
Redaktørens blogg
Empirix-redaktør Walter Wehus skriver om tidsskriftet, tegneseriebransjen og andre ting mellom ruter og bobler.
I går publiserte vi et debattinnlegg signert en gruppe tegnere tilknyttet forlaget Bonnier/TNT, med Sara Hjardar i spissen. Der skriver tegnerne at «i stedet for å sette seg inn i og forstå den nye tegneserietrenden i Norge, vender mange av Empirix sine anmeldere blikket mot seg selv og sin forakt for det som begeistrer unge lesere, nemlig Nordic Manga.»
På tross av at innlegget er gjennomgående vagt i sin kritikk, kan jeg si at dette er en virkelighetsoppfatning vi ikke deler. Ikke noe tegneseriefenomen har vært dekket så grundig på Empirix som nordisk manga. Siden 2018 har vi publisert godt over førti anmeldelser, intervjuer, og podkast-episoder, signert sytten ulike kritikere og journalister av varierende alder, kjønn og erfaring. Jeg regner med det er unødvendig å si (men jeg sier det likevel) at alle kritikerne selvsagt har fått oppdraget uten redaksjonelle føringer.
Da første del av Malin Falchs Nordlys-serie ble avsluttet, ga vi attpåtil en dansk, en svensk og en norsk kritiker i oppdrag å lese alle de seks bindene og skrive hver sin anmeldelse. Ingen annen utgivelse har blitt så stor oppmerksomhet til del på våre sider som denne første nordisk manga-suksessen.
I mitt hode er ingenting av dette forenlig med, som TNT-tegnerne skriver, «å undergrave Nordic Manga-bølgens suksess». Tvert imot viser det at vi tar den på kritisk alvor, og søker å belyse den fra mange ulike ståsteder.
Kritikere er ikke en heiagjeng – til det finnes allerede masse kompetente formidlere blant annet på bibliotekene rundt forbi i landet. Kritikerens oppgave er å ta et steg tilbake, analysere, sammenligne og ha en tydelig mening. Det er en oppgave som har blitt – og fortsatt vil bli – godt ivaretatt her på Empirix.
Nordisk manga er åpenbart en nyttig sekkebetegnelse i forlagets markedsføring. Da er det også naturlig at kritikere ser på likheter mellom utgivelsene – og utøverne – i denne sekken. Når et titalls kritikere uavhengig av hverandre påpeker likheter mellom nordisk manga-utgivelser (som stort sett også har samme redaktør), så ville jeg nok ikke vært så rask med å avfeie at de likhetene er til stede.
Og om det er slik at tegneserieskaperne finner merkelappen nordisk manga begrensende (og jeg har full forståelse for at den kan oppleves som kvelende for kreative unge kunstnere), vil det være nyttigere for dem å ta det opp med redaktøren sin enn med kritikerne her på Empirix.
Liker du det du leser?
Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få nye artikler rett i innboksen.
Ingen spam. Meld deg av når som helst.