokuset vårt vært på kritikk av nye, norske tegneserieutgivelser. Det er rett og slett en redaksjonell avgjørelse at Empirix hovedsakelig skal være et tidsskrift for tegneseriekritikk.

    Vi har gjort noen sporadiske forsøk på å trekke frem selvutgitte serier og nettserier innenfor faste rammer, men vi har ikke funnet en form som har fungert over tid. Tradisjonell kritikk på dette feltet tror jeg ikke ville blitt helt passende. Men dette kunne vært et interessant felt å utforske mer.

    Så er jeg ikke helt sikker på om jeg er enig i «utdatert»-begrepet ditt, siden jeg opplever at bloggerne våre er dyktige til å sette verk inn i en ny sammenheng som forhåpentlig er lesverdig. Disse skal jo heller ikke ivareta aktualiteten, det er her kritikken av nye, norske tegneserieutgivelser kommer inn.

  2. Her føler jeg vi blir misforstått. Hele poenget med kronikken var å ikke dra alle serieskapere som gjør «fantasy for barn» under samme kam, og heller ta oss seriøst som individuelle tegneserieskapere. Dette er jo også for å bane vei for flere som ønsker å bli tegneserieskapere i alle mulige sjangere. For eksempel så er min egen serie «Mia Myhr», ja, en fantasy – men det er også horror (med stor inspirasjon fra Junji Ito, som du nevnte!). «Supernova» av Peder Hornseth Nygaard er også en type fantasy, men det er også sci-fi og dystopi. «Jasper ødelegger alt» av Linn-Catherin Hansen er fantasy, men det er også kosmisk horror og surrealisme. Likevel blir alle disse bøkene plassert under «Nordic Manga», selv om de alle går forskjellige veier i forhold til fantasysjangeren.

    Det er ikke noe «oss mot dere», vi alle ønsker mer tegneserier, og jeg hadde selv ELSKET å se mer fantasy-tegneserier rettet mot ungdom og voksne. Flere av tegneseriene våre er dessuten ment for alle aldre, men må plasseres i en målgruppe for salgsmessige grunner (som med alle bøker).

    Det var dessuten både debutanter og andre tegneserieskapere som enda ikke har gitt ut egne bøker som signerte på vårt første debattinnlegg. Flere av oss med ulike forlag og redaktører.

    • Hei Sara!
      Jeg forstår ønsket om å bli sett som individer, og de som signerte oppropet var fra forskjellige grupper, det skal jeg gå med på. Jeg har heller ikke påstått at dere alle driver med fantasy. Fabelprosa omfavner mange sjangere som blant annet fantasy, horror og sci-fi som du selv nevner i kommentaren din.

      I debattinnlegget dere skrev, retter dere hovedsakelig kritikk mot hvordan Empirix behandlet skapere under Nordic Manga-paraplyen, og derfor har jeg også beskrevet det dit hen, til tross for hvem som har skrevet under. Poenget mitt var ikke at dere ikke burde bli behandlet som individuelle tegneserieskapere, men heller at likhetstrekk og sammenligninger er naturlig for de, som deg selv, som befinner seg under Nordic Manga fordi alle er rettet mot samme målgruppe, befinner seg 90% av tiden i fabelprosa (og nok en gang fabelprosa rommer fantasy, sci-fi, horror med mer) og har samme redaktører (som jeg jo også påpeker ikke får nok kritikk av Empirix i min mening). Nordic Manga er jo et salgsbegrep startet av Egmont, som nå fortsetter på TnT.

      Det er fint at du ønsker flere tegneserier for alle, og er åpen for det, men det var ikke det debattinnlegget deres handlet om. Det var «oss Nordic Manga-tegneserieskaperne» mot Empirix. Formålet mitt med dette debattinnlegget, bortsett fra å få ut litt frustrasjon over en debatt jeg personlig føler er lite konstruktiv, var forhåpentligvis å få noen til å se hvor lite det norske tegneseriemiljøet faktisk er, og at vi må faktisk holde det i livet.

  3. Hei Hege og team Empirix!

    Jeg har følgt med på dette fra sidelinjen. Long story short: Jeg tolker alt dette som at folk hos Empirix og Hege egentlig bare har behov for mer variasjon i fantasy genren som har blitt gitt ut i Norge under the infamous nordic-manga umbrella. Jeg leser kritikken deres egentlig som at det er rettet til våre forlag. Ja, alle tegneserieskapere har sin egen ‘flair’ og historie, med horror, science fiction, eller surrealisme elementer, eller you name it. Men dere opplever det tydeligvis sånn at mange (ikke alle) av våre bøker er fokusert hovedsakelig på ‘action’ og ‘spenning’ i en fantasy setting; det er alltid noe truende som er hovedlinjen. Istedet for eksempel at historien handler nesten utelukkende om utviklingen av en romance, slice of life, mental sykdom, any other theme really. Dere har et poeng at forlagene våre satser mye på action-fantasy bøker. Og det er ikke så rart fordi det har allerede vist seg til å selge. MEN! Hvis man er lei av å lese action-fantasy, fordi man har rett og slett lest for mange på rad, og har behov for noe nytt… det synes jeg personlig passer ikke i en anmeldelse av en bok. Hadde virkelig likt det hvis anmeldelsene kunne vært uavhengig: Judge it for what it is for the genre that it is. Og tror det var det tegneserieskaperne prøvde å si. Tegnerserieskapere blir ikke glad å få kritikk som egentlig er rettet til forlaget sitt i en anmeldelse av sin egen bok. Bra at du vil ha et større utvalg, men det er ikke poenget med anmeldelsen av denne spesifikke boka her og nå, ikke sant? Kanskje forlag-kritikk og bokanmeldelser bør separeres.

    • Kritikken er rettet mot «deres forlag», eller Nordic Manga akkurat nå, fordi det var det som ble brukt i det originale debattinnlegget. Jeg vil også påpeke at jeg ikke har sagt noenting om kvaliteten på utgivelsene, eller at det er dårlig at det er et mylder av historier under denne paraplyen.

      Jeg etterspør ikke mer variasjon under Nordic Manga paraplyen, da den er et veletablert begrep nå og folk som er interessert i det bruker det for å orientere seg. Det jeg etterspør er mer variasjon i tegneserier i Norge som helhet. Ikke bare fra TnT eller Nordic Manga.

      Hva Empirix vil eller mener er på en måte ikke meg kjent, da jeg snakker kun for meg selv og har rettet kritikk mot dem også.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Finn ut mer om hvordan kommentardataene dine behandles.