De nominerte til Sproingprisen for beste norske- og utenlandske serie ble i dag offentliggjort, og igjen er reaksjonene mange, ikke minst i denne redaksjonen.
I norsk kategori er følgende serier nominert:
- Drabant 2 av Øyvind Holen og Mikael Noguchi
(les vår anmeldelse her) - Flåklypa Julehefte 2014 av Haakon W. Isachsen og Henrik Kim Rehr
- Gelé korthistorier publisert i diverse utgaver av Nemi 2014-årgangen av Ida Neverdahl
- Krüger og Krogh – Brennpunkt Oslo av Ronald Kabicek, Endre Skandfer og Bjarte Agdestein
(Les Erling Fossens hyllest her) - Peer Gynt av Geir Moen og David Zane Mairowitz
(Kyrre Matias Goksøyr fant fram superlativene her)

I utenlandsk kategori er disse nominert:
- De Beste Fiender av Jean-Pierre Filiu og David B.
- Jaybird – Redet av Lauri og Jaakko Ahonen
- Min Fars Dagbok av Jiro Taniguchi
- Zelda – Jenter som kommer av Lina Neidenstam
- Walking dead Bok 2 av Robert Kirkman og Charlie Adlard
Vi gratulerer alle nominerte og oppfordrer alle til å stemme på sine favoritter på Sproings hjemmeside
her: http://sproingprisen.no/limesurvey/index.php?sid=78794&lang=nn
Mystiske nominasjoner
Samtidig er det på sin plass å snakke litt om nominasjonene, som alltid! 2014 var et uhyre bra tegneserieår, både for norske serieskapere og for oversatte serier. Noe av det første som skjærer meg i øyet når jeg ser denne listen er det uhyrlige i at et kunstnerise nybrottsarbeid som Håvard S. Johansens Stumtjener, den nitidig researcha og tegnede Kjære Rikard av Lene Ask eller den originale økonomitegneserien Piketty på 1-2-3 av Esben S. Titland ikke er nominert. I tillegg finnes det en rekke (etter sigende) gode norske serier der ute fra i fjor som jeg ikke har rukket å lese ennå, slik som Kina Town av Jens K. Styve og Øyvind Lauvdahl og Et annet sted av Xueting Yang.
Sistnevnte er riktignok kinesisk, men hun bor i Norge og boka er først utgitt på norsk, det burde være mer enn nok til å være kvalifisert.

Kommerse tendenser
I stedet har juryen nominert noen av de mest kommersielt rettede seriene i norsk kategori. Utenlandsk kategori er et kapittel for seg, jeg får komme tilbake til det i en annen post, men at Zelda, årgang xxx eller Walking Dead 2 anses som bedre utgivelser enn den moderne klassikeren Et annet sted av Brecht Evens, White Cube av Brecht Vandenbroucke eller Cowboy Henk av Herr Seele vil jeg aldri kunne bli overbevist om, ikke en gang om jeg hadde blitt tilbudt en Evens-original gratis, jo, da hadde det forresten kanskje gått.

Lengre liste
Tilbake til de norske seriene, de er alle gode på sine måter, men hvorfor blir Gelés serier av i fjor, som bare har kommet ut i Nemi, for eksempel nominert? Hva gjorde 2014s striper så mye bedre enn de tidligere års, da de ikke var nominert? Slikt lurer jeg på. Og mens Flåklypa var et underholdende julealbum forrige jul er det ganske vanskelig å se hvordan dette albumet overgår de nevnte norske utgivelsene ovenfor når det kommer til kunstnerisk utførelse, originalitet, god og viktig historie osv. Det er tross alt et julealbum, ikke akkurat noe for innkjøpsordninga. Men juryen har valgt annerledes, og det må vi (jeg) leve med. Samtidig er det naturlig å tenke på andre løsninger, hvorfor ikke ha flere nominerte når det kommer ut så mange gode serier i Norge? Det er jo tross alt kun én som vil vinne til slutt. Og dette er en publikumspris, hvorfor ikke la folk få flere serier å velge mellom? Det vil uten tvil også øke engasjementet.
Spre Sproing!
Det positive er kanskje at mange vil føle at de kan stemme i år siden julehefter selger grasalt og Nemi-bladet fortsatt har et anstendig opplag, men vil disse leserne faktisk stemme? Dette blir det viktige i måneden som kommer. For de siste årene har ikke akkurat Sproingprisen kunnet slå i taket med mye presse og glamour, snarere tvert imot. Prisen står i fare for å bli totalt irrelevant og ukjent, litt som Tegneseriemuseet på Brandbu, og hva er poenget med en pris eller et museum ingen vet om? At debatten, tradisjonen tro, går høyt på Facebooksiden Serienett er gøy for de innvidde, men de er tross alt få. Vinnerne fortjener presseoppslag og en pris som ikke faller fra hverandre ved første touch, vil de få det i år? Jeg håper, tross alt, på det, og oppfordrer alle til å bruke stemmeretten sin. Så får vi håpe at avstmeningen og utdelingen blir en suksess og at det vitale og sterke tegneseriemiljøet i Norge nå får den viktige og prestisjefylte prisen de fortjener.
Oppdaterte tanker
Fordi jeg liker å skrive kjapt og gæli og poste fort hadde jeg helt glemt en vital ting som Gonzales Lund på Facebook minnet meg på. Nemlig det at kun NTFs (Norsk Tegneserie Forums) medlemmer får stemme i Sproingprisen!
Dette er så hakkandes tåpelig og en sikker måte å male seg inn i et hjørne på. Jeg ser hva de har tenkt, la det at de får stemme til Sproingprisen bli en grunn for folk til å melde seg inn i NTF! Men slik fungerer ikke verden, i hvert fall ikke Norges tegneserieinteresserte medlemmer av den. Medlemsmagasinet Bobla er ofte svært bra og et supert initiativ, men hvis det kommer ut to til tre ganger i året kan man faktisk ende opp med å betale 150 kr per hefte med de 300 kronene man skal betale inn hvert år. (Man får også en utvalgt bok, men gudene vet om den er noe man er interessert i.) I stedet for å gjøre Sproingprisen relevant og interessant har dette gjort den betraktelig mindre. Og hvorfor i det hele tatt gå stort ut med nomineringslistene når et fåtall av de som leser dette vil kunne stemme? Da kunne de jo like gjerne holdt det helt internt og prøvd å være mystiske som Oscar-juryene. Samtidig gjør dette poenget at alt jeg har skrevet over blir mindre gjeldende, hva er poenget med å spre det glade budskap når en promille kan stemme? Gjør dette Sproingprisen til de grader mindre relevant? Ja. Fortjener tegneserienorge noe bedre? Så absolutt.
Liker du det du leser?
Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få nye artikler rett i innboksen.
Ingen spam. Meld deg av når som helst.