Anmeldelse

Jasper ødelegger alt
Linn Catherin Hansen
Egmont, 2025

I Jasper ødelegger alt følger vi Jasper, som går på norneskolen. Der lærer elevene å være assistenter til nornene, skapninger fra norrøn mytologi som bestemmer menneskers skjebner. Jasper, som ikke ønsker å utføre mørk magieller være slem, gjør det dårlig på skolen. Ved et uhell åpner han en portal til menneskeverdenen, der han møter menneskegutten Isak. I hverandre finner de forståelse og tilhørighet, noe de ikke har opplevd tidligere. De hjelper hverandre og drømmer om å lage en verden der ingenting ille skjer. 

Dette er Linn Catherin Hansens debut i langformat. Tidligere har hun bidratt til Overtrykk-antologien til det bergenske forlaget Überpress i 2022 og 2023. Hun har også deltatt flere ganger på tegneseriemaratonet Oslo 24H. 

Fargesprakende og fantasifullt

Tegneserien blander en storslagen dramatisk fortelling med mye tull og tøys. Den samme balansen ser man i de fargesprakende illustrasjonene. Jasper selv er helt tyggegummirosa og kler seg i det jeg ville beskrevet som sirkus- og eventyrinspirert stil. Alle fargene er balansert med mørke bakgrunner, spesielt den mørkeblå nattehimmelen er et gjentakende motiv.

De mytologiske skapningene begrenses ikke av mennesketrekk. Gudinnesøstrene Erta Berta og Yggsil, som ser så søte og pene ut på bokens forside, er til tider skumle og ekle i tegneserien. Erta Berta er en blomst med ansikt på en insektaktig kropp og Yggsil er både en vakker turkis gudinne og en skiftende, smeltende blobb. Nornene selv har dyreinspirerte design som er ulike fra hverandre. 

Omvendt portalreise

Tegneserien leker og vender på elementer fra portalfantasy. Her reiser det magiske monsteret Jasper til menneskeverdenen og blir kjent med menneskegutten Isak – i stedet for at Isak skulle oppdage en portal til en magisk verden hvor han møter den mystiske og karismatiske «romprinsen» Jasper. Dette gir et annet perspektiv enn at barnets kjedelige og trygge tilværelse blir byttet ut med den spennende, og farlige, magiske verdenen.

Det er ikke sånn at den ene verdenen introduseres for så å forlates i løpet av de femti første sidene. Jasper besøker Isak jevnlig i menneskeverdenen, og både han og Isak føles situert i sine verdener. Som leser forstår man hvorfor ingen av dem kan forlate verdenen sin uten konsekvenser. Isaks verden og hans utfordringer i den blir tatt på alvor på samme måte Jaspers kamp mot skjebnen i hans verden. 

Forvirrende oppløp

To tredjedels gjennom Jasper ødelegger alt var jeg likevel temmelig forvirret. Boken hadde ingen nummerering på bokryggen eller henvisning til noen serie verkenpå omslaget eller i Egmonts promotering, så jeg tenkte naturlig nok at dette var en frittstående tegneserie. Men da jeg begynte å nærme meg slutten fikk jeg en uventet vending heller enn den avrundingen og avslutningen jeg hadde ventet meg. Nye personer og handlingstråder ble introdusert, og jeg begynte å tenke at dette umulig kunne avsluttes på en fornuftig måte.

Og det skulle det ikke heller. Tegneserien avsluttes med et anslag for resten av serien, som Hansen selv forklarer i et intervju med Serienett er planlagt å være på tre eller fire bøker. Dette er nok passende med tanke på fortellingens omfang; underveis i lesningen var det vanskelig å forutse hva som kom til å skje, og mot slutten introduseres en helt ny sjanger, som jeg ikke skal røpe i frykt for å ødelegge historien. 

Relasjon i sentrum

Tegneserien er på sitt sterkeste i relasjonen mellom Jasper og Isak. Å se de to finne hverandre i hver sin ensomhet og begynne å stole på og bli glad i hverandre er rørende. Ensomhet og utenforskap er viktige temaer, og utforskningen av disse er ikke bare tillegg til historien, men føles som en meningsfull kjerne som informerer personene og deres valg gjennom boken. Relasjonen guttene imellom gjør både dem selv og leseren trygg – kanskje spesielt lesere som selv har følt på den samme frykten som Isak føler for gymtimene eller å snakke med den populære gutten i klassen. 

Jasper ødelegger alt er eksistensiell, samtidig som den er intim og relasjonell. Dette er en tegneserie om det å bale med skjebnen, om ønsket om å unnslippe det som er antatt og forutbestemt for deg og å finne fellesskap med andre som ønsker det samme.

Liker du det du leser?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få nye artikler rett i innboksen.

Ingen spam. Meld deg av når som helst.

Anna Kuljic
Studerer allmenn litteraturvitenskap og europeiske språk. Redaktør i Filologen tidsskrift og tidligere kulturjournalist i Under Dusken.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Legg inn din kommentar.
Fyll inn ditt navn her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Finn ut mer om hvordan kommentardataene dine behandles.